Narrow your search

Library

VIVES (48)

KU Leuven (3)

KBR (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

UHasselt (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

dissertation (50)

book (3)


Language

Dutch (49)

English (4)


Year
From To Submit

2024 (9)

2023 (13)

2021 (10)

2020 (2)

2019 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Back pain, disability and sick leave : the role of pain-related fear and attitudes : proefschrift
Author:
Year: 2007 Publisher: Gent

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werving en selectie van laaggeschoolden : oorzaak van of oplossing voor verdringing op bedrijfsniveau?
Authors: ---
ISBN: 9055502553 Year: 2000 Publisher: Leuven KUL. Hoger instituut voor de arbeid


Dissertation
Back pain, disability and sick leave: the role of pain-related fear and attitudes
Authors: ---
Year: 2007

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Burnout among high school teachers as a function of their motivational goal-orientation
Authors: ---
Year: 1999 Publisher: Leuven KUL. Research center for motivation and time perspective

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Bachelorproef: Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt Tijdens de bachelorproefperiode werd een antwoord gezocht op volgende vraag vanuit Groep INTRO vzw Brugge: “Op welke manier kunnen we via een groepsgerichte methodiek kwetsbare jongvolwassenen tussen 18 en (ongeveer) 28 jaar, die een leefloon ontvangen en woonachtig zijn te Brugge, een duidelijk zicht bieden op de Belgische/Brugse arbeids- en opleidingsmarkt?” Om een antwoord te bieden op deze vraag gingen we op zoek naar een methodiek die enerzijds laagdrempelig en anderzijds uitdagend is voor de doelgroep. D.m.v. een uitgebreide literatuurstudie kregen we meer zicht op het thema. Daarnaast vonden ook interviews plaats met verschillende experts uit het werkveld m.b.t. de doelgroep, de methodiek en de inhoud ervan. In het vooronderzoek verdiepten we ons in de doelgroep kwetsbare jongvolwassenen. Daaruit kwamen we te weten dat de kwetsbare jongvolwassenen vaak een ‘zware rugzak’ met zich meedragen. Elke situatie is uniek en vraagt een andere aanpak. Dit was belangrijk om steeds in het achterhoofd te houden tijdens het ontwikkelen van de methodiek. A.d.h.v de informatie gehaald uit het vooronderzoek, kozen we voor het ontwerpen van een informatief en interactief spel. Dit hebben we gerealiseerd door vragen die kennis overbrengen af te wisselen met eenvoudige opdrachten, die onrechtstreekse kennis overbrengen. Die vragen stellen de spelers aan elkaar en ook voor de opdrachten is input vanuit de groep vereist. Op die manier willen we het groepsproces stimuleren. Aangezien de kwetsbare jongvolwassenen vaak laaggeschoold zijn, diende de methodiek laagdrempelig te zijn. Daarbij is het belangrijk om zo weinig mogelijk vakjargon of beeldspraak te gebruiken, maar begrijpbare taal te hanteren. Bovendien helpt het om beeldmateriaal te gebruiken. Ten slotte is afwisseling binnen de methodiek ook een punt waar rekening mee moet gehouden worden. Op die manier blijft de doelgroep gemotiveerd. Dit was een belangrijk aandachtspunt, aangezien er tijdens de verschillende gesprekken aangegeven werd dat motivatie om te leren en werken bij heel wat van deze kwetsbare en laaggeschoolde jongvolwassenen ontbreekt. De methodiek is zo opgesteld dat die tevens geschikt is om te spelen met een superdiverse groep. In vogelvlucht ziet ons spel er als volgt uit. Tijdens de ontwerpfase kwamen we tot een spelbord. Gebruik maken van een spelbord zorgt ervoor dat er een visuele en interactieve manier van spelen gehanteerd wordt. Vooraf moeten de spelers elk een vacature kiezen waarop er enkele voorwaarden staan, hiervoor moeten ze naar organisaties op het bord dobbelen. De bedoeling is dat de speler op het bord een route aflegt om uiteindelijk zijn/haar vacature binnen te halen. Tijdens hun route komen ze op verschillende vakken te staan waar er opdrachten, stellingen en vragen aan gekoppeld zijn. Soms zijn er ook kaartjes waarbij er een toevalskaart hoort, dan krijgen ze te maken met een realistische tegen- of meevaller. Na het bezoeken van de nodige organisaties dobbelen ze hun weg richting finish en eindigen ze met een ‘speedsollicitatie’ in één minuut. Wanneer iedereen hun vacature heeft ingevuld, is het spel afgelopen. Het spel werd uitgeprobeerd en geëvalueerd door de docenten, studenten en de doelgroep. De ontvangen feedback werd meegenomen in het finetunen van het spel. Het spel is beschikbaar in VIVES-hogeschool Kortrijk.

