Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
770.6 --- social design --- FabLab --- diabetes (suikerziekte) --- productdesign, filosofie, esthetiek en kritiek --- 749.07 --- Meubelontwerpers ; designers ; interieurarchitecten --- 749.01 --- Meubelkunst en design ; theorie, filosofie, esthetica --- Product Design ; ontwerpen voor diabetespatiënten (suikerziekte) --- #SBIB:316.334.3M52 --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening
Choose an application
MAP-it is a tool for participatory cartography and conversation. It is an open and extendible set of stickers that allows a group of people to make their thoughts explicit about a project, idea, ... in the form of a map. The visual character of mapping allows participants from different backgrounds, who may speak different languages, to discuss and create on equal grounds. MAP-it not only encourages to share positive experiences, but also stimulates critique and debate. This publication will provide the reader with an insight in the tool and the broader field of mapping and methods in participatory design.
architectuur --- onderzoek in de kunsten --- Graphic arts --- grafische vormgeving --- research [function] --- Architecture --- graphic design --- Fak --- 711.12 --- FAK ; Faculteit Architectuur & Kunsten --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoek (design) --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; planningtheorie ; methoden en technieken ; participatie --- 592 --- 373.67 --- kunst --- onderzoek --- cartografie --- nieuwe media --- interactiviteit --- design --- 770.6 --- social design --- Participatie --- productdesign, filosofie, esthetiek en kritiek --- 770.7 --- participatory design --- interactief design --- interaction design --- ontwerpmethodiek --- ontwerpproces --- mindmapping --- interaction design, participatory design, social design
Choose an application
The term ‘participation’ is used frequently within the contexts of design, art, new media and innovation. What is called participation is often no more than simple interaction with participants. A recent generation of designers and artists are noticing an increasing desire for real cooperation, but setting up projects in a participatory way is often not part of their skills. Participation Is Risky describes the negotiations that designers and artists engage in when setting up participatory projects with familiar and strange, public and private, professional and amateur, and other participants. These negotiations are defined as risky trade-offs. ‘Risky’ reflects the uncertainty that artists, designers and participants experience in participatory contexts. Based on detailed case studies of participatory projects and a critical review of the literature, this book offers insight in these uncertain, but valuable trade-offs in a hands-on and reflective way.
Art --- interactive art --- philosophy of art --- collaboration --- participatie
Choose an application
Smartphones, laptops en computers zijn alomtegenwoordig in het dagelijkse leven van de gewone mens. Een volwassen Amerikaan spendeert gemiddeld negen uur per dag voor beeldschermen (Nielsen, 2019) en uit een Amerikaans onderzoek van Google (2012) blijkt dat negentig procent van alle media-interacties display gebaseerd zijn. Desondanks zijn deze displays in bepaalde opzichten gelimiteerd, omdat gebruikers met deze displays enkel over de lengte- en de breedte-as kunnen interageren. Hierdoor is het interessant om onderzoek te doen naar vervormbare, elastische displays waarop wel een additionele diepte-as kan terug gevonden worden. Uit onderzoek van Troiano et al. (2015) en Walther et al. (2013) is bovendien gebleken dat vervormbare interfaces interessant zijn voor het manipuleren en creëren van muziek. Echter brengt werken met vervormbare displays uitdagingen met zich mee. Omwille van slechte trackingresolutie is het detecteren van gestures en interacties op een elastisch display namelijk gecompliceerd en moeten onderzoekers hier creatief rondom werken. Door middel van een iteratief ontwerpproces, waar de Research Trough Design methode in centraal stond, zijn drie interactieve prototypes geconstrueerd, die met behulp van gemodereerde user tests en participerende observatie geëvalueerd en verbeterd zijn. Hierdoor zijn vijf interacties op het elastische display onderzocht. ElaSound, de laatste van de drie iteraties, maakt gebruik van vier van de vijf interacties om gebruikers op een laagdrempelige en speelse muziek te laten exploreren.
Choose an application
Choose an application
Het gebruik van personae is een natuurlijk fenomeen, zowel online als offline: het zorgt ervoor dat mensen binnen verschillende contexten zich (aan)gepast kunnen gedragen. Op het internet is het echter veel gemakkelijker om op een gecontroleerde wijze een persona te onderhouden, of uit te bouwen. Deze mogelijkheid, in combinatie met de gemechani- seerde, en vaak ook competitieve aard van moderne sociale-netwerksites, en het feit dat vele gebruikers foutief personae beoordelen als 100% accurate representaties van eigen- lijke personen, kan in vele gevallen zorgen voor negatieve effecten. Het grote probleem hierbij is dat veel gebruikers die deze negatieve effecten ervaren deze gaan proberen tegen te gaan door de eigen personae bij te sturen. Op deze manier ontstaat er dus een vicieuze cirkel waarbij de situatie alleen maar ernstiger wordt. MirMir is een online tool bedoeld om mensen op een speelse wijze te informeren over de alomtegenwoordigheid van personae op het internet, en het feit dat een persona lang niet altijd een waarheidsgetrouwe representatie biedt van een persoon. Er wordt gehoopt dat het publiek op deze manier zal inzien dat het dan ook weinig zin heeft om zich te vergelijken met deze personae. De applicatie is ontworpen om gebruikers tot inzicht te brengen via zelfreflectie, en speelt in op bekende mechanismen van, en gebruikspatronen op sociale media. Het probeert een antwoord te bieden op de onderzoeksvraag: Op welke manier kunnen gebruikers van sociale-netwerksites op toegankelijke wijze interactief en persoonlijk geconfronteerd worden met het gegeven van personabuilding op deze sites? Gebruikersproeven hebben aangetoond dat het ontwerp positief onthaald wordt, en dat het in staat is om het publiek ook effectief te informeren. De beoordeling van het ontwerp, en het vooronderzoek naar personae en sociale media, geven aan dat het onder- werp van personae zeker verdere uitdieping kan gebruiken, en dat het wenselijk is om informatie en inzichten rond dit onderwerp ook tot bij het grotere publiek te brengen.
Choose an application
We leven momenteel in de Antropoceen (Oey, 2017), een tijdperk dat gekenmerkt wordt door de grote impact van de mens op de aarde (D’haese, 2016). Daarom is het tijd om ons gedrag aan te passen en een duurzame gedachtegoed te kweken. Enkel zo kunnen we de zesde uitroeiing van de aarde tegenhouden. Een verandering in gedachtegoed gebeurt niet zomaar, daarvoor zijn systemen en toestellen nodig die ons ermee helpen (Van Rotselaar, 2016). Dit masterproject onderzoekt hoe we als autogebruiker een duurzaam vervoersgedrag kunnen aanleren om zo ons steentje bij te dragen aan het klimaat. Hiervoor gaan we een interactief systeem ontwerpen dat ontstaan is a.d.h.v. een systematische analyse van ons vervoersgedrag volgens het Influence Framework van SUE Amsterdam. Vervolgens kijken we naar de technologieën die als doel hebben om gedrag te veranderen zoals persuasive design. Daarnaast verdiepen we ons ook in gamification om zo het gebruik op lange termijn te stimuleren. Aan de hand van research through design komen we tot het resultaat EcoWays, een interactief systeem in de vorm van een sleutelkastje met een scherm dat de gebruiker bewustmaakt van het autogebruik en stimuleert tot het nemen van duurzame vervoersmodi. Dit door gebruik te maken van een informatieve representatieve metafoor van landschappen en hun biodiversiteit die het vervoersgedrag representeren. Ook gebruiken we gamification elementen en persuasieve technologieën om een gebruiker te overtuigen van duurzame vervoersmodi.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|