Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Le deuxième volet de cet ouvrage comprend un inventaire complet des sculptures publiques en ronde-bosse en plein air de Bruxelles et de ses dix-neuf communes. Cet inventaire démontre l'importance de ce patrimoine
sculpting --- Sculpture --- public art --- Iconography --- monuments --- outdoor sculpture --- lexicons --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- anno 2000-2099 --- Brussels --- Espace public --- Bruxelles --- Bruxelles-agglomeration
Choose an application
Choose an application
"A unique overview of the work of Hans Hartung (Leipzig 1904 - Antibes 1989)Like the sea, Hartung's work is a metaphor for existence. This does not mean that Hartung would have endeavored to represent or reproduce life as such, but rather, as a true artist that he was, to create a parallel world, freed from everyday life and obeying a logic and a legality. clean. For sixty years, Hartung has developed an abstract art free from any referent, any factuality and any form of argument. It is precisely in this that it is unique and more than any other embodies the specific turning point in twentieth century art, ie the recourse to abstract thought. This does not mean that Hartung stayed away from the world. As a man, he had experienced in his flesh the insane fury of the Second World War. He knew like no one else the degradation of men. As an artist, however, he refused to submit to the diktat of mediocrity and the human condition: "I want to be free from others and from myself." Artistically, Hartung expresses this independence through an unorthodox combination of the most divergent techniques. Each work nevertheless expresses a prodigious harmony, which is due to the subtle balance between the speed and the clarity of the line on the one hand, and the timeless classicism of the composition, on the other. In this quest for total artistic freedom, each work thus marks a sort of gradation or stage. It is no different with the sea, an irrepressible metaphor for this freedom that sparkles everywhere on the edge of the fleeting moment and of eternity." --
Choose an application
Choose an application
Dit boek is geschreven met de woorden van de kunstenaar zelf, gevonden in de vele brieven en documenten uit de archieven van de nalatenschap van de kunstenaar. Het geeft een nooit getoond overzicht van zijn historische logogrammen vanaf 1963 tot zijn dood in 1979.Het belang van Dotremont kan moeilijk worden overschat. Hij richtte samen met onder andere Corneille, Constant en Karel Appel de kunststroming CoBra op, een internationale beweging van schrijvers en schilders. Maar bovenal was Dotremont de uitvinder van de logogrammen; gedichten bestaande uit zelfverzonnen tekens die op zulke spontane manier neergeschreven werden dat ze ook een grafisch kunstwerk werden. Deze gedichten kunnen zowel gelezen als 'bekeken' worden en zijn ongetwijfeld één van de belangrijkste poëtische uitvindingen van de 2de helft van de 20ste eeuw.Christian Dotremont was de medeoprichter en spilfiguur van CoBrA, de beweging die hij samen met zijn vrienden Joseph Noiret, Asger Jorn, Karel Appel, Constant en Corneille oprichtte. Dotremont vond ondermeer de naam 'CoBrA' uit die samengesteld werd uit de eerste letters van de drie hoofdsteden Copenhagen, Brussel en Amsterdam. Het was een internationale beweging van schrijvers en schilders. Hun werken onderscheiden zich door een grote spontaneïteit en door een rijk en fel kleurenpallet. Dotremont crëeerde en organiseerde niet alleen de CoBrA beweging, maar zorgde er ook voor dat de beweging achteraf niet vergeten werd.Bron : https://www.exhibitionsinternational.be/documents/catalog/9789464202229.xml?lang=nl&open=FILTER%5CJAAR%5C2019
België --- 20e eeuw --- Alechinsky, Pierre --- Cobra (kunstcollectief) --- Schilderkunst --- Letterontwerper --- Logo
Choose an application
Choose an application
Rijk geïllustreerd en met essays die focussen op de brede waaier aan werkstrategieën van de kunstenaar, is Spilled Milk het eerste uitgebreide overzicht van het oeuvre dat Hilde Overbergh de voorbije acht jaar uitbouwde. De kunstenares was 19 jaar oud toen ze vanop de hoek van Bryant Street en 15th Street in San Francisco The Vats zag, een vervallen en verlaten plek, repetitieruimte en crashpand van de lokale punk scene. De energie intrigeerde haar. Al deze destructie en vrijheid werden de kiem van haar artistieke parcours. In haar vroege schilderijen zijn reeds afval- en gevonden materialen van stortplaatsen en bouwwerven te vinden. Later evolueerde haar kunstwerken verder weg van het canvas en worden ruimte en object belangrijker. Vandaag vertelt de wereld van Overbergh met verf, kleur en installaties verhalen over relaties, constructie en deconstructie. = Richly illustrated and with essays focusing on the artist’s wide range of working strategies, Spilled Milk presents the first comprehensive selection of work by Hilde Overbergh from the past eight years. When the artist was 19 years old, standing on the corner of Bryant street and 15th street in San Francisco, she took a view on The Vats, an abandoned building in complete decay, rehearsal space and crash pad to the local punk scene. The energy intrigued her. All this destruction and freedom was there for her to feed upon and to develop her artistic career. In her early large-scale paintings, she already included discarded and found materials from dumpsters and construction-sites. As her work developed the game with painting, objects and space became more apparent. Today Overbergh creates a world where paint, color and installations tell us stories about relations, construction and deconstruction.
Overbergh, Hilde --- kunst --- Overbergh Hilde --- 7.071 OVERBERGH --- assemblages --- assemblage --- schilderkunst --- beeldhouwkunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- België --- Overbergh, Hilde, --- Art --- mixed media works --- 7.07 --- 75.07 --- Overbergh, Hilde °1964 (°Leuven, België) --- Belgische kunstenaars --- Vrouwelijke kunstenaars --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Art [Abstract] --- installatiekunst
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|