Keywords


Dissertation
Creëren van een prikkelarme context voor niet- begeleide minderjarige vreemdelingen
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet-begeleide minderjarige vreemdelingen die in België aankomen, dragen vaak een zware rugzak met zich mee. Ze zijn hun thuisland ontvlucht vanwege geweld, oorlog, armoede of familiale problemen en hebben veel traumatische ervaringen opgedaan tijdens hun reis. Eenmaal aangekomen in het gastland vallen er veel zorgen weg , maar velen bevinden zich nog in een chronische stress-situatie. Ze zijn slachtoffer van gedwongen migratie en hebben hun traumatische ervaringen vaak niet kunnen verwerken. Deze jongeren hebben te maken met onzekerheid over hun verblijfsstatus, juridische procedures en toekomstperspectieven. Ze leven in angst voor deportatie. Daarnaast zijn er nog tal van andere juridische en psychosociale factoren die de situatie van deze jongeren extra zwaar maken. Een belangrijk doel dat de hulpverleners voor ogen hebben bij deze doelgroep, is het creëren van een veilige en stabiele omgeving waarin deze jongeren tot rust kunnen komen. Dit is een heel moeilijke opdracht en dit ervaart onze opdrachtgever, de leefgroep ESTAS die onderdeel is van de vzw De Patio ook. Het leven in een leefgroep met meerdere jongeren brengt drukte met zich mee, waardoor de jongeren overprikkeld raken en hun geduld en controle kunnen verliezen. Zich terugtrekken op hun kamer is niet altijd voldoende om rust te vinden. Vandaar dat wij, zes studenten uit het studiegebied sociaal-agogisch werk en onderwijs (van VIVES), de kans kregen om een antwoord te geven op deze vragen in het kader van onze bachelorproef: • Hoe creëren we een mobiele prikkelarme context voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen? • Hoe creëren we een mobiele toolbox met daarin verschillende methodieken die aangereikt kunnen worden aan niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en hun begeleiders? Om een antwoord te formuleren op de voorliggende probleemstelling en de onderliggende onderzoeksvragen, hebben wij enerzijds een uitgebreide literatuurstudie gevoerd en anderzijds hebben wij via kwalitatief onderzoek interviews en een focusgroep afgenomen. Uit dit onderzoek bleek dat er tal van factoren zijn die meespelen in de zoektocht van deze jongeren naar rust. We zagen dat andere organisaties ook moeite hebben met het creëren van rust voor deze doelgroep. Jongeren hebben moeite met het aangeven van hun grenzen en het respecteren van elkaars privacy, wat als een grote boosdoener wordt gezien. Bovendien hebben we door dit onderzoek inzicht gekregen in de methoden die andere professionals gebruiken in hun organisatie. Deze verzameling aan methoden voor zowel de begeleiders als de jongeren boden wij dan aan in een mobiele toolbox. We hebben een prikkelarme kamer waarin de jongeren gestimuleerd worden om tot rust te komen. Het doel is om sensorische prikkels te minimaliseren en een rustige en kalmerende sfeer te creëren. Om dit te bereiken, hebben we specifieke aanpassingen gedaan, zoals het gebruik van speciale verlichting, geluidsabsorberende materialen, zachte kleuren, … We hebben ook rustgevende geluiden geïntegreerd. De jongeren kunnen ook een kijkje nemen in de toolbox om zo manieren te vinden om tot rust te komen. Om de privacy en rust van de jongeren te waarborgen, hebben we een deurhanger aangeraden waarmee ze kunnen aangeven of ze al dan niet gestoord willen worden.

