Narrow your search

Library

UAntwerpen (4)

DocAtlas (3)

KU Leuven (3)

UGent (2)

DB (1)

Hogeschool Gent (1)

Thomas More Mechelen (1)

VIVES (1)


Resource type

book (11)

digital (1)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2006 (2)

2003 (2)

2001 (1)

1999 (1)

1998 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De effectiviteit van de opvang van zij-instromers in het basisonderwijs : een onderzoek naar de centrale en gecombineerde opvang
Author:
ISBN: 9068134809 9789068134803 Year: 1996 Publisher: Amsterdam Universiteit van Amsterdam. SCO-Kohnstamm instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is het verslag van een studie naar de effectiviteit van de centrale en gecombineere opvang van zij-instromers in het basisonderwijs. De onderzoekster bespreekt in de opzet van het onderzoek haar criteria voor selectie van de opvangprojecten, de variabelen die de resultaten zullen beïnvloeden en de dataverzameling en -verwerking. Daarna wijdt ze een hoofdstuk aan de vraaggesprekken, logboeken en observaties, waarna ze de resultaten bekend maakt en er conclusies uittrekt.


Book
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs: theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 907549114X Year: 1997 Publisher: Amsterdam Universiteit van Amsterdam, Instituut voor Taalonderwijs en Taalonderzoek Anderstaligen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verslag van een onderzoek op drie scholen voor volwassenen, die ervaring hebben opgedaan met het buitenschools leren van taal. Op grond van de praktijkbevindingen en een literatuuronderzoek geven de auteurs van het boek een aanzet voor een werkplan buitenschools leren.


Book
De relatie tussen schoolsucces en taalvariabelen bij Turkse en Marokkaanse leerlingen in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9068135791 Year: 1998 Publisher: Amsterdam SCO-KI

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek was erop gericht te onderzoeken in hoeverre taalvaardigheid een invloed heeft op schoolsucces en welke taalvaardigheden van belang zijn. Uit dit onderzoek komt naar voren dat vooral de vaardigheid begrijpend lezen (naast intelligentie, cognitieve capaciteiten en arbeidssatisfactie van de leerkracht) een voorspeller voor schoolsucces is. Daar de vaardigheid in het begrijpend lezen gedurende de schoolloopbaan een steeds grotere rol gaat spelen, is dit een belangrijke constatering.


Book
Effectieve maatregelen ter bestrijding van taalachterstanden in het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789068138177 Year: 2006 Publisher: Amsterdam : SCO-Kohnstamm Instituut,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Effectieve maatregelen ter bestrijding van taalachterstanden in het primair onderwijs
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een overzicht van effectieve maatregelen voor taalontwikkeling en -verwerving bij leerlingen in het primair onderwijs. Om dit overzicht te maken, is een literatuurstudie verricht. Uit deze literatuurstudie bleek dat van zeer verschillende aspecten van het taalonderwijs aan basisschoolleerlingen de effectiviteit is onderzocht. De auteurs van deze publicatie onderscheiden de volgende indeling in acht domeinen: inhoud, input, feedback en output, interactie en samenwerkend leren, didactieken en leerkrachtvaardigheden, het buitenschoolse domein, randvoorwaarden, en tot slot, leermiddelen.


Book
Rechtstreeks uit het buitenland de basisschool in : kenmerken en resultaten van de eerste opvang
Authors: ---
ISBN: 9068133667 Year: 1993 Publisher: Amsterdam Universiteit van Amsterdam. SCO-Kohnstamm instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De opvang van neveninstromers in de basisschool : een eerste verkenning.
Authors: --- ---
ISBN: 9068132687 Year: 1992 Publisher: Amsterdam : Universiteit van Amsterdam. Stichting centrum voor onderwijsonderzoek,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid nader beschouwd: managementsamenvatting t.b.v. het symposium te houden op 12 februari 2004 in congrescentrum Planetarium Gaasperplas
Authors: --- ---
Publisher: Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Determinanten van succesvol NT2-onderwijs. Factoren van invloed op de leerwinst Nederlands van 1.9-leerlingen in groep 4 en 7 van het primair onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2001 Publisher: Amsterdam SCO Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke schoolfactoren zijn van invloed op de leerprestaties van allochtone kinderen als het gaat om de Nederlandse taal? In het kwantitatieve deel van dit onderzoek werd de invloed van vele factoren op taalvaardigheid onderzocht. Daarbij is gekeken naar de leerwinst: kinderen uit groep 4 en groep 7 werden getest, zowel aan het begin als aan het einde van het schooljaar. Het kwalitatieve deel bestond uit uitgebreide interviews met leerkrachten. Belangrijkste conclusie: de schoolfactoren hebben wel degelijk een substantiële invloed op de prestaties. In groep 4 blijken deze factoren soms zelfs 50 procent van de vooruitgang te verklaren. Verder concluderen de onderzoekers dat het werken in kleine, homogene groepjes en veel individuele aandacht voor de leerlingen positief werkt. Bovendien bevordert de betrokkenheid van ouders bij het taalonderwijs de prestaties. Ook het bezig zijn met taal in de zaakvakken, blijkt goed te werken.


Book
Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid nader beschouwd
Authors: --- ---
ISBN: 9068137379 Year: 2003 Publisher: Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by