Narrow your search

Library

KU Leuven (42)


Resource type

dissertation (42)


Language

Dutch (24)

English (18)


Year
From To Submit

2019 (10)

2018 (23)

2017 (7)

2009 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by

Dissertation
Hybrid distributions and statistical inference.
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Het effect van priming op conformisme.
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen. Departement Psychologie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De impact van conflict delistings op de tevredenheid van consumenten. De rol van in-store boodschappen en substituten.
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze onderzoekspaper gaat na welke in-store acties een retailer, nadat hij geconfronteerd wordt met een conflict delisting, best onderneemt opdat hij zijn klanten zo tevreden mogelijk kan houden. Meer specifiek werd er gekeken naar het effect van boodschappen bij het schap en de mogelijkheden tot substitutie. De data werd verzameld aan de hand van een online survey met experimenteel design. Het onderzoek werd uitgevoerd voor twee verschillende productcategorieën, enerzijds de hedonische productcategorie cola en anderzijds de utilitaire productcategorie water. Uit de resultaten bleek dat een in-store boodschap met daarop een verontschuldiging of een tijdsindicatie niet zorgt voor meer tevreden consumenten dan een boodschap zonder die constructen. Daarnaast blijkt het binnen een utilitaire productcategorie geen goed idee om het schap leeg te laten en is men in een hedonische productcategorie meer tevreden met een nationaal merk dan met een leeg schap.

Keywords


Dissertation
FMCG en seksuele stimuli

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Seksuele cues beïnvloeden economische beslissingen via het general reward system. Het general reward system is actief na confrontatie met seksuele stimuli, en motiveert de consument vervolgens om op zoek te gaan naar nieuwe beloningen. Men wordt bijgevolg ongeduldiger en de betalingsbereidheid voor beloningen neemt toe. Dit onderzoek gaat bij jongeren de invloed van seksuele stimuli op de betalingsbereidheid na. De paper focust op Fast Moving Consumer Goods en gaat uit van de veronderstelling dat national brands meer belonend zijn dan private labels. Het onderzoek verwacht, als gevolg van de seksuele cues, een toename in betalingsbereidheid voor belonende producten van national brands ten opzichte van niet belonende producten en private labels. In een online experiment beoordelen respondenten afbeeldingen van schaars geklede mannen of vrouwen. Vervolgens voeren ze een taak uit die betalingsbereidheid nagaat. De resultaten tonen dat de betalingsbereidheid, na seksuele stimuli, niet significant toeneemt voor national brands ten opzichte van private labels. Het experiment ging ook de betalingsbereidheid voor rewarding relatief tot non-rewarding productcategorieën na. Opnieuw is er geen significant effect van seksuele stimuli. De auteurs vinden wel een positieve invloed van seksuele cues op de betalingsbereidheid voor rewarding producten van B-merken.

Keywords


Dissertation
De kleine garnaal maakt vreemde sprongen door afgunst
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef is een onderzoek naar het effect van regionale inkomensongelijkheid op opzichtige consumptie. Hierbij hebben we afgunst bekeken als missing link om dit effect te verklaren. Aan de hand van een kwantitatieve analyse, waarbij 150 jongeren van 18 tot 25 werden bevraagd aan de hand van een online survey, hebben we deze effecten geanalyseerd.

Keywords


Dissertation
Cultured meat, research into the acceptance of cultured meat
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This master thesis takes a closer look at the acceptance of cultured meat by manipulating the naturalness of the production process. The aim of this paper is to investigate if we can find a correlation between consumer’s acceptance of cultured meat and the way we depict the naturalness of our meat production process. Furthermore, we will verify in more detail how social dominance orientation and right-wing authoritarianism influence the adoption of cultured meat. The objective of this paper is to provide more insights in the mindset of the consumers towards genetically modified foods and more precisely cultured meat.

