Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Philosophy and psychology of culture --- Computer. Automation
Choose an application
Dit boek gaat over het gebruik van nieuwe media - internet, games en mobiele telefonie - bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Bij kinderen draaien nieuwe media in eerste instantie om contact. Ze spelen samen met vrienden games, op spelcomputers, op spelletjeswebsites en in virtuele werelden als Stardoll.nl en Habbo. Ze bekijken filmpjes op YouTube en soms maken ze die zelf om ze vervolgens met anderen te delen. Ze hebben contact met elkaar via de mobiele telefoon en MSN. Ze 'krabbelen' elkaar op Hyves en presenteren zichzelf daar aan elkaar. Vriendschap, liefde, ruzie en pesten; alles uit het echte leven heeft ook een plaats in hun digitale leefwereld. Op steeds jongere leeftijd zijn kinderen actief met nieuwe media. Sommige ouders en leerkrachten worstelen met het mediagebruik van (jonge) kinderen. Ze vragen zich af hoe de nieuwe mogelijkheden het best benut kunnen worden en hoe gevaren vermeden kunnen worden. Wat moeten kinderen leren om veilig en efficiënt met nieuwe media om te gaan? Welke vaardigheden zijn er nodig om mediawijze burgers van hen te maken? En wat zijn hierbij taken van opvoeders? Het boek Contact! Kinderen en nieuwe media brengt het werk van de beste onderzoekers in Nederland op dit terrein samen. De auteurs genieten internationaal een uitstekende reputatie en het boek mag nu al een standaardwerk genoemd worden. Het is bij uitstek geschikt om ouders, onderwijzers en hulpverleners wegwijs te maken in de digitale leefwereld van kinderen. Het boek is een initiatief van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), Stichting Mijn Kind Online en het programma Digivaardig & Digibewust. Contact! geeft een actueel beeld van wat - op grond van onderzoek - bekend is over wat kinderen tussen 6 en 12 jaar doen met digitale media en van de taken die er liggen voor ouders, leerkrachten, industrie en overheid. Alle aspecten van het gebruik van 'nieuwe media' worden besproken: van gamen tot instant messaging en van mobiel bellen tot deelnemen aan virtuele werelden. Het boek neemt een aantal misverstanden weg, bijvoorbeeld dat kinderen over het algemeen veel ICT-vaardiger zijn dan hun ouders. Tevens wordt het idee weerlegd dat kinderen, omdat ze zo behendig zijn in het bedienen van digitale media, ook vanzelf het optimale gebruik ervan in de vingers krijgen. Ze moeten dat leren, net als zo veel andere levensvaardigheden. De auteurs pleiten ervoor om leerlingen op te voeden tot goed digitaal burgerschap en hun te leren wat ethisch verantwoord gedrag is. Ook heeft het onderwijs de taak om kinderen informatiegeletterd te maken en hun digitale creativiteit te stimuleren. Dit kan door kinderen te leren hoe ze zelf content kunnen maken en stimuleren. Daardoor leren ze reflecteren op mediaboodschappen van anderen.
Didactics of social education --- Primary education --- games --- reclamepsychologie --- mediawijsheid --- YouTube --- digitale geletterdheid --- kinderen --- nieuwe media --- reclame --- media-educatie --- informatievaardigheden --- mediakunde --- mobiele communicatie
Choose an application
Dit boek gaat over het gebruik van nieuwe media - internet, games en mobiele telefonie - bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Bij kinderen draaien nieuwe media in eerste instantie om contact. Ze spelen samen met vrienden games, op spelcomputers, op spelletjeswebsites en in virtuele werelden als Stardoll.nl en Habbo. Ze bekijken filmpjes op YouTube en soms maken ze die zelf om ze vervolgens met anderen te delen. Ze hebben contact met elkaar via de mobiele telefoon en MSN. Ze 'krabbelen' elkaar op Hyves en presenteren zichzelf daar aan elkaar. Vriendschap, liefde, ruzie en pesten; alles uit het echte leven heeft ook een plaats in hun digitale leefwereld. Op steeds jongere leeftijd zijn kinderen actief met nieuwe media. Sommige ouders en leerkrachten worstelen met het mediagebruik van (jonge) kinderen. Ze vragen zich af hoe de nieuwe mogelijkheden het best benut kunnen worden en hoe gevaren vermeden kunnen worden. Wat moeten kinderen leren om veilig en efficiënt met nieuwe media om te gaan? Welke vaardigheden zijn er nodig om mediawijze burgers van hen te maken? En wat zijn hierbij taken van opvoeders? Het boek Contact! Kinderen en nieuwe media brengt het werk van de beste onderzoekers in Nederland op dit terrein samen. De auteurs genieten internationaal een uitstekende reputatie en het boek mag nu al een standaardwerk genoemd worden. Het is bij uitstek geschikt om ouders, onderwijzers en hulpverleners wegwijs te maken in de digitale leefwereld van kinderen. Het boek is een initiatief van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), Stichting Mijn Kind Online en het programma Digivaardig & Digibewust.
Child psychology. --- School psychology. --- Mass media. --- Communication. --- Child and School Psychology. --- Media Sociology. --- Mass media and children.
Choose an application
Choose an application
Dit rapport gaat nader in op de positie van ouderen, lager opgeleiden, inactieven en allochtonen. Het blijkt dat deze groepen - om uiteenlopende redenen - geringere vaardigheden in het ICT-gebruik hebben dan de rest van de bevolking. Er is bekeken welke factoren van invloed zijn op die achterstand en ook welke gevolgen dit heeft voor de onderscheiden groepen. Zo komen bijvoorbeeld aan bod de maatschappelijke betrokkenheid van ouderen en het zoeken naar een baan bij werklozen.
Choose an application
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|