Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Orientation et parcours des filles et des garçons dans l'enseignement supérieur
Author:
ISBN: 9791024005355 9791024010229 Year: 2018 Publisher: Mont-Saint-Aignan : Presses universitaires de Rouen et du Havre,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deux grands bouleversements ont traversé la deuxième moitié du XXe siècle en France : la massification des étudiant(e)s et l'évolution spectaculaire de la scolarité des filles, notamment dans l'enseignement supérieur. L'enseignement supérieur a encore été très peu exploré pour ce qui concerne les choix d'orientation des filles et des garçons et, en France, il existe peu de recherches portant sur les raisons pour lesquelles certaines filières de l'enseignement supérieur se féminisent fortement ces trente dernières années et d'autres beaucoup moins. Les études sur les choix d'orientation des garçons dans l'enseignement supérieur sont encore plus rares. Or, la division sexuée de l'orientation est tout autant le produit des choix des garçons que celui des filles ; il faut donc analyser les mécanismes du processus d'orientation conjointement, du point de vue des deux sexes. Ce livre a pour objectif de présenter une synthèse des diverses recherches sur l'évolution des choix d'orientation des filles et des garçons dans l'enseignement supérieur depuis une trentaine d'années. Quels sont les facteurs explicatifs de l'attrait des filles pour certaines professions et formations supérieures, mais aussi pourquoi certaines filières les attirent encore peu ? Quelles sont les mutations des choix d'orientation post-baccalauréat des garçons ?


Book
International perspectives on gender and higher education : student access and success
Authors: --- ---
ISBN: 1839098864 9781839098864 1839098872 Year: 2021 Publisher: Bingley, England : Emerald Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Despite improved access to higher education for women, the distribution of women and men varies considerably between different fields of study. The chapters in this edited collection explore the participation status of women in higher education across the varying socio-economic and sociological backgrounds observed in different countries and regions. Diving into the differing social and state intervention policies, individual motives of participation and additional gender inequalities including regional and ethnic disparities, this book offers readers a better understanding of the drivers of gendered trends in higher education, such as the evidently low presence of women in certain scientific and technical disciplines. The analysis focuses on the social construction of gender differences, as well as the roles played by the economy, culture, religion, legal background, and the internal dynamics of society. Ultimately, this book provides a comprehensive overview of recent developments concerning the presence of women in higher education in both developed and developing countries, resulting in a clear picture of the current situation, and how the future might look.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by