Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (1)

UGent (1)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

French (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
L'impact de l'affaire DSK sur les mentalités et les idéologies françaises Analyse à l'aide de Critical Discourse Analysis
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Nadat de toenmalige directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) Dominique Strauss-Kahn gearresteerd werd in New-York voor de verkrachting van een kamermeisje, was Frankrijk, zoals de rest van de wereld, in de ban van de DSK-affaire. Deze scriptie onderzoekt of de DSK-affaire een verandering heeft teweeggebracht in de mentaliteit en ideologie van Frankrijk, waarbij dieper wordt ingegaan op vier specifieke onderwerpen: het seksisme, het machismo en het respect voor het privéleven en het vermoeden van onschuld. Middelen of methode: Om na te gaan of de vier onderzochte onderwerpen sinds de DSK-affaire een andere plaats innemen in de Franse maatschappij, werden negen artikels geanalyseerd aan de hand van Critical Discourse Analysis (CDA). De artikels uit het corpus moesten verschenen zijn tussen mei en augustus 2011, de meest cruciale periode na de DSK-affaire. Daarenboven moesten ze een van de vier onderzochte onderwerpen behandelen. Tijdens de analyse van de artikels werd de inhoud, de culturele, politieke en persoonlijke allusies en de stijlfiguren onderzocht. Resultaten: Uit deze studie kunnen we besluiten dat onderwerpen zoals het seksisme, het machismo en het respect voor het privéleven en het vermoeden van onschuld een prominentere plaats innemen in de Franse maatschappij sinds de DSK-affaire. De media besteden meer aandacht aan deze onderwerpen en schandalen worden minder naar de achtergrond geschoven. Toch blijft de macht van vele Franse politici groot waardoor vele schandalen onbesproken blijven. Deze studie is te kleinschalig om te kunnen spreken van een ware verandering van de Franse mentaliteit en ideologie. Hiervoor zou een uitgebreid onderzoek nodig zijn waarbij de Franse berichtgeving over de vier besproken onderwerpen consequent wordt opgevolgd over een langere periode.


Dissertation
Bewustwording creëren van de nieuwe privacywet (GDPR)
Authors: ---
Year: 2018 Publisher: Turnhout : Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De gehele Europese Unie zit nu op een scharnierpunt rond privacy in onze samenleving. Wanneer je een paar jaar geleden begon over privacy in de onlinewereld, kreeg je ongeïnteresseerde blikken naar je toe geworpen. Stilaan is de interesse gestegen tot zelfs protesten tegen sociale media i.v.m. privacy. Alleen de privacywetgeving geldt niet alleen voor socialemediaplatformen, ze worden wel degelijk toegepast in bedrijven. Van eenmanszaken tot de grote spelers op de arbeidsmarkt en zelfs de overheid. Elke onderneming of organisatie waar persoonsgegevens in circuleren, valt onder deze privacywet, de zogenaamde AVG of GDPR. Dit brengt enkele veranderingen met zich mee. Als betrokkene krijg je het recht op eenvoudige portabiliteit van de persoonlijke gegevens. De rechten van inzage en verwijdering van de persoonsgegevens worden harder benadrukt. In dit eindwerk ga ik het bewustzijn scheppen van werknemers binnen ETAP. Een bedrijf dat bekend staat in de verlichtingssector met een personeelsaantal van ± 300 mensen. In het eerste hoofdstuk is er een korte voorstelling van het bedrijf waar ik stage liep. Daarna omschrijf ik de probleem-, doel- en vraagstelling van het eindwerk. Vervolgens lees je mijn plan van aanpak. Om het probleem op te kunnen lossen, heb ik me verdiept in het onderwerp GDPR. De verworven informatie kan je in de hoofdstukken 4 en 5 terugvinden. Aan de hand van de methode plan, do, check, act oftewel PDCA onderzoek ik de casus van mijn stageplaats met de mogelijke oplossingen. De centrale vraag van het eindwerk is hoe je bewustzijn kunt creëren op de werkvloer omtrent privacy en GDPR. De bewustwording kan gecreëerd worden in een bedrijf door middel van een goede uitleg. De uitleg kan gegeven worden via een audit door een intern of extern persoon met voldoende kennis over het onderwerp, namelijk GDPR. ETAP heeft ervoor gekozen om door middel van een PowerPointpresentatie de werknemers een duidelijk beeld te schetsen van privacy op de werkvloer. De afdelingshoofden overlopen de presentatie samen met hun eigen team. Zij hebben een beter overzicht van hoe ver privacy in hun afdeling gaat en hoe vaak er met persoonsgegevens gewerkt wordt. Indien je de bewustwording hebt gecreëerd kan je met behulp van een vragenlijst controleren hoeveel mensen nog weten van de GDPR. Dit kan als controle middel dienen om te kijken hoever de afdeling compliant zijn met de wetgeving. Door onbewust eens langs de bureaus te wandelen en bekijken hoeveel gegevens je van personen kunt terugvinden die vertrouwelijk zijn.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by