Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This book offers insights into facilitating sustainable careers through the study of a wide interdisciplinary range of policy investigations and assessment of ongoing practices in the field. By assessing and comparing the transferability of policies and good practices between firms in ten countries and regions of the European Union this book considers the development of sustainable careers across the lifespan at the levels of individuals, organizations and systems. This book is the culmination of a research project from the international European Social Fund network on ‘Career and Age, Generation, Experience(AGE)’. It discusses and offers observations on key concerns at the European level: How to make people work longer, remain employable, develop sustainable competencies ? How to adapt the work environment and human resource management policies at employer’s level ? And finally, how can public authorities take measures and incentives to support sustainable careers for individuals?
Psychology --- Social psychology --- Economic sociology --- Sociology --- Social policy --- Economic structure --- Economics --- Adult education. Lifelong learning --- Educational sciences --- Business policy --- Industrial psychology --- Personnel management --- psychologie --- sociologie --- B2B (business-to-business) --- economie --- beroepsvervolmaking --- coaching --- leidinggeven --- volwasseneneducatie --- HRM (human resource management) --- welzijnsbeleid --- sociaal beleid --- strategisch beleid --- organisatiepsychologie --- levenslang leren --- duurzame ontwikkeling
Choose an application
This book offers insights into facilitating sustainable careers through the study of a wide interdisciplinary range of policy investigations and assessment of ongoing practices in the field. By assessing and comparing the transferability of policies and good practices between firms in ten countries and regions of the European Union this book considers the development of sustainable careers across the lifespan at the levels of individuals, organizations and systems. This book is the culmination of a research project from the international European Social Fund network on ‘Career and Age, Generation, Experience(AGE)’. It discusses and offers observations on key concerns at the European level: How to make people work longer, remain employable, develop sustainable competencies ? How to adapt the work environment and human resource management policies at employer’s level ? And finally, how can public authorities take measures and incentives to support sustainable careers for individuals?
Industrial psychology. --- Personnel management. --- Economic sociology. --- Lifelong learning. --- Adult education. --- Leadership. --- Social policy. --- Industrial and Organizational Psychology. --- Human Resource Management. --- Organizational Studies, Economic Sociology. --- Lifelong Learning/Adult Education. --- Business Strategy/Leadership. --- Social Policy.
Choose an application
Generatie Z verwacht op een andere manier aangesproken te worden door bedrijven dan voorgaande generaties. Generatie Z bestaat uit jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Doordat deze generatie is opgegroeid met nieuwe technologie en niets anders heeft gekend, verwachten ze van mediabedrijven dat deze meer digitale alternatieven aanbieden voor hun traditionele diensten. Deze bachelorproef is opgebouwd uit drie methoden. Allereerst is er vetrokken vanuit literatuuronderzoek om in te lezen in het onderwerp en op zoek te gaan naar interessant cijfermateriaal. Daarnaast is er zowel kwalitatief als kwantitief onderzoek uitgevoerd. Meer specifiek door het bevragen van experts uit het werkveld en het bevragen van generatie Z in een enquête. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren minder traditionele media gebruiken dan voorgaande generaties en ze vooral online actief zijn. Televisie scoort goed bij deze doelgroep, terwijl magazines, kranten en radio eerder laag scoren. De mening van generatie Z is zeer verdeeld voor het betalen van digitale content. Meer dan de helft van de respondenten is niet bereid te betalen voor dit soort content en verwacht gratis toegang tot video en audiostreamingsdiensten, kranten en magazines. De meest effectieve manier om deze generatie te benaderen is door gebruik te maken van gepersonaliseerde reclame. Dit houdt in dat ze persoonlijk worden aangesproken, advertenties krijgen die aanleunen aan hun interesses. Ook e-mail marketing is een goede manier om deze doelgroep te benaderen. Daarnaast is experience marketing ook een effectieve manier om jongeren kennis te laten maken met een mediabedrijf door bijvoorbeeld jongerenevents te organiseren. Ten slotte verwacht generatie Z dat mediabedrijven content creëren die in lijn liggen met hun ideeën. Dit geldt ook voor programma’s waar ze zichzelf in herkennen. Na het onderzoek zijn er aanbevelingen uitgeschreven die mediabedrijven kunnen toepassen om generatie Z aan te trekken en als consument te behouden.
