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African American women artists --- Racism in art --- Black people in art. --- Installations (Art) --- Art, American --- Walker, Kara Elizabeth.
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Selected texts that survey the full range of Kara Walker's artistic practice, emphasizing the work itself rather than the debates and controversies around it. Kara Walker's work and its borrowings from an iconography linked to the fantasized and travestied history of American chattel slavery has been theorized and critiqued in countless texts throughout her career. Critical interpretations of her work have been shaped by the numerous debates on the very discussions it generated. How, then, do we approach a work that has been covered by such “thick theoretical layers”? This collection is unique in emphasizing Walker's work itself rather than the controversies surrounding it. These essays and interviews survey Walker's artistic practice from her early works in the 1990s through her most recent ones, from her famous silhouette projects to her lesser-known drawings and lantern shows, stressing the full range and depth of her remarkable body of work.The texts, by art historians, curators, critics, scholars, and writers engage scrupulously with Walker's pieces as material works of art, putting them in the context of the sociopolitical and cultural environments that shape—but never determine—them. They include an interview of the artist by Thelma Golden of the Studio Museum in Harlem; an essay in the form of a lexicon, cataloguing key elements in Walker's art, by curator Yasmil Raymond; and an essay by volume editor Vanina Géré on Walker's use of historical archives. Finally, novelist Zadie Smith considers Walker's public art as counter-propositions to colonial monuments and as a reflection on colonial history.
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La gentrification des esprits est un retour captivant sur la crise du sida et l’activisme d’ACT UP dans le New York des années 1980 et 1990. Sarah Schulman, elle-même new-yorkaise et militante de la cause LGBT, se souvient de la disparition du centre-ville, pratiquement du jour au lendemain, de la culture rebelle queer, des loyers à bas coût et du prolifique mouvement artistique qui se développait au coeur de Manhattan, remplacés par des porte-parole gays conservateurs, ainsi que par le consumérisme de masse. Elle décrit avec précision et engagement le « remplacement d’une communauté par une autre » et le processus de gentrification qui toucha ces quartiers concomitamment à la crise du sida. Sarah Schulman fait revivre pour nous le Lower East Side qu’elle a connu. Elle ravive autant le souvenir de ses ami•e•s de l’avant-garde queer que celui de l’ombre inquiétante des premières années de la crise du sida, telles que vécues par une militante. Les souvenirs personnels s’entremêlent à une analyse percutante des deux phénomènes, et du poids invisible qu’ils font aujourd’hui peser sur la société américaine. L’auteure rend compte de son expérience en tant que témoin de la « perte de l’imagination » de toute une génération, et des conséquences entraînées par cette perte.
Queer --- Mouvement artistique --- Homosexualité --- Communauté urbaine --- New york --- Culture homosexuelle --- Féminisme et lesbianisme --- Sida --- Embourgeoisement (urbanisme) --- Vie artistique --- Aspect social --- Act Up-New York --- Gay culture --- Lesbian feminism --- AIDS (Disease) --- Gentrification --- Social aspects --- ACT UP New York (Organization) --- New York (N.Y.) --- Intellectual life. --- Vie intellectuelle --- Urban renewal --- Urbanization --- Act Up-New York. --- AIDS (Disease) - Social aspects --- AIDS (Disease) - United States --- Gentrification - United States --- Urban renewal - United States --- Urbanization - United States --- Féminisme et lesbianisme
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