Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Familiedynamieken in sociale mediawijsheid. Een onderzoek naar de rol van de familiecontext in de ontwikkeling van sociale mediawijsheid bij adolescenten
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef tracht op een exploratieve wijze naar sociale mediawijsheid bij adolescenten te kijken, aan de hand van vijf onderzoeksvragen. Deze studie kijkt in de diepte naar de rol die ouders spelen in sociale mediawijsheid van adolescenten. Ook kijkt dit onderzoek naar de rol die jongeren zelf spelen in sociale mediawijsheid van hun ouders. Tevens wordt de functie die broers en zussen innemen in achting genomen. Bovendien wordt er onderzocht of geslacht een bepaalde rol speelt op vlak van sociale mediawijsheid. Tot slot kijkt deze studie naar de rol van leeftijd met betrekking tot sociale mediawijsheid. Aan de hand van 15 diepte-interviews bij adolescenten tussen 12 en 18 jaar, wordt er getracht een antwoord te krijgen op deze onderzoeksvragen. De bevindingen van dit onderzoek tonen aan dat ouderlijke mediatie van sociale media beperkt blijft tot het aspect van privacy en veiligheid. Ook is actieve ouderlijke mediatie met betrekking tot het inhoudelijke aspect slechts in beperkte mate aanwezig volgens jongeren. Kinderen leren hun ouders voornamelijk technische vaardigheden aan en leggen hun ouders restricties op over inhouden die online gepost mogen worden. Verder leren adolescenten meer bij over sociale media van hun broer of zus dan van hun ouders. Zowel jongens als meisjes worden blootgesteld aan de positieve inhouden op sociale media, toch blijken meisjes hier een diepgaandere kennis over te hebben. Tot slot blijkt dat ouderlijke mediatie van vaardigheden en inhouden op sociale media verschilt naargelang de leeftijd van adolescenten. De resultaten van dit onderzoek geven een meerwaarde aan het onderzoeksdomein, door een eerste diepgaande aanzet te geven over de sociale mediawijsheid met betrekking tot positieve inhouden van adolescenten en hoe ze dat op een informele manier kunnen ontwikkelen.

Keywords


Dissertation
Identiteitsconstructie: van glazen tot betonnen plafond. Een discoursanalytische studie van interviews met professionele vrouwen met een migratieachtergrond
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt op taalkundige wijze de identiteitsconstructie van professionele vrouwen met een migratieachtergrond van de tweede generatie. Dat gebeurt aan de hand van de sociaal constructionistische benadering, die zich richt op de verschillende soorten identiteiten die mensen in verscheidene omgevingen kunnen construeren. Een persoon beperkt zich dus niet tot het creëren van één identiteit (Van De Mieroop, 2017; Van De Mieroop & Schoofs, 2018). Afhankelijk van de situatie en de omgeving waarin men zich bevindt, kan men een andere identiteit construeren. (Miglbauer, 2012). Deze studie richt zich op de identiteitsconstructies van professionele vrouwen met een migratieachtergrond, omdat ze ondervertegenwoordigd zijn op de Belgische arbeidsmarkt. In België bedraagt de arbeidsparticipatie van Belgische vrouwen 75,1 procent (Federale overheidsdienst, 2015). Voor vrouwen met een niet-Belgische achtergrond liggen deze cijfers echter veel lager. Tijdens het werk bouwen vrouwen hun professionele identiteit op, waarbij aspecten als geslacht en migratieachtergrond een belangrijke rol kunnen spelen (Essers, Benschop & Doorewaard, 2010). Aangezien een groot deel van de bestaande onderzoeksliteratuur over dit onderwerp zich richt op het inhoudelijke aspect, is het interessant om te kijken naar het taalkundige aspect van identiteitsconstructie bij vrouwen met een migratieachtergrond. Een discoursanalyse onderzoekt de identiteitsconstructie op de werkvloer aan de hand van drie onderzoeksvragen. Deze paper bestudeert hoe professionele vrouwen met een migratieachtergrond uit de tweede generatie hun etnische identiteit op het werk construeren. Daarnaast wordt gekeken naar de manier waarop professionele vrouwen met een migratieachtergrond hun genderidentiteit op het werk construeren. Tot slot wordt onderzocht hoe de constructie van genderidentiteit en etnische identiteit van professionele vrouwen met een migratieachtergrond op elkaar inwerken. Aan de hand van vier diepte-interviews met Belgische en Nederlandse vrouwen met een Marokkaanse en Turkse migratieachtergrond van de tweede generatie tussen 22 en 40 jaar oud, probeert het onderzoek een antwoord te geven op de onderzoeksvragen. Uit dit onderzoek komen drie belangrijke bevindingen naar voren. Ten eerste wordt de etnische identiteit door de meeste respondenten geconstrueerd in relatie tot hun professionele identiteit door het gebruik van pronominale vormen en categoriseringen. Ten tweede blijkt uit de door de respondenten gehanteerde pronominale vormen en categoriseringen dat het construeren van een genderidentiteit geen invloed heeft op de constructie van hun professionele identiteit. Ten derde lijken er verschillende constructies te ontstaan in de interactie tussen etniciteit en gender op het werk door de keuze van bepaalde pronominale vormen en woordkeuzes die onder categorieën vallen. Zo blijkt uit de taalkundige constructie van de respondenten met een migratieachtergrond dat hun etnische identiteit een groter obstakel vormt dan genderidentiteit in relatie tot de professionele identiteit. De resultaten van dit onderzoek vullen het onderzoeksdomein aan door een diepgaande blik te werpen op de constructie van identiteiten van professionele vrouwen met een Marokkaanse en Turkse migratieachtergrond van de tweede generatie.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by