Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Natuur en taalontwikkelingDat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor taalontwikkeling?Onderzoekers van de Hogeschool Leiden, Thomas More Hogeschool en Erasmus Universiteit Rotterdam gingen met kinderen en hun juffen en meesters de natuur in om er te spelen. En ontdekten wat een geweldige bron aan inspiratie dit is voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Een natuurrijke omgeving maakt ze spraakzamer en creatiever.Rijke taal gebruikenHoe jij dat in jouw lessen inzet, lees je in dit prachtig vormgegeven, inspirerende boek. Taal in de natuur reikt je de mogelijkheden aan van spelen in een natuurrijke omgeving. Je leest hoe je dat inzet voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Het boek is rijk geïllustreerd, waardoor je zelfs al ?op papier? ervaart dat de natuur een rijke taal-leeromgeving is. Een omgeving waar kinderen rijke taal horen én rijke taal leren gebruiken.Inspiratie voor je lessenNa een storm liggen overal takken en bladeren op de grond, in de lente zie je vanzelf bloemen opkomen, en soms landt er zomaar een lieveheersbeestje op je hand. Ga naar buiten en laat dat de inspiratie zijn voor je les. Je zult ervaren dat:Kinderen meer zinnen en woorden gebruiken als ze buiten spelen. Als je met kinderen naar een natuurrijke omgeving gaat, merk je dat ze daar vanzelf meer gaan praten. De natuur is zo rijk dat het invloed heeft op de hoeveelheid woorden en zinnen; het maakt kinderen spraakzamer.Kinderen de natuur echt betrekken in hun spel en erover praten. Kinderen maken van de natuurrijke plek een plek die betekenis heeft voor hun spel. Een struik wordt een huisje of misschien toch een kasteel?Kinderen van 2 tot 6 jaarDit praktische boek is voor jou: pedagogisch professional, leraar, meester of juf die werkt met kinderen van 2 tot en met 6 jaar. Een boek om door te bladeren, om uit te proberen, om te lezen, om mee te nemen en op onderzoek uit te gaan.BRon: https://www.boom.nl/docentprofessionalisering/alle-uitgaven/100-17329_Taal-in-de-natuur
Taalonderwijs --- Natuurbeleving ; kinderen --- Taalverwerving ; kinderen --- Natuur --- Leeromgeving --- Taalverwerving --- Wereldoriëntatie --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Dit boek biedt een zeer compleet beeld van gesprekken in de klas, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en foto's uit de praktijk. Allereerst wordt duidelijk gemaakt welke plaats mondelinge taal krijgt in Basisontwikkeling. Informatie over taalverwerving, woordenschat en tweede-talige ontwikkeling wordt in dit boek gekoppeld aan de ontwikkelingsgerichte didactiek voor de onderbouw. Vervolgens komt de concrete uitwerking aan de orde: wat doen leidsters en leerkrachten precies om gesprekken met kinderen vorm te geven. In aansluiting daarop worden de verschillende gespreksactiviteiten besproken: gesprekken bij thema's in de groep, gesprekken bij kernactiviteiten en gesprekken in de groepskring. 'Zoeken naar woorden' is bestemd voor pabo-studenten en leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs. Daarnaast is het boek bruikbaar voor onderwijsassistenten, ≡peuterleidsters en anderen die de ontwikkeling van jonge kinderen willen bevorderen.
taalvaardigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- mondelinge communicatie --- lerarenopleiding --- Didactics of primary education --- Taalvaardigheid ; kleuteronderwijs --- gesprekstechnieken --- kleuters --- taal --- taalontwikkeling --- 471.41 --- 475.21 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Groepsdynamica --- Kringgesprek --- Rollenspel --- Taalontwikkeling --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekken --- Nederlands --- Taal --- Verbale expressie ; taalonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Spreken --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Peuters --- Mondelinge taalvaardigheid --- Relatie kleuterleidster - kleuters --- Gesprek --- Kleuter --- Peuter --- Relatie leraar - leerling
Choose an application
Het is een wonderlijk boek. Alice in Wonderland wonderlijk. Een boek dat je fantasie voedt en je anders doet kijken. Een horrorboek waar je lekker bang van wordt, maar niet té. Een boek waarin alles kan: kleine dieren die sterker blijken dan mensen, het boek dat ook een kader blijkt. Een boek waar problemen net anders zijn dan je dacht, en de oplossingen nog nooit vertoond!Het wordt een voorleesboek waar je samen in kijkt en leest. Grote platen waar je in kunt verdwalen met korte teksten die fijn zijn om voor te lezen. Het boek zal aanleiding geven voor gesprekken: hoe maakt de slak haar eigen pad? En zie je dat wormen best wel lijken op vingers? En hoe kijkt een worm eigenlijk? Wordt een mol wel eens boos? En wat doen pissebedden de hele dag? (Of nacht?)Naast het vreemde en spannende verhaal heeft het boek een hoofdstuk met geweldig interessante informatie over de dieren die je hebt leren kennen. Leerzaam voor gebruik thuis, in de voorschool(se opvang) en buitenschoolse opvang, in peuter- en kleuterklassen.Bron: https://dedagdatdeaardeomhoogkwam.nl/
Prentenboeken --- Natuurbescherming --- Dieren --- Pissebed --- Worm --- Mier --- Slak --- Mol (dier) --- Kriebelbeestje --- Picknick --- Jeugdboeken 03-06 jaar
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|