Choose an application
This book offers insights into facilitating sustainable careers through the study of a wide interdisciplinary range of policy investigations and assessment of ongoing practices in the field. By assessing and comparing the transferability of policies and good practices between firms in ten countries and regions of the European Union this book considers the development of sustainable careers across the lifespan at the levels of individuals, organizations and systems. This book is the culmination of a research project from the international European Social Fund network on ‘Career and Age, Generation, Experience(AGE)’. It discusses and offers observations on key concerns at the European level: How to make people work longer, remain employable, develop sustainable competencies ? How to adapt the work environment and human resource management policies at employer’s level ? And finally, how can public authorities take measures and incentives to support sustainable careers for individuals?
Industrial psychology. --- Personnel management. --- Economic sociology. --- Lifelong learning. --- Adult education. --- Leadership. --- Social policy. --- Industrial and Organizational Psychology. --- Human Resource Management. --- Organizational Studies, Economic Sociology. --- Lifelong Learning/Adult Education. --- Business Strategy/Leadership. --- Social Policy.
Choose an application
In deze bachelorproef wordt onderzoek gedaan naar hoe de onderneming Credendo zich inzet voor duurzame inzetbaarheid en hoe dit verbeterd kan worden. Dit onderzoek werd gedaan omdat duurzame inzetbaarheid kadert in een maatschappelijke evolutie waardoor dit steeds belangrijker wordt in bedrijven en de loopbaan van de werknemers beïnvloedt. De Belgische bevolking vergrijst in toenemende mate, er zijn steeds meer oudere werknemers die langer zullen moeten blijven werken. Dit heeft een impact op de loopbanen van startende jongeren die net aan hun carrière beginnen. Werken aan duurzame inzetbaarheid is een rol die zowel de werkgever als de werknemer aanbelangt. Duurzame inzetbaarheid gaat over het waarborgen dat werknemers gedurende hun ganse loopbaan gemotiveerd, vitaal en gezond willen, kunnen en mogen blijven. De werkgever zal hierdoor productievere werknemers hebben en de (oudere) werknemers zullen meer gemotiveerd zijn om te werken wanneer er met hen rekening gehouden wordt. Het onderzoek bestaat uit vijf delen: (a) de manieren waarop een Office Manager zichzelf relevant kan houden in het licht van de veranderde markt en technologie, (b) de mogelijke risico’s bij het uitoefenen van een job als Office Manager en (c) wanneer duurzame inzetbaarheid geen actieve rol speelde bij Credendo, (d) de manieren waarop een leidinggevende duurzame inzetbaarheid kan stimuleren bij Office Managers en (e) de manieren waarop het HR-beleid duurzame inzetbaarheid kan stimuleren bij Office Managers. De onderzoeksresultaten maken duidelijk dat zowel de werknemer als de werkgever een bijdrage moet leveren om duurzame inzetbaarheid te stimuleren. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan de werkgever opleidingen aanbieden, maar de werknemer kan ook suggesties doen om opleidingen aan te vragen. Daarnaast kan de werkgever beweging stimuleren bij het personeel. Vervolgens is het ook belangrijk dat de werknemer openstaat voor een gesprek rond duurzame inzetbaarheid met de direct leidinggevende.
Choose an application
Dit werk bevat het onderzoek naar de invloed van duurzaam personeelsbeleid op de ‘employer brand’ van ‘IPG MB’. Via survey-onderzoek, vijf interviews, deskresearch en actieonderzoek werd een antwoord gezocht op de verschillende deelvragen en de centrale hoofdvraag. Vandaag is de ‘employer brand’ van ‘IPG MB’ nog te beperkt en moet er actie worden genomen om jong, potentieel talent te bereiken. Het personeelsbeleid van deze organisatie is al gedeeltelijk duurzaam, maar er is ruimte voor verbetering. Kijkend naar het jong potentieel talent kan er gezegd worden dat duurzaam personeelsbeleid invloed heeft op hun perceptie van ‘IPG MB’. Voor de werknemers van de organisatie, heeft dit weinig tot geen invloed op hun perceptie over de organisatie. Binnen de organisatie zelf worden geen grote verschillen vastgesteld tussen mannelijke- en vrouwelijke medewerkers naargelang duurzaam personeelsbeleid. De relevantie van dit werk blijkt uit de representatieve steekproef binnen ‘IPG MB’ en de concrete/specifieke aanbevelingen waarmee deze organisatie verder kan. Het deskresearch vergroot de relevantie door de betrouwbare bronnen die gebruikt werden. Verder heeft het meedraaien in deze organisatie gedurende 3,5 maanden ervoor gezorgd dat ik van dichtbij kon meemaken hoe deze organisatie te werk gaat en hoe de medewerkers hier tegenover staan.
