Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Gedurende de 15 weken durende stage was ik werkzaam op de hydraulische onderhoudsdienst van de koudwalserij. Naast de zelfstandige stageopdracht heb ik variërende onderhoudswerken uitgevoerd. Gedurende deze 15 weken heb ik cilinders, hydromotoren en oliefilters vervangen, cilinders gereviseerd, inspecties van pompstations uitgevoerd,…. De zelfstandige stageopdracht bestond uit het maken van een voorstudie voor de integratie van een extra buigrol op de onafhankelijke beitserij op de koudwalsafdeling te ArcelorMittal Gent. Deze buigrol heeft als doel de kromming in de plaat die optreedt na het knippen van de plaat te elimineren. Deze kromming is problematisch bij harde staalplaten (S355MC, S390MC, S420MC) met een dikte groter dan 5 mm. Deze nieuwe buigrol, die verwerkt wordt in het uitgangsgedeelte van de onafhankelijke beitserij, omvat verschillende aspecten, waaronder mechanica, hydraulica, procestechnologie en elektriciteit. In deze bachelorproef gaat de aandacht naar het hydraulische aspect van dit systeem en de integratie van een instelbare aanslag voor de buigrol. De nodige kracht om een specifiek opgeven plaat te kunnen buigen wordt berekend. Aan de hand van de berekende krachten, worden de hydraulische componenten alsook andere onderdelen bepaald die onderhevig zijn aan deze krachten. Er worden hydraulische schema’s opgemaakt voor de onderhoudsdienst. Tot slot wordt een stuklijst gecreëerd van alle aan te kopen onderdelen.Daarnaast wordt een manier gezocht om de installaties mechanisch te vergrendelen. Dit om veilig onderhoudswerken en andere werken zoals het vervangen van de buigrol veilig uit te kunnen voeren. In een industriële realiteit die snel evolueert, is het voor een multinational als ArcelorMittal Gent van belang om op technisch vlak te pionieren in technieken die oplossingen bieden aan nieuwe uitdagingen en problemen. Eén van de uitdagingen in de staalproductie van de toekomst is het adequaat tegemoetkomen aan de toenemende vraag aan dikke en harde staalplaten. In de dagelijkse realiteit doet zich bij de productie van dergelijke platen een krommingsfenomeen voor, dat optreedt bij het knippen van de plaat. Deze kromming zorgt voor een aanzienlijk aantal uren stilstand, wat resulteert in een economisch verlies van ±100.000 euro per jaar. Om het krommingsfenomeen in de plaat, die optreedt na het knippen te elimineren, wordt de uitgang omgebouwd waarbij een buigrol geplaatst wordt achter spanrollengroep 6. De kostprijs van het project wordt geschat tussen 250.000 – 300.000 euro. Indien binnen de geschatte kostprijs het project gerealiseerd wordt, bedraagt de terugverdientijd van het project minder dan drie jaar.Technisch gezien komt het erop neer dat de maximaal te bereiken buiging 480 mm onder de paslijn zal bedragen. Aan de hand van de opgelegde vereisten door ArcelorMittal Gent is een kracht van 27,385 kN berekend om een S500MC plaat (breedte = 1.520 mm, dikte = 8,1 mm) te buigen tot op de maximale diepte. Dit resulteert in twee cilinders met een zuigerdiameter van 80 mm en stangdiameter van 56 mm (CDH2MP3/AL80/MM56/700). De positie van de buigrol wordt bepaald door twee spindels op de correcte hoogte af te stellen. De aandrijfrollen produceren een trekkracht tussen 43,15 kN en 64 kN. Om de Pu-coating van de aandrijfrollen niet te beschadigen mag de kracht van beide cilinders niet hoger liggen dan 43,15 kN. Dit resulteert in twee cilinders met een zuigerdiameter van 80 mm en stangdiameter van 56 mm (CDH2MP3/AL80/MM56/200).Men kan ervan uitgaan dat het zoals hierboven geschetst ontwerp het krommingsfenomeen volledig zal elimineren. Een bijkomende belangrijke troef is dat zonder grote aanpassingen de dikte van de plaat opgedreven kan worden tot boven de vooropgestelde 8,1 mm en voor platen met een hogere kwaliteit als S500MC.Deze bachelorproef heeft niet de pretentie om een volledig afgewerkte studie te zijn. Het is een voorstudie betreffende het hydraulisch aspect van het project, en wil een gefundeerde indicatie zijn van de haalbaarheid op basis van de berekeningen die zijn opgenomen in het lastenboek.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|