Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Het is nog maar de vraag of ‘Toen het moest’ van Micha Hamel wel een dichtbundel is. Bij verschijning van ‘Bewegend doel’, de vierde bundel poëzie van Micha Hamel, liet de dichter weten het hierbij te zullen laten: we konden nog proza van hem verwachten, maar geen gedichten meer… ‘Toen het moest’ is in ieder geval een verzameling teksten, notities, collages, verslagen, vertelsels, liederen – en als je goed kijkt zitten er ook gedichten tussen. Micha Hamel staat midden in zijn tijd, hij dicht over een puk-code en over okselgeur, over culturele stagnatie en big data, over het milieu en de straatbarbecue, maar de taal geeft de poëzie niet cadeau. Het wringt en schuurt: woorden, typografie, commentaar, tekeningen en leestekens gaan een constante strijd aan, doch altijd met de bedoeling dat de lezer als winnaar uit de strijd komt.
Choose an application
Na een psychotische crisis belandt Micha Hamel in 2009 in de psychiatrische kliniek. In een doorlopend verhaal van honderd-en-een gedichten bericht hij van het slepende leven aldaar, in de tussenwereld waar zijn hersenen defect zijn en de diagnose nog niet is gesteld. Achter gesloten deuren kleit hij een vaas, kijkt voetbal, eet soep, oefent een glimlach, schrijft een brief naar zijn kinderen en boswandelt met zijn lotgenoten. Op de weg naar zijn herstel vergezellen hem op onverwachte momenten een paard, een leeuw en een makreel. Kwetsbaar, bevreemdend, moedig en vol gitzwarte humor worstelt de dichter zich een weg naar de uitgang.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Lezen loont – nog altijd, ook in een wereld vol digitale afleiding. Lezen is noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan de wereld. Kortom, om als burger te kunnen functioneren.Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. Hoe kan het dat jongeren in ons land behoren tot de slechtste en minst gemotiveerde lezers ter wereld? In een van de rijkste landen ter wereld loopt straks 25 procent van de jongeren risico op laaggeletterdheid. Terwijl het elders, waar digitale media net zo oprukken in jongerenculturen, wél lukt om jongeren leesvaardig te maken.In Omdat lezen loont analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de Nederlandse leescrisis en presenteren ze oplossingen.Samen laten ze zien hoe effectief leesonderwijs eruitziet en hoe dit leidt tot jonge burgers die willen en kunnen lezen.
Lezen --- Leesonderwijs --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Didactics of Dutch --- lezen --- begrijpend lezen --- leesbevordering --- Teaching --- Netherlands --- leesopvoeding --- Leesbevordering --- Leesontwikkeling --- Leesproces
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|