Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Second-wave feminism --- Sex (Psychology). --- Women --- Sexual behavior --- History
Choose an application
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sexology --- Feminism --- Radical feminism --- Sexuality --- Theory --- Second feminist wave --- Book --- United States of America
Choose an application
Judy Chicago’s meesterwerk “The Dinner Party” is wellicht een van de bekendste feministische kunstwerken uit de Verenigde Staten. Het symboliseert een geschiedenis van vrouwen in de westerse beschaving en nodigt de toeschouwer uit om na te denken over hoe de geschiedschrijving eruit zou zien als de bijdragen van vrouwen op evenveel waarde worden geschat als die van mannen. Het werd voor het eerst tentoongesteld in 1979, waarna het een tour maakte doorheen het land. Dat bleek niet evident, want veel musea vonden het werk te radicaal. Vrijwilligers kwamen in actie en zochten naar alternatieve plaatsen om het werk tentoon te stellen.Dit boek onderzoekt hoe feministische ideeën zich vanuit de activistische en intellectuele sfeer weten te verspreiden naar de mainstream cultuur. Het gaat over de totstandkoming van het werk in de jaren zeventig en hoe Judy Chicago de praktijk van het feminisme introduceerde in haar kunstworkshops. De reacties en commentaren op het werk, alsook de kritiek van postmoderne feministen die het werk als té essentialistisch en te weinig multicultureel beschouwden, komen eveneens aan bod. Zelfs in de jaren negentig bleven sommige politici zich verzetten tegen het tentoonstellen van het werk, omdat ze het obsceen vonden. Gelukkig valt het vandaag nog steeds te bewonderen in het Brooklyn Museum te New York.
Chicago, Judy --- anno 1970-1979 --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- United States --- Judy Chicago --- United States of America --- Feminism --- Feminist art --- Art --- Artists --- Art criticism --- Curriculum --- Second feminist wave --- Book
Choose an application
Judy Chicago's monumental art installation The Dinner Party was an immediate sensation when it debuted in 1979, and today it is considered the most popular work of art to emerge from the second-wave feminist movement. Jane F. Gerhard examines the piece's popularity to understand how ideas about feminism migrated from activist and intellectual circles into the American mainstream in the last three decades of the twentieth century. More than most social movements, feminism was transmitted and understood through culture-art installations, Ms. Magazine , All in the Family , and thousands of other
Feminism --- Chicago, Judy, --- Criticism and interepretation. --- Dinner party.
Choose an application
There was a moment in the 1970s when sex was what mattered most to feminists. White middle-class women viewed sex as central to both their oppression and their liberation. Young women started to speak and write about the clitoris, orgasm, and masturbation, and publishers and the news media jumped at the opportunity to disseminate their views. In Desiring Revolution, Gerhard asks why issues of sex and female pleasure came to matter so much to these ""second-wave feminists."" In answering this question Gerhard reveals the diverse views of sexuality within feminism and shows how the r
Second-wave feminism --- Women --- Sex (Psychology) --- Sexual behavior --- History
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|