Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
"Ferdinand Bol wordt vaak in één adem genoemd met zijn wereldberoemde meester Rembrandt. Na zijn leertijd bij Rembrandt ontwikkelde hij zich echter tot één van de belangrijkst en succesvolste schilders van zijn tijd. In zijn eigen tijd werd Bol wellicht beschouwd als succesvoller dan Rembrandt. Niet alleen de kwaliteit van zijn werk, ook zijn familiale banden en geslaagde netwerkstrategie droegen bij aan zijn succes. Ferdinand Bol was zo succesvol dat hij het zich kon veroorloven om te gaan wonen aan de Keizersgracht 672, tegenwoordig Museum van Loon. In dat huis bracht hij ook een grote kunstcollectie onder, met werken van Rembrandt, Rubens, Ruisdael en vele andere meesters. In de publicatie, die ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in Museum van Loon wordt gepubliceerd, gaan auteurs Tonko Grever, Willem te Slaa en Quirine van Aerts in op de sociale status van de schilder, het huis waarin hij woonde en de kunstcollectie die hij daar bijeenbracht.
Bol, Ferdinand, --- Homes and haunts --- Art collections --- art collections --- Bol, Ferdinand --- Museum Van Loon [Amsterdam] --- Exhibitions
Choose an application
Michiel van Musscher was aan het eind van de 17de eeuw de meest succesvolle portrettist in Amsterdam. Zijn leermeesters waren onder meer Gabriel Metsu en Adriaen van Ostade. Opvallend in zijn portretten is de uitbundige wijze waarop regenten zich in deze periode lieten representeren. Vermogende burgers hielden er in het laatste kwart van de 17de eeuw een haast vorstelijke levensstijl op na. Deze burgerlijke cultuur met 'hoofse' allures is schitterend zichtbaar in de portret- en genreschilderijen door Van Musscher. Michiel van Musscher (1645-1705), De weelde van de Gouden Eeuw laat niet alleen een aantal van zijn bekendere werken uit Nederlandse collecties zien, maar vooral een significant aantal schilderijen uit buitenlandse musea en particuliere collectie, die tot nu toe onzichtbaar waren voor het publiek. Deze publicatie is niet alleen de erkenning voor Van Musschers werk, maar stelt ook het beeld bij van deze nadagen van de Gouden Eeuw.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|