Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit is het verslag van een studie naar de effectiviteit van de centrale en gecombineere opvang van zij-instromers in het basisonderwijs. De onderzoekster bespreekt in de opzet van het onderzoek haar criteria voor selectie van de opvangprojecten, de variabelen die de resultaten zullen beïnvloeden en de dataverzameling en -verwerking. Daarna wijdt ze een hoofdstuk aan de vraaggesprekken, logboeken en observaties, waarna ze de resultaten bekend maakt en er conclusies uittrekt.
#SBIB:316.334.1O290 --- #SBIB:HIVA --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Social policy and particular groups --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Primary education --- Netherlands --- 81.46 educational counseling. --- Etnische minderheden. --- Studentenbegeleiding. --- Nederland.
Choose an application
Verslag van een onderzoek op drie scholen voor volwassenen, die ervaring hebben opgedaan met het buitenschools leren van taal. Op grond van de praktijkbevindingen en een literatuuronderzoek geven de auteurs van het boek een aanzet voor een werkplan buitenschools leren.
Choose an application
Dit onderzoek was erop gericht te onderzoeken in hoeverre taalvaardigheid een invloed heeft op schoolsucces en welke taalvaardigheden van belang zijn. Uit dit onderzoek komt naar voren dat vooral de vaardigheid begrijpend lezen (naast intelligentie, cognitieve capaciteiten en arbeidssatisfactie van de leerkracht) een voorspeller voor schoolsucces is. Daar de vaardigheid in het begrijpend lezen gedurende de schoolloopbaan een steeds grotere rol gaat spelen, is dit een belangrijke constatering.
Sociology of minorities --- Sociology of education --- Primary education --- Netherlands
Choose an application
Choose an application
Een overzicht van effectieve maatregelen voor taalontwikkeling en -verwerving bij leerlingen in het primair onderwijs. Om dit overzicht te maken, is een literatuurstudie verricht. Uit deze literatuurstudie bleek dat van zeer verschillende aspecten van het taalonderwijs aan basisschoolleerlingen de effectiviteit is onderzocht. De auteurs van deze publicatie onderscheiden de volgende indeling in acht domeinen: inhoud, input, feedback en output, interactie en samenwerkend leren, didactieken en leerkrachtvaardigheden, het buitenschoolse domein, randvoorwaarden, en tot slot, leermiddelen.
Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Welke schoolfactoren zijn van invloed op de leerprestaties van allochtone kinderen als het gaat om de Nederlandse taal? In het kwantitatieve deel van dit onderzoek werd de invloed van vele factoren op taalvaardigheid onderzocht. Daarbij is gekeken naar de leerwinst: kinderen uit groep 4 en groep 7 werden getest, zowel aan het begin als aan het einde van het schooljaar. Het kwalitatieve deel bestond uit uitgebreide interviews met leerkrachten. Belangrijkste conclusie: de schoolfactoren hebben wel degelijk een substantiële invloed op de prestaties. In groep 4 blijken deze factoren soms zelfs 50 procent van de vooruitgang te verklaren. Verder concluderen de onderzoekers dat het werken in kleine, homogene groepjes en veel individuele aandacht voor de leerlingen positief werkt. Bovendien bevordert de betrokkenheid van ouders bij het taalonderwijs de prestaties. Ook het bezig zijn met taal in de zaakvakken, blijkt goed te werken.
Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands
Choose an application
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|