Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Jouissance is een sleutelconcept in het werk van de psychoanalyticus Jacques Lacan. Hij zei ooit dat hij ergens toch had gehoopt dat men de jouissance het lacaniaanse veld zou noemen, net zoals men het onbewuste het freudiaanse veld is gaan noemen. Het concept is geworteld in Freuds theorie over de drift en kent een gestrenge evolutie doorheen zijn onderwijs. Ook in zijn opvattingen over psychose zijn een aantal cruciale verschuivingen aan te tonen. Aanvankelijk werkt Lacan aan een structurele benadering die het psychotische en neurotische functioneren van elkaar onderscheidt. Geleidelijk aan legt hij steeds meer nadruk op inventiviteit en beschouwt hij psychose als een singuliere manier van omgaan met het ongeneeslijke bestanddeel in het symptoom van elk individueel subject.In De namen van het genot biedt Abe Geldhof een gedetailleerde lectuur van de evoluerende samenhang tussen de begrippen genot en psychose in Lacans werk. Hij beargumenteert dat Lacans theorie geen hermetisch gesloten systeem is, evenmin als het een esoterisch postmodern brouwsel zou zijn. Zijn oeuvre vormt daarentegen een bijzonder verfijnd open denkkader dat ingebed is in gestreng wetenschappelijk werk. Abe Geldhof behandelt in dit boek niet enkel theorie. Aan de hand van Lacans centrale gevalsstudies maakt hij ook duidelijk hoe men in de praktijk concreet vorm kan geven aan het klinisch werk met psychose. Jouissance is een sleutelconcept in het werk van de psychoanalyticus Jacques Lacan. Hij zei ooit dat hij ergens toch had gehoopt dat men de jouissance het lacaniaanse veld zou noemen, net zoals men het onbewuste het freudiaanse veld is gaan noemen. Het concept is geworteld in Freuds theorie over de drift en kent een gestrenge evolutie doorheen zijn onderwijs. Ook in zijn opvattingen over psychose zijn een aantal cruciale verschuivingen aan te tonen. Aanvankelijk werkt Lacan aan een structurele benadering die het psychotische en neurotische functioneren van elkaar onderscheidt. Geleidelijk aan legt hij steeds meer nadruk op inventiviteit en beschouwt hij psychose als een singuliere manier van omgaan met het ongeneeslijke bestanddeel in het symptoom van elk individueel subject.In De namen van het genot biedt Abe Geldhof een gedetailleerde lectuur van de evoluerende samenhang tussen de begrippen genot en psychose in Lacans werk. Hij beargumenteert dat Lacans theorie geen hermetisch gesloten systeem is, evenmin als het een esoterisch postmodern brouwsel zou zijn. Zijn oeuvre vormt daarentegen een bijzonder verfijnd open denkkader dat ingebed is in gestreng wetenschappelijk werk. Abe Geldhof behandelt in dit boek niet enkel theorie. Aan de hand van Lacans centrale gevalsstudies maakt hij ook duidelijk hoe men in de praktijk concreet vorm kan geven aan het klinisch werk met psychose.
paranoia --- psychosen --- Psychiatry --- Psychology --- Lacan, Jacques --- Psychosen --- paranoia. --- psychosen. --- Psychiatrie. --- Psychologie. --- Lacan, Jacques. --- Paranoia. --- Psychosen. --- Psychoanalysis --- Methodology --- Contributions in psychoanalysis --- Psychoses --- Psychological aspects --- Psychose
Choose an application
Met wanverhoudingen schrijft Geldhof over thema's die iedereen aangaan: liefde, samenleving en existentiële vragen. Door zijn heldere stijl maakt hij complexe redeneringen voor een groot publiek toegankelijk en breed toepasbaar.
