Narrow your search

Library

KU Leuven (1)

UAntwerpen (1)

UGent (1)

VUB (1)


Resource type

book (1)

digital (1)

dissertation (1)


Language

English (1)

German (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2013 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Valenzgrammatik im Flämischen DaF-Unterricht : Entwurf einer wissenschaftlich begründeten Schulgrammatik
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze meesterproef stelde zich tot doel een valentiegrammatica voor het Vlaamse onderwijs Duits te ontwikkelen. Een dergelijke grammatica beschouwt het werkwoord als de kern van een zin, terwijl van alle andere zinsdelen de functie bepaald wordt ten opzichte van dat werkwoord. Sommige zinsdelen, de complementen, zijn noodzakelijk, andere zinsdelen schetsen enkel de context van de zin en zijn niet-noodzakelijke supplementen. We rapporteren in deze thesis over de weg die we hebben gevolgd om tot een dergelijk product te kunnen komen. Daarbij gaan we eerst in op de specifieke situatie van het onderwijs van het Duits in Vlaanderen en op enkele algemenere aspecten van het grammatica-onderwijs. Vervolgens stellen we de valentiegrammatica en haar principes uitvoerig voor en bespreken we de nu goed ingeburgerde valentiegrammatica van het Latijn van Panhuis (2012, eerste uitgave: 1998) als mogelijk model voor een valentiegrammatica voor het Duits. Als een laatste voorbereidende stap vooraleer we zelf een grammatica redigeren, bestuderen we enkele leerplannen Latijn en Duits en bekijken we enkele in Vlaanderen gebruikte leerboeken Duits. Na dit voorbereidend onderzoek en met het oog op het schrijven van een didactische grammatica voor het Duits hebben we een lijst van de werkwoorden die tot de leerstof van die schoolboeken behoren opgesteld. Daarop categoriseerden we die werkwoorden volgens de principes van de valentiegrammatica. Een synthese realiserend tussen de theoretische principes van de valentiegrammatica en de leerinhouden van het vak Duits redigeerden we een leerdergrammatica voor het Duits. De grammatica is in het Duits geschreven, op zo'n manier ze het taalbeheersingsniveau van de beginnende leerling respecteert. Voor de voorbeeldenzinnen die we ter illustratie van de principes van de valentiegrammatica aanbieden, maakten we gebruik van de lijst met werkwoorden die we hadden opgesteld. Tot slot hechtten we aan de grammatica een reeks oefeningen vast die de leerders van het Duits kunnen ondersteunen bij het verwerven van inzicht in de valentieprincipes zoals die kunnen worden toegepast op de Duitse taal. De thesis eindigt met een conclusie die kritisch de grammatica bekijkt en zich de vraag stelt hoe ze een verbetering kan betekenen voor het onderwijs Duits in Vlaanderen. Als laatste punt blikken we vooruit naar hoe ze in het onderwijs geïmplementeerd kan worden.

Keywords


Multi
Cognitive Sociolinguistics Revisited
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9783110738513 9783110733945 9783110733976 Year: 2021 Publisher: Berlin Boston

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 2 of 2
Sort by