Choose an application
In dit bachelorproef wordt er gekeken naar de methodes die werkgevers kunnen helpen om werkzoekenden naar een functie van lijnoperator te begeleiden. Het eerste deel van dit werk heeft tot doel de situatie van de lijnoperatoren op de arbeidsmarkt in Vlaams-Brabant te begrijpen. De Vlaams-Brabantse industrie en het beroep van lijnoperator worden allereerst kort toegelicht. Dan zal onderzoek het gebrek aan mankracht en vaardigheden en hun oorzaken in kaart brengen, terwijl interviews met verschillende actoren op de arbeidsmarkt deze concepten zullen illustreren. Oorzaken van tekort aan lijnoperatoren zijn onder meer technologische veranderingen, arbeidsomstandigheden en een gebrek aan communicatie en opleiding op de arbeidsmarkt. Daarna zal worden onderzocht welke maatregelen kunnen worden genomen om de huidige situatie te verbeteren. De bedoeling is om de rekruterings- en begeleidingsmethoden uit te drukken. Twee nieuwe benaderingen voor het schrijven van relevante vacatures zullen worden aangebracht. Deze benadrukken het belang van vacatures die een duidelijk beeld aan werkzoekenden geven van de job inhoud en het bedrijf. Na de selectie moeten kandidaten worden opgeleid om ervoor te zorgen dat hun competentieniveau voldoet aan de verwachtingen van de werkgevers. Verschillende opleidingen van de VDAB zullen onder de aandacht worden gebracht evenals het aanbod van het onderwijs. Deze resultaten zullen aantonen dat er een gebrek is aan opleiding die leidt tot het beroep van lijnoperator. Tot slot zullen verschillende oplossingen worden aangedragen om de situatie te verhelpen, waaronder de oprichting van een nieuwe richting in het secundair onderwijs, de activering van arbeidsongeschikten en migranten en de verbetering van de transparantie op de arbeidsmarkt.
Choose an application
Dit eindwerk onderzoekt de invloed van smart city op het imago van Brussel. Aan de hand van surveyonderzoek aan studenten/ toeristen/ inwoners, 4 interviews en deskresearch kan er een antwoord geformuleerd worden op de centrale hoofdvraag, die omschreven werd in 3 deelvragen. Ondanks meer dan de helft van de respondenten nog nooit hebben gehoord van het concept ‘smart city’, zijn ze toch meer dan bereid om hun eigen (anonieme) gegevens te delen in ruil voor smart city oplossingen. Studenten, inwoners en toeristen geloven dat smart city een positieve bijdrage kan leveren aan de volgende stadsattributen; mobiliteit en veiligheid. Uit de analyse van de profilering van andere smart city steden op vlak van hun imago en de afgelegde interviews, blijkt dat een goede/ slechte smart city reputatie kan bijdragen tot een positief/ negatieve stadsimago. Smart city heeft als citymarketing tool een directe invloed op de welvaart van een land. Omdat het imago van Brussel een cruciale factor speelt in de aantrekkingskracht van het woon-, werk- en bedrijfsleven, kan dit eindwerk bijdragen aan het werkveld. Via deze bachelorproef krijgt het institutioneel/ bestuurlijk niveau van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een beter beeld over de perceptie van het imago van Brussel aan de hand van smart city mogelijkheden. Zodat de juiste acties kunnen ondernomen worden om het imago van Brussel te verbeteren d.m.v. smart city projecten. Daarnaast dient dit onderzoek ook om mensen te sensibiliseren over de maatschappelijke uitdagingen die Brussel vandaag de dag mee geconfronteerd wordt en hiervoor awareness te creëren.