Philosophical anthropology --- Philosophy and psychology of culture --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- Psychotherapy --- Case studies --- Culture and society --- Anthropology --- Philosophy --- 414.33 --- man-vrouwrelatie --- psychotherapie --- filosofie --- Psycho-analyse --- Psychoanalyse --- Cursus bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Bachelor in de ergotherapie --- Interpersonal relations --- Psychologie sociale. --- Psychology, Social. --- Social psychology. --- social psychology. --- Philosophy.
Choose an application
De seksualiteit, het eigen lichaam en de dood vormen trauma's voor de mens. Het subject is niet op de eigen drift en op zijn eigen lichaam afgestemd. Bovendien weet het fundamenteel niet wat het zelf zegt. Deze stelling maakt de kern van het schandaal van de psychoanalyse uit. Meer nog, het is net omdat het analytisch discours haar positie bepaalt vanuit deze onmogelijkheden dat ze het statuut van alle andere discours in vraag kan stellen. De kunst lijkt echter een geprivilegieerde bondgenoot te zijn voor de psychoanalyse in die zin dat ook de kunst in deze ongeneeslijke rest de kern van haar wezen vindt.Abe Geldhof neemt in dit boek drie authentieke kunstenaars bij de hand, niet om de psychoanalyse te illustreren, maar om ze te ondervragen: de melancholische componist Béla Bartók, de schizofrene fotograaf David Nebreda en de auteur van pornografische verhalen Georges Bataille. Elk van deze ongeëvenaarde kunstenaars getuigen er van hoe singulier de problematiek is waar een subject mee wordt geconfronteerd. Alleen een onnavolgbare kunstgreep kan dan ook het evenwicht herstellen.Zij leren ons dat het symptoom geen teken is van een te elimineren ziekte, maar dat het onderdeel uitmaakt van de menselijke conditie als zodanig. In een psychoanalytische kuur wordt het symptoom daarom ook nooit rechtstreeks benaderd. Het onbehagen wordt er zelfs als een fundamentele en ongeneeslijke rest beschouwd waarvan de mens nooit echt geneest. Desondanks kan deze rest hem wel gaan animeren. Elk op hun manier illustreren deze drie solitaire kunstenaars dit gegeven. Zonder in psychoanalyse te zijn geweest, maar niet zonder hun kunst, bereiken zij een logisch eindpunt van de analyse, wat Lacan een sinthoom noemde. Net daarom kan de psychoanalyse, als theorie én als praxis, van hen iets leren.De seksualiteit, het eigen lichaam en de dood vormen trauma's voor de mens. Het subject is niet op de eigen drift en op zijn eigen lichaam afgestemd. Bovendien weet het fundamenteel niet wat het zelf zegt. Deze stelling maakt de kern van het schandaal van de psychoanalyse uit. Meer nog, het is net omdat het analytisch discours haar positie bepaalt vanuit deze onmogelijkheden dat ze het statuut van alle andere discours in vraag kan stellen. De kunst lijkt echter een geprivilegieerde bondgenoot te zijn voor de psychoanalyse in die zin dat ook de kunst in deze ongeneeslijke rest de kern van haar wezen vindt.Abe Geldhof neemt in dit boek drie authentieke kunstenaars bij de hand, niet om de psychoanalyse te illustreren, maar om ze te ondervragen: de melancholische componist Béla Bartók, de schizofrene fotograaf David Nebreda en de auteur van pornografische verhalen Georges Bataille. Elk van deze ongeëvenaarde kunstenaars getuigen er van hoe singulier de problematiek is waar een subject mee wordt geconfronteerd. Alleen een onnavolgbare kunstgreep kan dan ook het evenwicht herstellen.Zij leren ons dat het symptoom geen teken is van een te elimineren ziekte, maar dat het onderdeel uitmaakt van de menselijke conditie als zodanig. In een psychoanalytische kuur wordt het symptoom daarom ook nooit rechtstreeks benaderd. Het onbehagen wordt er zelfs als een fundamentele en ongeneeslijke rest beschouwd waarvan de mens nooit echt geneest. Desondanks kan deze rest hem wel gaan animeren. Elk op hun manier illustreren deze drie solitaire kunstenaars dit gegeven. Zonder in psychoanalyse te zijn geweest, maar niet zonder hun kunst, bereiken zij een logisch eindpunt van de analyse, wat Lacan een sinthoom noemde. Net daarom kan de psychoanalyse, als theorie én als praxis, van hen iets leren.