Keywords


Dissertation
Diversity Education Box
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen onze Bachelorproef onderzoeken we hoe diverse onderdelen binnen het thema ‘diversiteit’ op een interactieve en educatieve manier kunnen overgebracht worden aan jongeren die les volgen aan het CLW (Centrum Leren & Werken) te Kortrijk. De onderdelen die we bespreken zijn: cultuur, origine, religie, taal, talenten en lichaam en seksualiteit. De opdracht om het thema ‘diversiteit’ te bespreken kwam vanuit het CLW. Het CLW werkt met duaal leren waarbij de jongeren drie dagen gaan werken en twee dagen naar school komen. Door middel van een wetenschappelijke literatuurstudie en kwalitatief onderzoek zijn we hiermee aan de slag gegaan. De doelgroep waarbij we een onderzoek hebben uitgevoerd, bevat leerlingen uit de tweede en derde graad van het CLW. Dit zijn jongeren waarvoor voltijds onderwijs niet langer geschikt is. Naast deze doelgroep nemen we leerkrachten project algemene vorming als tweede doelgroep op in ons onderzoek. Verder hebben we lesmateriaal uitgewerkt met betrekking tot het thema ‘diversiteit’ die kan gehanteerd worden door leerkrachten binnen het CLW. In deze bachelorproef bespreken we de resultaten van het onderzoek met een conclusie en voeren we een gerichte discussie waarin de resultaten gelinkt worden aan voorgaand onderzoek en aanbevelingen worden geformuleerd voor de opdrachtgever.

Keywords


Dissertation
In_Blijde_Verwachting_Een_kwalitatief _onderzoek_naar_screening_en_detec tie_van_prenatale_depressie_in_Vlaanderen
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het krijgen van een kind is een levensbepalend gegeven. Elke rol die je als vrouw tot nu toe had verandert. Hiermee omgaan verloopt met vallen en opstaan en achteraf gezien ben je dankbaar dat je negen maanden kreeg om aan het idee te wennen. Het is en blijft een periode waarin je als vrouw kwetsbaar bent en waar je angst voor de toekomst in de ogen kijkt. Twijfel en onzekerheid steken vaak de kop op en veranderen gedurende de zwangerschap van gedaante. Dit loopt normaal gezien evenwichtig, maar wanneer die gedaantes groter worden dan jezelf dient er te worden ingegrepen. Een ongeboren baby kan een portie stress aan en heeft dit zelfs nodig om normaal te kunnen ontwikkelen, het is maar wanneer deze stress chronisch wordt dat dit schadelijke gevolgen kan hebben. Angst en stress kunnen leiden tot depressieve gedachten en gevoelens die op hun beurt kunnen uitmonden in een prenatale depressie. In dit onderzoek gaan we na hoe een normale zwangerschap met zijn typische kwaaltjes verloopt. We definiëren prenatale depressie en gaan op zoek naar de prevalentie, wereldwijd. De risicofactoren en de beschermingsfactoren worden hierbij onderzocht.We zien dat het aanwezig zijn van een prenatale depressie gevolgen heeft voor het kind op biopsychosociaal vlak. Daarnaast bekijken we of dit invloed heeft op de moeder-kind relatie. Het screenen en detecteren krijgt vervolgens onze aandacht alsook de behandeling van de prenatale depressie. We lichten ook de gevolgen van antidepressiva toe op het kind. Tot slot gaan we na hoe de zwangerschapsbegeleiding op somatisch en psychisch vlak gebeurt in Vlaanderen en het buitenland. In ons onderzoek behandelen we als centrale onderzoeksvraag hoe prenatale depressie gescreend en gedetecteerd wordt en hoe de doorverwijzing verloopt. We bespreken kritisch de resultaten en bieden een beknopt advies aan.

