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Lorsqu’André Alciat ou Pierre Coustau écrivent un livre d’emblèmes, ce loisir studieux repose sur le choix d’une activité utile et morale. Deux hommes de loi s’octroient le plaisir d’un otium litteratum qui se situe en marge du temps concédé à la pratique ou à la théorie jurisprudentielles ; mais cet espace ludique, propice à des jocoseria pour le moins ésotériques, est lui-même pénétré de légalismes. L’écriture d’emblèmes repose sur un modèle épistémique emprunté à la praxis du Droit romain alors en cours de réélaboration. Loin de constituer des témoignages fastidieux d’une pensée fixiste et solipsiste, ou encore une contrainte d’ordre strictement professionnel, les commentaires aux Pandectes et aux autres fragments de Droit romain de la plupart de ces juristes humanistes témoignent avant tout de la perméabilité de cette culture légale et de l’étendue de ses applications. Les commentaires de Droit civil, dont la forme volontiers polyphonique est appelée à restaurer un « matériel complexe » par le biais d’une critique historique et philologique, servent alors de base à l’élévation d’un nouvel idéal de Justice, à la recherche d’images et de symboles forts, les médailles, hiéroglyphes ou emblèmes autour desquels se rallie une communauté active de juristes aussi inventifs qu’érudits.
Emblems --- History --- Coustau, Pierre, --- 094:82-84 --- 840-84 --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Emblemen. Spreuken. Citaten --- Franse literatuur: spreuken; citaten --- 840-84 Franse literatuur: spreuken; citaten --- 094:82-84 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Emblemen. Spreuken. Citaten --- Heraldry --- Signs and symbols --- Symbolism --- Emblems - History - 16th century --- Coustau, Pierre, - active 1554 - Pegma --- Coustau, Pierre (15..-15..) --- Coustau, Pierre (15..-15..). Pegma cum narrationibus philosophicis --- Livres d'emblèmes --- Droit --- Critique et interprétation --- 16e siècle --- France
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"This collection focuses on the history of legal emblems and the genealogy of law's visual structures. The growing interest in law and the visual has tended to focus in a somewhat lazy fashion upon film and law, rather than addressing the actual history of law's regimes of visual control. But early modern lawyers, civilian and common alike, developed their very own ars iuris or art of law. A variety of legal disciplines always relied in part upon the use of visual representations, upon images and statuary to convey authority and sovereign norm. Military, religious, administrative and legal images found juridical codification and expression in collections of signs of office, in heraldic codes, in genealogical devices, and then finally in the juridical invention in the mid-sixteenth century of the legal emblem book. This book traces the complex lineage of the legal emblem and argues that the mens emblematica of the humanist lawyers was the inauguration of a visiocratic regime that continues in significant part into the present and multiple technologies of vision. Bringing together leading experts on the history of legal emblems to address the critical question of why it was lawyers who authored the emblemata, and correlatively, what was the relation and role of these visual depictions of norms to the practice and performance of law, this collection provides a ground-breaking account of the long relationship between visibility, meaning and normativity"--
Symbolism in law. --- Devices (Heraldry). --- Emblems. --- Law and art. --- History --- Law --- Civilization. --- General. --- Jurisprudence. --- Symbolism in law --- Devices (Heraldry) --- Emblems --- Law and art --- Arms, Coats of --- Coats of arms --- Devices --- Heraldic devices --- Heraldry --- Printers' marks --- Art --- Art and law --- Signs and symbols --- Symbolism --- Legal symbolism --- Symbolism, Legal --- Collectors and collecting --- Law and legislation
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Painting --- allegory [artistic device] --- parliament buildings --- easel paintings [paintings by form] --- gerechtigheid --- Douai
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Allegories. --- Symbolism in art. --- Brenet, Nicolas-Guy, --- France.
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Allégorie (art) --- Droit --- Brenet, Nicolas Guy, --- Oeuvres --- Peinture --- France
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Roep om rechtvaardigheid' belicht de rijke en fascinerende wisselwerking tussen kunst, de praktijk van de rechtƯspraak en het idee van rechtvaardigheid in de gebieden die onder de jurisdictie van de Grote Raad van Mechelen hebben gestaan tijdens de hoogdagen van deze instelling. Kunstwerken uit de Bourgondische Nederlanden van het midden van de vijftiende tot het midden van de zeventiende eeuw worden gesitueerd in de woelige juridische, politieke en culturele context waarin ze zijn ontstaan: de vereniging van de Nederlanden, het steeds absolutistischer wordende bestuur van keizer Karel V, de ReforƯmatie en de Opstand tegen Spanje. Roep om rechtvaardigheid toont aan hoe deze kunstwerken op een krachtige manier een van de meest universele menselijke verlangens zichtbaar hebben gemaakt: het streven naar rechtvaardigheid en de complexe confrontatie daarvan met de werkelijkheid. Met prestigieuze topwerken van onder meer Quinten Massijs, Maarten van Heemskerck, Pieter Bruegel de Oude, Maarten de Vos, Peter Paul Rubens, Antoon van Dyck en Philippe de Champaigne.00Exhibition: Museum Hof van Busleyden, Mechelen, Belgium (23.03.-24.06.2018).
History of the law --- History of the Low Countries --- History of civilization --- anno 1500-1599 --- anno 1600-1699 --- anno 1400-1499 --- 34 <09> <493> <064> --- 34 <09> <493> <064> Rechtsgeschiedenis --(algemeen)--België--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Rechtsgeschiedenis --(algemeen)--België--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Exhibitions --- gerechtigheidstafereel --- rechtvaardigheid --- law [discipline] --- Art --- gerechtigheidstaferelen --- geschiedenis --- martelaarschap --- propaganda --- rechtspraak --- religies --- 1450 - 1650 --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Nederlanden --- rechtspraak. --- gerechtigheidstaferelen. --- geschiedenis. --- religies. --- propaganda. --- 1450 - 1650. --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Nederlanden. --- tuin. --- Frankrijk.
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