Keywords


Dissertation
The Role of Intellectual Humility and Agreeableness in Reducing Selective Exposure
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recent trends of echo-chambers and fake news have increased the political polarization of society. Getting people to expose themselves more to opposing views reduces this polarization. For several political subjects, we find that people do selectively expose themselves to information, and that they show more interest for information supporting their views than for information conflicting with their views. Intellectual humility, which is the degree to which people are aware that their beliefs might be wrong, and agreeableness are proposed as possibly influencing this selective exposure. We find slight indications that intellectual humility might influence selective exposure. Agreeableness did not have any significant effect on how selectively people exposed themselves to information they agreed with compared to information they disagreed with.

Keywords


Dissertation
The effect of nonconformity on status inferences in a business context: analyzing the actual effect and the estimated effect on others
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis examines how the display of nonconformity influences status inferences in a business context. It also investigates to what extent people can correctly predict the influence nonconformity has on others’ status inferences. An experiment was conducted in which people were asked to confer status to three men displaying conformity, creative choice counterconformity and unpopular choice counterconformity, and to estimate the status that others would confer to these targets. Results showed that the display of creative choice counterconformity has no significant effect on inferred status, while the display of unpopular choice counterconformity elicits lower status attribution. Additionally, evidence suggests that people tend to overestimate the effects both types of nonconformity have on other people.

Keywords


Dissertation
Marketing van organische huismerken: Een prijsverlaging, een ecolabel en proevertjes als technieken voor het promoten van organische huismerken.
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel organische huismerken steeds vaker in beeld verschijnen, ontbreekt de juiste kennis over hoe men deze producten efficiënt kan promoten. De huidige studie tracht de leemte in bestaand onderzoek op te vullen door aan de hand van kwantitatieve onderzoeksmethoden na te gaan wat het effect is van de inzet van verschillende marketingtools. Meer bepaald wordt het effect nagegaan van het adverteren van een organisch huismerk met een prijsverlaging, een ecolabel en een proevertje. Ook worden modererende effecten onderzocht van het al dan niet zijn van een core organic consumer, het opleidingsniveau en het wel of niet hebben van jonge kinderen. Resultaten uit de online survey tonen aan dat enkel een prijsverlaging en het vertrouwen in het getoonde ecolabel leiden tot een significante stijging van de koopbereidheid. Een proevertje blijkt net voor een lagere aankoopintentie te zorgen. Daarnaast blijken core organic consumers een grotere koopbereidheid te hebben ten aanzien van geadverteerde product, los van de getoonde advertentie. De hierboven genoemde variabelen treden niet op als moderatoren.

Keywords


Dissertation
Perceptions of status in response to conspicuous consumption: the moderating effect of gender on predictions of the effect of conspicuous consumption on perceived status in the eyes of men and women
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The goal of this research is to determine whether people believe that others will hold a man that conspicuously consumes (vs. not) in higher regard than they do themselves. We expected a positive answer to this research question. Subsequently, we examined if there was a difference between male and female participants that report the effect on themselves and on other men and women. We expected men to believe that women are more impressed by conspicuous consumption than women self-report. These hypotheses were examined by confronting heterosexual participants with two scenarios regarding a man in inexpensive looking clothes vs. expensive looking clothes and asking them to what extent they themselves and other men and women would hold him in high regard. The results showed that people indeed believe that conspicuous consumption has a larger effect on others than on themselves. Additionally, both men and women overestimate women’s impression by conspicuous consumption. Next to this, Laetitia Ceuppens examined whether power distance and individuality of the culture of the participant would influence their impression of conspicuous consumption. It was expected that those variables would positively influence this effect, leading to hold the man in expensive looking clothes in higher regard than the man in inexpensive looking clothes. However, the results failed to support this. Eurydice Dupont extended this research by asking heterosexual female participants if they themselves and other women would lean more towards the man in expensive or inexpensive looking clothes in terms of desirability for a short- and a long-term relationship. The results showed that for both a short- and long-term relationship women’s preference leaned towards a man in expensive looking clothes, but the preference was significantly stronger in terms of a short-term relationship. Similar to our results on the effect of conspicuous consumption, women reported the preference for the man in expensive looking clothes to be stronger for other women than for themselves.

Keywords

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by