Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het actief samen nadenken -of filosoferen- is de afgelopen jaren op steeds meer basisscholen waarneembaar. Deze bundel geeft de leraar steun bij het filosoferen met kinderen en bevat 15 nieuwe korte verhaaltjes met filosofische thematiek, gespreksvragen en opdrachten. Daarnaast zijn enkele gesprekken met groepen kinderen opgenomen die ook nabesproken worden. Dit boek biedt een goed overzicht van het filosoferen met kinderen en veel materiaal waarmee men meteen kan beginnen. Waarom gaan kinderen 5 dagen naar school en 2 dagen niet? Marie wil altijd naar school! Kasper krijgt een cadeau. Het is een beestje dat zich elke dag in tweeën splitst. Hoe lang kan dat doorgaan en moet Kasper wat doen? Holle wil naar morgen rennen. Waarom kan dat niet? Kunnen kleuters een ongewone stoel tekenen? Wil Marie echt geen hand als ze achter de kist van haar moeder loopt? Enkele verhalen zijn in acht talen vertaald en op basisscholen in heel Europa getest. ´De vliegende papa´s´ is het vervolg op het succesvolle ´Klein maar dapper´ van dezelfde auteur. Fraai geïllustreerd (in kleur). Deze bundel bevat 15 korte verhaaltjes om met kinderen te filosoferen. Naast de verhalen zijn enkele teksten opgenomen die een goed beeld geven van de opbouw van een filosofische les op school en hoe je een filosofisch gesprek met kinderen opzet. Het doel van de verhaaltjes is de verwondering over hoe iets zit te activeren, zodat vervolgens samen nagedacht kan worden over de betreffende vraag.
Filosofie --- Niet-confessionele zedenleer --- Niet-confessionele zedenleer. --- Kinderen. --- Basisonderwijs. --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+105.99 --- #PBIB:+111.94 --- Dood --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Fantasie --- Ik en de anderen --- Kerstmis --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kunst --- Lager onderwijs --- Musea --- Poppen --- Sinterklaas --- Vaders --- Verhalen --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Verhalen : filosoferen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- filosofie --- Cognitieve opvoeding --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Kind --- Kleuter --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Een bundel ongewone kinderverhaaltjes, over allerlei onderwerpen, gecombineerd met filosofische vragen en opdrachten en aangevuld met teksten voor de volwassen begeleider. De verhaaltjes worden nog interessanter en aantrekkelijker door de bijbehorende, net bezijden de gangbare, vragen en door de speelse en verdiepende opdrachten. Deze zullen zowel kinderen als volwassenen prikkelen tot nadenken, heroverwegen en verwondering. De zeer passende zwart-wit, halfabstracte tekeningen zijn soms verduidelijkend, maar hebben overigens een illustratieve functie. Hoewel men vertrouwd zal raken met de kinderen die in diverse tekstjes voorkomen, kan men zich goed met iedere tekst afzonderlijk bezighouden. Het boek heeft een belangrijk voorwoord, een literatuurlijst en een inhoudsopgave. Door duidelijkheid, voorlees- en zelf-lees-mogelijkheden is het geschikt en aan te bevelen voor volwassenen en kinderen vanaf ca. 4 jaar. © NBD Biblion
Filosofie --- Kinderen. --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- filosofie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Pjoki Teer neemt je mee op een reis vol gedachten. Pjoki blaast ballonnen op om problemen te laten verdwijnen. Welke problemen zitten in ons hoofd en welke niet? Pjoki ontdekt dat alle mensen fouten maken. Ze ontmoet enkele filosofen. De verhalen vertonen een doorlopende lijn. Bij elk stukje staan vragen en opdrachten om zelf aan de slag te gaan.
Didactic strategies --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Het boek is geschreven voor kinderen van ongeveer 10 tot 14 jaar, en kan zowel in de bovenbouw van de basisschool als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs gebruikt worden. In een aantal korte hoofdstukjes worden eerst verschillende aspecten van het filosoferen met kinderen besproken. In het tweede deel is voor elk lesonderwerp een handleiding geschreven, bestaande uit achtergrondinformatie, lesdoel, suggesties en citaten.
Didactic strategies --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Choose an application
Dit is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek teven te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?
Cognitive psychology --- filosofie --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Verhalen : filosoferen --- filosofie: basisonderwijs --- filosofie: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie
Choose an application
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- Lezen --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Verhalen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Overige vormingsgebieden --- filosoferen met kinderen --- filosofie (themawoord fictie) --- Didactics of philosophy --- Dutch literature --- Filosofie met kinderen
Choose an application
Pjoki Teer schrijft problemen op ballonnen, prikt ze door, dan zijn ze opgelost. Is dat een oplossing? Wanneer niet en wanneer wel? Boy sorteert mensen? Kan dat? Mag dat? Wie was de oudste vragensteller? Wat zijn jouw eigen ontdekkingen? Hoe zie jij de dood? Een leerlingenboek met een kloeke handleiding. Dit boek kan beschouwd worden als een vervolg op ´Klein maar dapper´ : verhalen en opdrachten om met kinderen (vanaf 10 jaar) te filosoferen. De verhalen vertonen een doorlopende lijn. Het boekje is geheel geïllustreerd (kleur). Bij het boekje is een aparte handleiding leverbaar.
Filosofie --- Niet-confessionele zedenleer --- Niet-confessionele zedenleer. --- Kinderen. --- Basisonderwijs. --- Didactics of secundary education --- filosofie --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+111.94 --- filosoferen --- 433.9 --- didactiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosoferen (kinderen) --- Filosofie met kinderen --- Kind --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen : didactiek --- Verhalen : filosoferen --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: kunst (kinderen)) --- toegepaste filosofie --- Cognitieve opvoeding --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|