Art --- Depth psychology --- Bataille, Georges --- Nebreda, David --- Bartók, Béla --- Creatieve therapie --- Psychoanalyse --- MAD-faculty 15 --- kunst en filosofie --- kunst en psychologie --- psychoanalyse --- Cursus bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Bachelor in de ergotherapie
Choose an application
Bestaat de psychiatrie nog als ze het euthanasievertoog omarmt? Dat is de verontrustende vraag die Abe Geldhof zich luidop stelt. Deze praktijk en dit vertoog worden gestut door een aantal clichés: zo zou de patiënt recht op zelfbeschikking hebben, en dus op euthanasie; euthanasie zou minder erg zijn dan suïcide; de hulpverlener die vragen stelt bij het aanbod van de genadedood zou paternalistisch zijn, of therapeutisch hardnekkig; een goedkeuring op een euthanasieverzoek zou mensen terug energie kunnen geven om verder te leven. Maar welke impliciete aannames gaan daarin schuil en wat is de plaats van suggestie in deze praktijk? Wat zegt het over onze tijd met zijn medische blik op psychisch lijden en zijn probleemoplossingsparadigma dat net vandaag de uitzichtloosheid en ondraaglijkheid van psychisch lijden geobjectiveerd en het radicaal beëindigen van het lijden genormaliseerd worden? Wat wordt miskend in een humanistisch discours dat, eerder dan de patiënt vrijheid en zelfbeschikkingsrecht te verlenen, hem vooral diens laatste barrière tegen de zelfdestructie ontneemt?https://www.epo.be/nl/mammoet/5035-dood-op-verzoek-9789462673328.html
Euthanasie --- Psychiatrie --- euthanasie --- psychiatrie --- psychisch lijden --- a psychiatrie --- Philosophical anthropology --- Depth psychology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Geriatrics --- Psychiatry --- dieptepsychologie --- klinische psychiatrie
Choose an application
Bártok, Béla (1881-1945) --- Psychoanalyse --- België --- 20e eeuw
Choose an application
Creatieve therapie is geen nieuwe discipline. In hun werk met kinderen en volwassenen die psychisch lijden, zetten psychoanalytici en psychotherapeuten al lang media in zoals tekenen, schilderen, drama, muziek of dans. Welke uitdagingen gaan gepaard met het inzetten van een medium in de therapeutische setting? Wat zijn de moeilijkheden en welke oplossingen hebben therapeuten en patiënten daarvoor uitgevonden? Hoe kan de psychoanalyse als theoretisch kader dienen voor de creatieve therapie? En wat kunnen we van kunstenaars leren? De auteurs van dit boek gaan elk op hun manier deze vragen te lijf.Creatieve therapie bevat bijdragen van Joost Demuynck, Antinea De Valck, Adelheid De Witte, Christel Embrechts, Melanie Foulon, Abe Geldhof, Dominiek Hoens, Janna Van Der Heyden, Mathieu Van der Straeten, Sophie Van Moll, Sabrina Vanpoucke en Véronique Voruz.
Creatieve therapie. --- Psychotherapie. --- creatieve therapie --- psychotherapie --- Psychiatry --- dieptepsychologie --- psychotherapieën, overige --- 615.88 --- PXL-Healthcare 2017 --- Creatieve therapie --- Psychoanalyse --- Beeldende therapie --- Casestudies --- Muziektherapie --- Danstherapie --- Dramatherapie --- Cursus bachelor na bachelor in de creatieve therapie --- Casestudy
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|