Choose an application
Kern- / trefwoorden bachelorproef: Duurzaam – Inzetbaarheid – Credendo – Werknemer – Werkgever Onderzoeksvraag: Hoe kan Credendo Office Managers stimuleren om duurzaam inzetbaar te zijn en te blijven op de arbeidsmarkt? Korte samenvatting bachelorproef: In deze bachelorproef wordt onderzoek gedaan naar hoe de onderneming Credendo zich inzet voor duurzame inzetbaarheid en hoe dit verbeterd kan worden. Dit onderzoek werd gedaan omdat duurzame inzetbaarheid kadert in een maatschappelijke evolutie en dus steeds belangrijker wordt in bedrijven en de loopbaan van de werknemers beïnvloedt. De Belgische bevolking vergrijst in toenemende mate, er zijn steeds meer oudere werknemers die langer zullen moeten blijven werken. Dit heeft een impact op de loopbanen van startende jongeren die net aan hun carrière beginnen. Werken aan duurzame inzetbaarheid is een rol die zowel de werkgever als de werknemer aanbelangt. Duurzame inzetbaarheid gaat over het waarborgen dat werknemers gedurende hun ganse loopbaan gemotiveerd, vitaal en gezond willen, kunnen en mogen blijven De werkgever zal hierdoor productievere werknemers hebben en de (oudere) werknemers zullen meer gemotiveerd zijn om te werken wanneer er met hen rekening gehouden wordt. Het onderzoek bestaat uit vijf delen: (a) de manieren waarop een Office Manager zichzelf relevant kan houden in het licht van de veranderde markt en technologie, (b) de mogelijke risico’s bij het uitoefenen van een job als Office Manager en (c) wanneer duurzame inzetbaarheid geen actieve rol speelde bij Credendo, (d) de manieren waarop een leidinggevende duurzame inzetbaarheid kan stimuleren bij Office Managers en (e) de manieren waarop het HR-beleid duurzame inzetbaarheid kan stimuleren bij Office Managers. De onderzoeksresultaten maken duidelijk dat zowel de werknemer als de werkgever een bijdrage moet leveren om duurzame inzetbaarheid te stimuleren. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan de werkgever opleidingen aanbieden, maar de werknemer kan ook suggesties doen om opleidingen aan te vragen. Daarnaast kan de werkgever beweging stimuleren bij het personeel. Vervolgens is het ook belangrijk dat de werknemer openstaat voor een gesprek rond duurzame inzetbaarheid met de direct leidinggevende. Referentielijst: Van Dongen, T. & De Vries, P. (2017). Hoelang ben jij nog houdbaar? In gesprek over duurzame inzetbaarheid. Nijmegen, Steenwijk: uitgeverij van Schouten & Nelissen. Kooij, D. (2016). Job crafting: de sleutel naar duurzame inzetbaarheid?. Geraadpleegd op 2 december 2018 via https://link-springer-com.odisee.ezproxy.kuleuven.be/article/10.1007/s40718-016-0007-0 Stolk, A. (2018). Duurzame inzetbaarheid, een kwestie van lange adem. Geraadpleegd op 2 december 2018 via https://link-springer-com.odisee.ezproxy.kuleuven.be/article/10.1007/s40718-018-0152-8 Hudson. (2018). Generieke Salarisstudie 2018. Job Matching Guide. Geraadpleegd op 13 februari 2019 via https://hubkahomy.sharepoint.com/personal/amina_rhioui_student_odisee_be/Documents/3%20OM/Jaarvakken/Bachelorproef/Voorbereiding%20bachelorproef/Artikels%20Marina%20Hautman/Jobmatching%20guide%20NL%202018.pdf Europees Sociaal Fonds. (2012). Gids voor: Duurzaam inzetbare medewerkers. Geraadpleegd op 31 januari 2019 via https://www.flowweb.nl/sites/default/files/downloads/gids-voor-duurzaam-inzetbare-medewerkers.pdf E-mailadres: lina.decnop@gmail.com amina.rhioui@hotmail.
Choose an application
Het doel van deze bachelorproef was om te onderzoeken wat de beweegredenen zijn van ondernemingen en merken om in de Belgische eSportssector te investeren onder de vorm van sponsoring. Aan de hand van desk- en fieldresearch over de eSportssector en de sponsoring ervan in België, heeft men een beter beeld kunnen krijgen van de huidige situatie in België. De eSportssector is een vrij nieuwe sector die op korte termijn heel snel is gegroeid en die daarom de aandacht heeft getrokken van zowel internationale als lokale merken en bedrijven. Uit de resultaten blijkt dat de sector zich in België ondanks de snelle groei nog in de beginfase vindt en vooral een jonge doelgroep zoals de Millenials aantrekt. Op vlak van eSports en sponsoring loopt België achter ten opzichte van de rest van Europa, Amerika en Azië, maar dit neemt niet weg dat grote stappen worden gezet door merken zoals Proximus en Orange. Ook voetbalploegen zoals onder andere Club Brugge en Royal Charleroi Sporting Club investeren in eSports onder de vorm van sponsoring om die jongeren te bereiken. De resultaten van dit onderzoek bezorgen een inzicht van de redenen waarom die endemische en niet-endemische merken gekozen hebben om in eSports te investeren. Ze willen zich op korte termijn positioneren en hun brand awareness verhogen en zo op langere termijn een binding creëren met deze doelgroep. Die binding is belangrijk omdat deze doelgroep niet meer via massamedia bereikbaar is en omdat ze een belangrijke en trouwe community vormt. Deze bachelorproef toont aan de eSportssector heel aantrekkelijk is voor merken die op zoek zijn naar meer visibiliteit bij de jongere doelgroepen en dat tegen voorlopig nog lage kosten.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|