Keywords


Dissertation
Diverse leraarskamer: Hoe de instroom, doorstroom en uitstroom van etnisch-culturele minderheden naar de lerarenjob
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We leven in een superdiverse samenleving waarbij ook de leerlingenpopulatie (in Vlaanderen) steeds diverser wordt. Het lerarenkorps vormt hier echter geen afspiegeling van. Vanuit die bevinding formuleerde het Minderhedenforum de opdracht om via kwalitatief onderzoek op zoek te gaan naar ervaren belemmeringen, maar ook mogelijke hefbomen (bij etnisch culturele minderheden) om al dan niet voor de lerarenopleiding en het beroep van leerkracht te kiezen. Voor het verzamelen van deze kwalitatieve data hebben we face-to-face semigestructureerde interviews afgenomen waarbij we ons richtten tot volgende drie doelgroepen: 1) Leerlingen in het 5e of 6e middelbaar die momenteel een studiekeuze moeten maken. 2) Studenten met migratieachtergrond die de lerarenopleiding volgen. 3) Huidige leerkrachten met migratieachtergrond. Om een goed zicht te krijgen op onze onderzoeksvraag hebben we ons in het eerste deel van onze bachelorproef verdiept in relevante literatuur. Geïnspireerd vanuit de literatuur stelden we interviewleidraden op en namen we 21 interviews af. We bundelden onze conclusies in een inspiratiegids, waarin we verschillende aanbevelingen en actiepunten formuleren om de instroom, doorstroom en uitstroom naar de lerarenopleiding/-job te verbeteren. Tijdens de interviews kwam ook aan bod dat leraren vaak geen weet hebben van een diversiteits- en gelijke kansen beleid binnen hun school. Een diversiteitsbeleid kan er voor zorgen dat leraren meer kennis zullen verkrijgen over bepaalde etnisch-culturele concepten (zoals omgaan met diversiteit en sociaal-culturele ongelijkheid) en is dus onmisbaar in onze superdiverse samenleving (Habbani, 2018). Verder worden diversiteitscompetenties (daarmee bedoelen we …) maar beperkt aangereikt binnen de lerarenopleiding. Maar waarom is er nu precies zo’n lage instroom, doorstroom en uitstroom naar de lerarenopleiding? Allereerst omdat de lerarenopleiding een minder aantrekkelijk imago heeft. Leerlingen halen hier vooral de hoge werkdruk, lastige leerlingen, lage status en de kans op burn-out’s aan als factoren die de job minder aantrekkelijk maken. Daarnaast konden wij afleiden dat de studiekeuzebegeleiding vanuit het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs niet altijd even laagdrempelig is, wat het voor studenten (zeker met een migratieachtergrond) moeilijker maakt om met een begeleider over hun studiekeuze of twijfels te spreken. Er doken ook een aantal algemene drempels op zoals de taal, een beperkte kennis van het onderwijssysteem, discriminatie, het hoofddoekenverbod, het al dan niet beschikken over een doopattest en de beperkte informatieverstrekking vanuit de hogeschool. Deze kunnen zorgen voor een lage instroom, het vroegtijdig afbreken van de studies of een uitstroom naar andere beroepssectoren. Als hefbomen gaven studenten en docenten vooral de intrinsieke en altruïstische (maatschappelijk zinvol, rolmodel zijn) motivatie, steun vanuit de omgeving, een goede leerkracht-leerling relatie, rolmodellen, meertaligheid als docent en het vertrouwen van de school waar men werkt aan. Deze zorgen voor instroom in de lerarenopleiding, een vlotte doorstroom en uitstroom naar de lerarenjob.

Keywords


Dissertation
SOVAsie
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef hebben wij samengewerkt met COHEsie, een HCA-dienst die binnen het gerechtelijke arrondissement Kortrijk valt. Dit is een organisatie die op een herstelgerichte manier jongeren begeleidt die een jeugddelict hebben gepleegd. Onze taak bestond eruit een frisse wind te blazen in de sociale vaardigheidstrainingen, dit door het maken van een toolbox. Om onze toolbox theoretisch te onderbouwen startten we met een uitgebreide literatuurstudie. We onderzochten de thema’s jeugdcriminaliteit, sociale vaardigheden en actuele maatschappelijke uitdagingen. Verder deden we ook een kwalitatief onderzoek. We kozen ervoor om 18 experten te bevragen die actief zijn binnen de politiediensten, gemeenschapsdiensten, contextbegeleiding, docenten Hogeschool VIVES Kortrijk, HCA-diensten, vzw’s en een procureur. Bij de experten bevroegen we de levensdomeinen van Shalock en de actuele uitdagingen hieraan gekoppeld. Met wat hulp van COHEsie kwamen we bij vier jongeren terecht die nog bezig waren met hun leertraject of dit net hadden afgerond. Bij hen gingen we polsen naar hun leefwereld en interesses. Het doel van deze interviews was om inspiratie te verkrijgen voor onze toolbox en de doelgroep beter te leren kennen. Van de experten kregen we te horen dat er vooral uitdagingen te vinden zijn op de levensdomeinen: ‘interpersoonlijke relaties’ en ‘persoonlijke ontwikkeling’. Om deze reden kozen we ervoor om met deze levensdomeinen aan de slag te gaan. Tijdens onze literatuurstudie botsten we op de term ‘de-link-wentie’. Dit staat voor het ‘kwijt zijn’ van de link met zichzelf, de ander en de samenleving en werd ook de rode draad doorheen onze toolbox. Wij kozen er uiteindelijk voor om ons concept te baseren op het wereldwijd bekende streaming platform, NETFLIX. We linkten drie accounts aan onze drie componenten namelijk ik, de ander en de samenleving. Binnen deze accounts werkten we 35 activiteiten uit. Daarnaast maakten we ook een geïntegreerd spel. Dit omvat de drie componenten en dient als exploratiemiddel. Op deze manier kan de speler van het spel zicht krijgen op de verbinding met zichzelf, de ander en de samenleving.

Keywords

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by