Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Rizsas is een schoolvervangend dagcentrum in Wezemaal. Rizsas voert een pedagogische praktijk die 'werkt', zelfs voor jongeren die op geen enkele school nog welkom zijn.Leer(r)echt heeft een dubbele betekenis.Enerzijds gaat het om een engagement om ook voor de meest kwetsbare jongeren het recht op leren blijvend te garanderen. Er bestaan geen onschoolbare jongeren, enkel eindige schoolsystemen.Anderzijds gaat het om een andere visie op leren. Het gaat over de groei en de ontwikkeling van de jongere in relatie met een gepassioneerde andere en doorheen iets wat voor deze jongere zelf de moeite waard is.We stappen af van het psychologiseren van wat er aan de hand is met jongeren. Deze elders overheersende benadering focust namelijk op het tekort. Ze leidt tot reducerende diagnoses, vergroot de kans op een standaardbehandeling en legitimeert de schijnbare eindigheid van een schoolsysteem.De institutionele pedagogie is daarbij een inspiratiebron, een bezielende kracht en ook een tegenkracht.Zij staat voor het samen maken en dragen van een geheel waarin ieder met zijn bijzonderheden een eigen plaats kan vinden. Het werken gebeurt onrechtstreeks. De jongere en zijn problematiek staan niet centraal, wel de instituten. De instituten staan tussen alle deelnemers en regelen het samenzijn, het leren.De conferentie presenteert verhalen, getuigenissen en reflecties van degenen die dagelijks Rizsas mee-maken of kennen. Duidelijk wordt wat er zich afspeelt op Rizsas en waartoe deze bevrijdende pedagogie leidt.
institutionele pedagogiek --- jeugd --- Educational sciences --- Age group sociology --- Orthopedagogics --- Child welfare --- Methodology --- 184 Kinderrechten en Onderwijs --- Rizsas, Wezemaal --- pedagogie --- 37 --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- jongeren --- dagcentrum --- Institutionele pedagogiek --- Methodescholen --- Alternatief onderwijs --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Probleemjongeren --- Dagcentra --- Sociale opvoeding --- Methodeschool --- Probleemjongere --- Dagcentrum --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Rizsas is een schoolvervangend dagcentrum in Wezemaal. Rizsas voert een pedagogische praktijk die ‘werkt', zelfs voor jongeren die op geen enkele school nog welkom zijn. Leer(r)echt heeft een dubbele betekenis. Enerzijds betreft het een engagement om ook voor de meest kwetsbare jongeren het recht op leren blijvend te garanderen. Er bestaan immers geen ‘onschoolbare' jongeren, enkel eindige schoolsystemen. Anderzijds gaat het om een andere visie op leren. Het gaat over de groei en de ontwikkeling van de jongere in relatie met een gepassioneerde andere, door een ervaring of activiteit die voor de jongere zelf de moeite waard is. Het louter psychologiseren van wat er met de jongere aan de hand is, wordt bij Rizsas vermeden. Deze actueel overheersende benadering focust immers op het tekort, leidt vaak tot reducerende diagnoses, vergroot het risico op een standaardbehandeling en legitimeert de schijnbare eindigheid van een schoolsysteem. In de werking van Rizsas is de institutionele pedagogie een inspiratiebron en bezielende kracht. Ze staat voor het samen maken en dragen van een geheel waarin ieder met zijn bijzonderheden een eigen plaats kan vinden. De nadruk ligt op de instituten, die tussen alle deelnemers staan en het samenzijn vormgeven, niet op de jongere en zijn problematiek. Het werken met de jongeren gebeurt onrechtstreeks. Het is een visie die werkt bij de organisatie van leefgroepen in residentiële centra en wellicht toepasbaar is in vele andere pedagogische contexten die het samenleven centraal stellen. Dit boek brengt verhalen, getuigenissen en reflecties van de mensen die dagelijks Rizsas (mee)maken. Ze worden aangevuld met diverse theoretische bijdragen van professoren, beleidsmakers en een kunstenaar. Zo wordt duidelijk wat er zich afspeelt op Rizsas en waartoe deze bevrijdende pedagogie kan leiden.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Deze bachelor proef is gebaseerd op een literatuurstudie met als doel het kaderen van de voornaamste blessures in het rugby om hieraan vervolgens iets te kunnen doen. Dit door middel van de expertisen van verscheidene experten. Het beoogde doel is het creëren van trainingsschema’s, die dynamisch en makkelijk aanpasbaar zijn, maken per positie. Dit zijn er 15 in het rugby, waarvan enkel de nummers 1 en 3 verenigbaar zijn, alsook nummer 11 en 14. De literatuurstudie werd gekoppeld aan een rugbyploeg genaamd rugby Mechelen (2de nationale), dit om een uitwerking op specifieke maat te kunnen garanderen. Door middel van een persoonlijke testafname verwerkt, dit gaf de kans om onderzoekresultaten te koppelen aan de algemene conclusies. Vervolgens kwam de theoretisch uitwerking van de schema’s. Het simpel en duidelijk maar efficiënt houden was de boodschap. Daarom werd er gekozen om de manier van trainen onder te verdelen in 3 spiergroepen. Er werd gekozen voor de bovenste ledematen, de onderste ledematen en de buikspieren. Dit werd onverdeeld in niveaus waarbij niveau 1 de makkelijkste en toegankelijkste stap is en niveau 3 de uitdagendste maar ook meest specifieke naar de positie van de speler. Om de oefenstof overzichtelijk te houden werd er gekozen voor het push- and pull principe waarbij je letterlijk bewegingen uitvoert door een gewicht weg te duwen of naar je toe te trekken. Er werd gekozen om te focussen op krachtuithouding aangezien dit het meest noodzakelijk is voor de lokale rugbyclub in deze bachelor proef. Dit vertaald zich in hoog aantal herhalingen en een relatief laag gewicht. De gebruikte gewichten zijn uiteraard persoonsafhankelijk. Voor de specifieke oefenstof werd er informatie ingewilligd bij verscheidene experten onder andere kinesisten die werkten of gewerkt hebben met de desbetreffende doelgroep. Om de toegankelijkheid naar het gebruik te vergemakkelijken werd er geopteerd voor het gebruik van instructievideo’s. Concreet maak je een schema op voor een bepaald persoon/spelerstype, zij kunnen aan de hand van QR-codes hun niveau scannen en vervolgens hun video selecteren. Hierop zie je een correcte uitvoering en enkele tips waarbij je tijdens het uitoefenen moet op letten bijvoorbeeld: Rechte rug, blijven ademen.. Concreet is er een houvast naar positionele spelersbegeleiding waarbij een persoonlijke en afstandsbegeleiding mogelijk is.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|