Narrow your search

Library

VIVES (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Al spelend doorheen de EF's
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn bachelorproef gaat over de executieve functies bij leerlingen in het lager onderwijs (eerste graad tot derde graad), specifiek met de focus op leerlingen met de diagnoses ADHD en ASS. Het doel van deze bachelorproef is om de zwakke executieve functies op te sporen en deze te prikkelen/stimuleren via gezelschapsspelletjes. Hierbij is mijn onderzoeksvraag: ‘Hoe stimuleren we de ontwikkeling van de executieve functies bij leerlingen tussen 6 en 12 jaar in het type-5 onderwijs (fysiek zieke leerlingen) en leerlingen met de diagnoses ASS en ADHD?’ Dit gebeurt via de website die ik specifiek hiervoor heb ontwikkeld. We sporen de hiaten op door middel van een vragenlijst. Deze vragenlijst dient ingevuld te worden op de aangegeven manier samen met de leerling. Zo creëert u inzicht in de ontwikkeling van de executieve functies. Als u weet aan welke drie executieve functies u wil werken, gaat u op zoek naar gezelschapsspelletjes die passen bij de leeftijd van de leerling(en) en bij de executieve functies waaraan gewerkt zal worden. Daarnaast biedt deze bachelorproef een handvol tips aan om via feedback nog dieper en doelgerichter aan de slag te gaan met de ontwikkeling van de functies tijdens het spelen van een spel. Tijdens mijn onderzoek heb ik ondervonden dat mijn gekozen thema zeer breed is. Jezelf kritisch opstellen in wat je hierin wil gebruiken is uitermate belangrijk. Zoals professor Dieter Baeyens zei in zijn congres: “Veel is EF, maar niet alles is EF!” Met die visie moeten we aan de slag als we werken aan en met de executieve functies. Werken aan de executieve functies kan op kleine en subtiele manieren (de opdracht laten voorlezen in plaats van deze zelf voor te lezen, de leerling zelf laten redeneren …) . Deze mogen we niet uit het oog verliezen. De belangrijkste uitkomst van deze bachelorproef is dat feedback niet weg te denken is bij het werken aan de executieve functies. Als we een spel spelen zonder en met feedback is het gedrag die de leerlingen stellen verschillend. Het spel spelen hangt nauw samen met het geven van gerichte feedback om de gewenste gedragingen te veranderen of te trainen.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by