Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

KDG (1)

Thomas More Mechelen (1)

UHasselt (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2009 (1)

2004 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Begeleiden van leerlingen met problemen : op weg naar contextueel onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 902441671X Year: 2004 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave ¬1 De zorgfunctie van de school ¬2 Loyaliteit als basis voor leerlingbegeleiding ¬3 Hiërarchie in gezin en school ¬4 Rolverduidelijking en roldifferentiatie ¬5 Communicatietheorie als basis voor begrip en handelen ¬6 Systeemtheorie ¬7 Van structuuranalyse naar hulpaanbod ¬8 Het voeren van een begeleidingsgesprek ¬9 Casuïstiek


Book
Begeleiden van leerlingen met problemen : op weg naar contextueel onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789024416714 Year: 2009 Publisher: Soest Den Haag Nelissen Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de samenhang tussen de psychosociale ontwikkeling van een leerling en diens educatieve ontwikkeling beschreven. Stagnatie in de psychosociale ontwikkeling leidt bijna altijd tot problemen bij de educatieve ontwikkeling en omgekeerd. De auteurs stellen dan ook dat de school zich (mede) verantwoordelijk dient te gedragen voor de psychosociale ontwikkeling van zijn leerlingen. In de eerste hoofdstukken van dit boek worden deze theoretische uitgangspunten uitvoerig beschreven. Vervolgens worden de verschillende aspecten van effectieve communicatie behandeld. De auteurs gaan ook uitvoerig in op 3 belangrijke houdingsaspecten van de begeleider: afstandelijke betrokkenheid, belangeloze belangstelling en dienstbare deskundigheid. Voorzichtigheid, waarborg van privacy, begripvolle communicatie en erkenning van de loyaliteit tussen ouders en kinderen zijn voorwaarden voor succes. De voorbeelden in het boek dienen om de koppeling van theorie naar praktijk te vergemakkelijken en de vaardigheden te vergroten: tal van schrijnende verhalen illustreren situaties in gezinnen van autochtone en allochtone ouders. Het boek is geschreven voor leraren/docenten, mentoren en leerlingbegeleiders: zij die vanuit hun beroep of opleiding te maken hebben met de psychosociale begeleiding van leerlingen. Managers in het onderwijs krijgen praktische adviezen voor de inrichting van de zorg in hun organisatie

Listing 1 - 2 of 2
Sort by