Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

KBR (1)


Resource type

dissertation (2)

book (1)


Language

Dutch (2)

French (1)


Year
From To Submit

2021 (2)

1998 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Hématologie générale
Authors: ---
Year: 1998 Publisher: Bruxelles Presses universitaires de Bruxelles

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Geautomatiseerde revisie-unit voor de gravitaire kokerkar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Soudal is bekend geworden door zijn siliconenproducten. Dit houdt in dat de gekende plastieken kokers gevuld moeten worden met het befaamde product “silicone”. Deze silicone wordt door middel van afvulunits geïnjecteerd in de lege siliconekokers. De kokers worden aan- en afgevoerd door middel van de unieke skyfall-technologie van FERAG. Dit is een transportsysteem met kleine hangende karretjes op een railprofiel, die rondrijden enkel op basis van de zwaartekracht. Elk karretje transporteert welgeteld één koker doormiddel van een veerklem. Deze karretjes doen grote afstanden en ondervinden vele krachten waardoor slijtage optreedt. Om deze reden moeten deze karretjes dus, na verloop van tijd, gereviseerd worden. Tot op heden wordt deze revisie handmatig uitgevoerd, een monotone, repetitieve handeling van wel 4000 karretjes. Dit is niet enkel een financiële belasting voor het bedrijf maar ook op ergonomisch vlak is het een no-go voor het technisch opgeleid personeel. Het opzet was om deze onrendabele manier van werken om te zetten in een automatisch proces. De ontwikkeling van een automatische revisie-unit trachten hieraan een oplossing te bieden. Binnen deze masterproef wordt het theoretisch onderzoek en de praktische uitwerking van deze unit beschreven. Deze masterproef vormt dus de basis, de primaire bouwstenen waar Soudal in de toekomst op kan verder bouwen. Het project beschrijft de stappen van projectomschrijving tot en met proof of concept. Het project is gestart met de beschrijving van de analyse en ontleding van de handmatige revisie. Hieruit konden 3 fasen gedestilleerd worden; een revisiestation voor de wielen, één voor de rubbers en één voor de veerklem. Binnen elke fase is er vervolgens gekeken hoe de handmatige handelingen konden omgezet worden naar machinale handelingen. Hierbij telkens een confrontatie met enkele knelpunten; handelingen die manueel eenvoudig zijn, blijken voor een machine allesbehalve eenvoudig en vragen specifieke aanpassingen of een gans andere benadering. Na de analyse werd er een marktonderzoek gestart. Uit het marktonderzoek kwamen drie transportsystemen naar voor die konden zorgen voor een nauwkeurige positionering. Deze transportsystemen zijn vervolgens beoordeeld in samenspraak met de dienst Engineering van Soudal aan de hand van de Kesselring-methode, waarbij er in consensus werd gekozen voor de robotarm alsook voor een welbepaalde praktische uitwerking van het project. De praktische uitvoering op zich zal verder geëvalueerd worden op basis van een proof of concept, een gebruikelijke methode binnen Soudal. De praktische uitvoering is gestart met een globale opstelling van de unit waarbij vooral aandacht werd besteed aan de positie van de robotarm, een opstelling waarbij deze, op een zo efficiënt mogelijke manier, hand in hand kan gaan met de revisiestations. Na de globale opstelling ging de aandacht naar een eenvoudig maar doeltreffend ontwerp van het grijpmechanisme dat op de eindeffector van de robotarm moest gemonteerd worden. Vervolgens zijn we overgegaan naar het ontwerpen van de revisiestations. Deze ontwerpen werden eerst uitgewerkt in 3D. Op deze manier kon de praktische werking en haalbaarheid worden nagebootst in het simulatieprogramma Roboguide. Wanneer deze fase succesvol is doorlopen, worden de 3D ontwerpen omgezet naar 2D maaktekeningen voor productie van de onderdelen. Van zodra alle onderdelen geproduceerd en opgesteld zijn, kan de proof of concept van start gaan.

Keywords


Dissertation
Geautomatiseerde revisie-unit voor de gravitaire kokerkar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Soudal is bekend geworden door zijn siliconenproducten. Dit houdt in dat de gekende plastieken kokers gevuld moeten worden met het befaamde product “silicone”. Deze silicone wordt door middel van afvulunits geïnjecteerd in de lege siliconekokers. De kokers worden aan- en afgevoerd door middel van de unieke skyfall-technologie van FERAG. Dit is een transportsysteem met kleine hangende karretjes op een railprofiel, die rondrijden enkel op basis van de zwaartekracht. Elk karretje transporteert welgeteld één koker doormiddel van een veerklem. Deze karretjes doen grote afstanden en ondervinden vele krachten waardoor slijtage optreedt. Om deze reden moeten deze karretjes dus, na verloop van tijd, gereviseerd worden. Tot op heden wordt deze revisie handmatig uitgevoerd, een monotone, repetitieve handeling van wel 4000 karretjes. Dit is niet enkel een financiële belasting voor het bedrijf maar ook op ergonomisch vlak is het een no-go voor het technisch opgeleid personeel. Het opzet was om deze onrendabele manier van werken om te zetten in een automatisch proces. De ontwikkeling van een automatische revisie-unit trachten hieraan een oplossing te bieden. Binnen deze masterproef wordt het theoretisch onderzoek en de praktische uitwerking van deze unit beschreven. Deze masterproef vormt dus de basis, de primaire bouwstenen waar Soudal in de toekomst op kan verder bouwen. Het project beschrijft de stappen van projectomschrijving tot en met proof of concept. Het project is gestart met de beschrijving van de analyse en ontleding van de handmatige revisie. Hieruit konden 3 fasen gedestilleerd worden; een revisiestation voor de wielen, één voor de rubbers en één voor de veerklem. Binnen elke fase is er vervolgens gekeken hoe de handmatige handelingen konden omgezet worden naar machinale handelingen. Hierbij telkens een confrontatie met enkele knelpunten; handelingen die manueel eenvoudig zijn, blijken voor een machine allesbehalve eenvoudig en vragen specifieke aanpassingen of een gans andere benadering. Na de analyse werd er een marktonderzoek gestart. Uit het marktonderzoek kwamen drie transportsystemen naar voor die konden zorgen voor een nauwkeurige positionering. Deze transportsystemen zijn vervolgens beoordeeld in samenspraak met de dienst Engineering van Soudal aan de hand van de Kesselring-methode, waarbij er in consensus werd gekozen voor de robotarm alsook voor een welbepaalde praktische uitwerking van het project. De praktische uitvoering op zich zal verder geëvalueerd worden op basis van een proof of concept, een gebruikelijke methode binnen Soudal. De praktische uitvoering is gestart met een globale opstelling van de unit waarbij vooral aandacht werd besteed aan de positie van de robotarm, een opstelling waarbij deze, op een zo efficiënt mogelijke manier, hand in hand kan gaan met de revisiestations. Na de globale opstelling ging de aandacht naar een eenvoudig maar doeltreffend ontwerp van het grijpmechanisme dat op de eindeffector van de robotarm moest gemonteerd worden. Vervolgens zijn we overgegaan naar het ontwerpen van de revisiestations. Deze ontwerpen werden eerst uitgewerkt in 3D. Op deze manier kon de praktische werking en haalbaarheid worden nagebootst in het simulatieprogramma Roboguide. Wanneer deze fase succesvol is doorlopen, worden de 3D ontwerpen omgezet naar 2D maaktekeningen voor productie van de onderdelen. Van zodra alle onderdelen geproduceerd en opgesteld zijn, kan de proof of concept van start gaan.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by