Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit rapport is een beknopte samenvatting van de onderzoeksresultaten die eerder werden gepubliceerd in het proefschrift Reading Comprehension: the Engagement Perspective (van Elsäcker). Het draagt bij tot het in kaart brengen van de mechanismen die een rol spelen bij de ontwikkeling van begrijpend lezen.
Didactics of Dutch --- lezen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Praktijkboek met suggesties voor werkwijzen en lesmateriaal voor tweede-taalverwerving. Herziene uitgave maart 1994 waarin recente inzichten verwerkt zijn omtrent o.m. eerste opvang, klasse-organisatie, woordenschatonderwijs, voortgezette tweede-taalverwerving enz.
Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Voor kinderen bij wie de ontwikkeling van het technisch lezen stagneert, heeft het HCO een nieuwe aanpak: het Drie Sterren Lezen. Via individuele aandacht, het aanleren van leesstrategieën én een stimulerend beloningssysteem zorgt deze instructiemethode ervoor dat kinderen weer zin krijgen in lezen. Drie Sterren Lezen is een instructiemethode waarbij kinderen gedurende een periode van gemiddeld tien weken dagelijks door de groepsleerkracht een kwartier individueel begeleid worden bij het lezen. Het kind leert hierbij vooral zélf leesstrategieën te gebruiken. De werkwijze is met name geschikt voor kinderen die de eerste stadia van het aanvankelijk lezen achter de rug hebben en bij wie de ontwikkeling van het lezen stagneert. De aanpak is geschikt voor kinderen in het basisonderwijs en voor kinderen in het speciaal basisonderwijs. Het docentenmateriaal bij Drie Sterren Lezen bestaat uit een uitgebreide handleiding, de lijst Leesproblemen, voorbeelden van strategiekaarten, planningsformulieren en een diploma. Bij het materiaal hoort ook een cd-rom met daarop de bijlagen en een instructiefilmpje.
Choose an application
Dit boek legt op praktische wijze uit hoe taalstimulering plaats kan vinden en is voorzien van veel tips, foto's en illustraties. Het helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand. Er is veel aandacht voor de activiteiten op het gebied van mondelinge communicatie, woordenschat, ontluikende/beginnende geletterdheid en ICT. De activiteiten worden beschreven aan de hand van een vaste opbouw, volgens een steeds weer terugkerende cyclus. Ook de inrichting van de speelleeromgeving komt uitgebreid aan bod. Tenslotte biedt het boek aanwijzingen voor de manier waarop ouders betrokken kunnen worden bij taalstimulering. Het gezinsportfolio speelt daarbij een belangrijke rol. Het boek is bedoeld voor schooladviseurs, opleiders, trainers, leerkrachten, maar vooral ook voor peuterleidsters die dagelijks werken aan taalstimulering.
Choose an application
Deze uitgave sluit aan op het boek De taallijn. Interactief taalonderwijs in groep 1 en 2. In het boek wordt in de eerste drie hoofdstukken achtergrondinformatie geboden over de zes speerpunten van De Taallijn: 1. Mondelinge taal, 2. Woordenschat, 3. Geletterdheid, 4. ICT en multimedia, 5. Ouderbetrokkenheid en 6. Taal en kennis van de wereld, en hoe leerkrachten daaraan kunnen werken. In de laatste twee hoofdstukken wordt een volledig uitgewerkte activiteitencyclus aangeboden waarin de zes speerpunten geïntegreerd aan de orde komen. Het onderwerp van deze cyclus is: Vogels in de omgeving: Zie je ze vliegen?. De activiteiten bieden lesstof voor drie weken. Op de cd-rom staan 32 kopieerbladen (werkbladen, leesteksten over vogels, toetsbladen, planningsrooster, vaardighedenchecklist) en 32 vogelfoto's. Op de cd-rom staan tevens 14 videofragmenten waarop te zien is hoe kinderen enthousiast bezig zijn met vogels in hun omgeving. Naast de cd-rom werd het prentenboek 'Winter op komst' van Claire Freedman en Vanesa Caban toegevoegd.
Choose an application
Veel dagelijkse situaties en activiteiten op een peuterspeelzaal zijn geschikt om gesprekjes met peuters te voeren en de woordenschat van peuters te vergroten. Zonder voor een schoolse aanpak te kiezen, kunnen leidsters inspelen op verschillende situaties en hun vaardigheden inzetten om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. De cd-rom 'Werken aan woordenschat' laat zien hoe de leidster verschillende situaties kan benutten en op welke manier ze haar vaardigheden kan inzetten en zo nodig verbeteren om de woordenschat van kinderen uit te breiden.
Choose an application
Dit boek is geschreven in navolging op het boek 'Peuters interactief met Taal. De Taallijn VVE: Taalstimulering voor jonge kinderen'. Net als het boek voor peuterleidsters staat dit boek voor groep 1 en 2 (2de en 3de kleuterklas) in het teken van taalstimulering voor jonge kinderen, waarbij de nadruk wordt gelegd op de vaardigheden van de leerkrachten. Het boek staat vol met tips, foto's en illustraties. Er is veel aandacht voor activiteiten op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, ICT en ouderbetrokkenheid, maar ook voor de theoretische achtergrond. Vernieuwend is de aandacht voor het omgaan met leervragen van kinderen en hoe je die als leerkracht kan stimuleren. Het boek helpt bij het bepalen van haalbare doelstellingen en bij de keuze van activiteiten die aansluiten bij kinderen met een taalachterstand. Op de dvd bij het boek staan praktijkvoorbeelden van de verschillende activiteiten.
Choose an application
Verwonderen en ontdekken in een speelse en rijke leeromgeving waarbij kleuters op een eigentijdse manier worden uitgedaagd? Dat is Dag Loeloe!, een totaalaanbod speciaal voor de 2de kleuterklas. Door klaspop Loeloe komen de activiteiten tot leven en voelen kleuters zich veilig om te gaan ontdekken en te onderzoeken. Alle ontwikkelingsdomeinen komen op een doelgerichte manier aan bod. Dag Loeloe! bevat een ruim aanbod aan differentiatiemogelijkheden. Zo voelen alle kinderen zich goed in de klas en leren ze op hun eigen niveau en tempo. Klaspop Loeloe is daarbij hun vertrouwenspersoon en vriendinnetje.
Didactics of Kindergarten --- vakoverschrijdende thema's --- taalverwerving --- bewegingsopvoeding --- didactische werkvormen --- taalopvoeding --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- voorbereidend rekenen
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- vakoverschrijdende thema's --- taalverwerving --- bewegingsopvoeding --- didactische werkvormen --- taalopvoeding --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- voorbereidend rekenen
Choose an application
Dag Loeloe! Spelenderwijs verwonderen en ontdekken in een rijke en eigentijdse leeromgeving? Dat is Dag Loeloe! Een nieuwe totaalmethode voor de 2de kleuterklas van uitgeverij Zwijsen. Dag Loeloe! werkt met ankers (thema's) die gekoppeld worden aan herkenbare gebeurtenissen. Alle ankers zijn opgebouwd volgens een vaste structuur, waarbinnen alle ontwikkelings- en leerplandoelen aan bod komen. Er zijn 12 ankers voor de 2de kleuterklas verdeeld over 3 perioden..
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|