Narrow your search
Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Op zoek naar docentcompetenties in de multiculturele klas
Author:
Year: 2002 Publisher: Utrecht HBO-raad, Landelijk Programmamanagement Educatief Partnerschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van minutieus onderzoek naar de interactie tussen leerling en leraar gaat Maaike Hajer op zoek naar concrete competenties voor leraren om adequaat te kunnen handelen in multiculturele klassen. De volgende onderzoeksvragen komen daarbij aan bod: Welke kennis, vaardigheden en attitudes hebben docenten nodig om kwalitatief goed onderwijs in multiculturele klassen te verzorgen en een rol te kunnen spelen in de bredere schoolontwikkeling? Welke keuzes zijn te maken met betrekking tot de plaats in de leerplannen van de initiële opleiding en welke opleidingsdidactiek is geschikt om ze te ontwikkelen? Welke vaardigheden dienen opleiders te hebben om dit onderwijs te kunnen realiseren? Hoe zijn de competenties van docenten in multiculturele scholen verder te ontwikkelen?


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9789046901366 904690136X Year: 2009 Publisher: Bussum : Coutinho,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Docenten die vakonderwijs verzorgen, hebben tegelijkertijd te maken met de taalontwikkeling van de leerlingen. Op school worden leerlingen geconfronteerd met het speciale taalgebruik (vaktaal) en de denkwijzen van de verschillende vakken. Als zich in een groep grote verschillen in taalvaardigheid voordoen, worden leerresultaten beter als docenten bewust die vaktaal opbouwen. Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe docenten aandacht kunnen besteden aan de rol van taal in het vak of beroepsgerichte programma's om zo leerlingen optimale begeleiding te kunnen geven. Belangrijk hierbij is om te focussen op de talige kant van het vakonderwijs en vervolgens het onderwijs contextrijk aan te bieden met taalsteun en vol interactie. De auteurs geven in dit handboek tal van didactische suggesties, geordend rond de kernbegrippen context, taalsteun en interactie. Tevens worden ervaringen met taalgericht vakonderwijs systematisch beschreven, typische kenmerken van schools taalgebruik besproken, en zijn er verwijzingen naar recent materiaal voor docent en leerling opgenomen. Ook gaan de auteurs in op het opbouwen van een taalbeleid in school. Handboek taalgericht vakonderwijs wil leraren in opleiding ondersteunen, maar is tevens een praktisch hulpmiddel voor iedereen die zich in het voortgezet onderwijs richt op het versterken van vakonderwijs via een taalgerichte didactiek. Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Kenmerken en onderbouwing 3. De start: het fundament 4. Verwerking en verdieping 5. De afronding: feedback, beoordeling en reflectie 6. Invoering van taalgericht onderwijs


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9062834205 Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen verschillen in taalvaardigheid. Docenten in alle vakken hebben daarmee te maken. Binnen het taalonderwijs wordt al vaak aan de ontwikkeling van de zogenoemde schoolse taalvaardigheden gewerkt, maar ook in vaklessen is vernieuwing op dit gebied wenselijk. Als het vakonderwijs contextrijk is, taalsteun geeft en vol interactie zit, kunnen docenten van alle vakken en beroepsgerichte programma's hun onderwijs effectiever en aantrekkelijker maken. De afgelopen jaren zijn er meerdere onderzoeken geweest naar de beste manier om vakonderwijs van hoog niveau te geven aan leerlingen die hun Nederlands nog aan het ontwikkelen zijn. Dit boek biedt een totaaloverzicht van de verschillende manieren, methodes en tips, met de noodzakelijke achtergrondinformatie voor vakdocenten.


Multi
Handboek taalgericht vakonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9789046904480 9046904482 Year: 2015 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch handboek voor docenten in het voortgezet onderwijs om taalontwikkeling van veelal allochtone leerlingen in het vakonderwijs te integreren. Dit boek beschrijft kenmerken van schools taalgebruik en werkt uit hoe leraren in hun vak concreet de vaktaal kunnen opbouwen. Het uitgangspunt voor taalgericht vakonderwijs ligt in de (vaak nog impliciete) talige dimensie van vakdoelen. Door onderwijs contextrijk te maken en veel gelegenheid tot interactie te geven, kunnen leraren horen hoe leerlingen vanuit hun alledaagse taal hun inzicht en vaardigheden in het vak vergroten en zich leren uitdrukken zoals in het vak de bedoeling is. Onderweg kunnen leraren zo taalsteun leveren die leerlingen nodig hebben om nieuwe leerstof te begrijpen en steeds meer zelf vaktaal te gaan gebruiken.


Book
Onderwijs aan kleuters in hun eigen taal en cultuur
Authors: ---
ISBN: 9032907905 Year: 1989 Publisher: Enschede Instituut voor Leerplanontwik.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046907573 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573


Book
Schoolse taalvaardigheden in de basisvorming : een leerplan
Authors: ---
ISBN: 9061210801 Year: 1994 Publisher: Lelystad IVIO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren die vakonderwijs verzorgen, werken tegelijkertijd ook aan de taalontwikkeling van leerlingen. Leerlingen krijgen bij hen immers te maken met de vaktaal en denkwijzen van het betreffende vak. Elke groep leerlingen kent soms zeer grote verschillen in taalvaardigheid. Leraren kunnen meer leerlingen in hun lessen meenemen door bewust de vaktaal opbouwen en zo taalgericht vakonderwijs aan te bieden. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft kenmerken van schools taalgebruik en werkt uit hoe leraren in hun vak concreet de vaktaal kunnen opbouwen.


Book
Handboek taalgericht vakonderwijs
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar de integratie van taalontwikkeling en vakonderwijs in activerend onderwijs. Onder de noemer 'Taalgericht vakonderwijs' zijn er wegen gevonden om vakonderwijs van een hoog niveau te geven aan leerlingen die hun Nederlands nog aan het ontwikkelen zijn. Daarvoor is het nodig dat het vakonderwijs taalsteun geeft, contextrijk is en vol interactiemogelijkheden zit. De auteurs van dit handboek hebben nieuwe onderwijsmogelijkheden bij elkaar gebracht en voorzien van de noodzakelijke achtergrondinformatie. Twee inleidende hoofdstukken schetsen wat taalgericht vakonderwijs eigenlijk is en wat de basis vormt voor deze didactische aanpak. De kern van het boek bevat drie hoofdstukken. Hoofdstuk drie bespreekt wat met de klas in oriëntatie op een nieuw thema kan gebeuren rond de items voorkennis activeren, richten van aandacht en ruimte geven voor interactie. Hoofdstuk vier geeft aan hoe in de verwerking van de leerstof taalsteun, contextuele steun en interactie een rol kunnen spelen. Hoofdstuk vijf gaat over toetsing en beoordeling, ook hier kan de leerkracht taalvaardigheid en vakdoelen in samenhang bekijken. Het slothoofdstuk beschrijft hoe leerkrachten samen aan de ontwikkeling van 'Taalgericht vakonderwijs' in hun school kunnen werken. Daarbij komen ook de rol van de schoolleiding en relevante verschillen tussen de vakken aan bod.

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by