Narrow your search

Library

UCLL (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Verantwoord trainen voor wielertoeristen : de atleet maakt de trainer, maat de atleet
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Heverlee UC Leuven-Limburg. Lerarenopleiding Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef wordt de wetenschap en de praktijk van trainingsleer met elkaar verbonden. De theoretische achtergrond vormt de basis van het onderzoek verantwoord trainen voor wielertoeristen. Eerst worden de belangrijkste begrippen over trainingsleer beschreven op het niveau van de wielertoerist. Daarnaast bevat deze bachelorproef een onderzoek waar op basis van de relevante informatie omtrent trainingsleer zal nagegaan worden of wielertoeristen 'verantwoord kunnen omgaan met trainen'. Het onderzoek is verdeeld in twee luiken. In het eerste luik worden de leden van wielertoeristenclub De Heggestoempers uit Poederlee onderworpen aan een workshop trainingsleer, welke plaatsvond op 4 januari 2015. Om na te gaan of één infomoment voldoende is om de renners te sensibiliseren als het gaat om belangrijke principes uit de wetenschap van trainingsleer, wordt de retentie van kennis nagegaan aan de hand van relevante vragenlijsten. Tot slot worden er in het tweede luik van het onderzoek 10 testpersonen gevolgd die gedurende 15 weken trainen aan de hand van individuele trainingsschema's. Is de conditie van de renners verbeterd na 15 weken of hebben de begeleide trainingen hun positief effect op de prestatie gemist?. De kwantitatieve bevindingen worden gestaafd door o.a. het verband tussen de inspanningshartslag en de conditie van de renners na te gaan. Samen met kwalitatieve data uit de wekelijkse logboeken en interviews biedt verantwoord trainen voor wielertoeristen een antwoord op de noden van de recreatieve fietser die op een meer bewuste manier wil trainen. (Bron: auteur)

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by