Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
Nietzsches evolutieidee en de dichotome levenshouding
Authors: ---
Year: 2007

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Groeien in actief burgerschap : samen leren samenleven
Authors: --- ---
ISBN: 9782509032874 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap


Dissertation
Philosophical investigations into Nietzsche's conception of cultural and biological evolution.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Levensbeschouwelijke vakken : nieuwe doelen, nieuwe middelen?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782509031983 Year: 2018 Publisher: Brussel Politea

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de historiek geschetst van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. Aan het woord komen een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Hij vind dat het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs geen toekomst heeft in de seculiere en diverse samenleving van vandaag. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.
Het boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.
Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.


 Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.In het boek ́Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen? ́ schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.


Book
Nietzsche and the Politics of Difference

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 5 of 5
Sort by