Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2018 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
A connection between transnationalism and Japanese cinema, a case study of Memoirs of a Geisha, Babel and Linda Linda Linda
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The study of transnational cinema is a recent one within Film Studies and even though a lot of research has been executed around it, analysis regarding Japanese cinema is minor. This paper therefore wants to broaden the subject and perhaps create an interest within other scholars. Transnationalism is an important part of this paper and a chapter has been devoted to explaining this elusive term and its connection with cinema. In contemporary cinema most films have transnational elements because of globalization. So what happens if films have a different degree of Japanese cinematic involvement? What kind of impact will this have on the production of a film? But also, will it affect how the audience views these films and will there be a noticeable difference between Japanese viewers and western viewers? These are questions this paper hopes to answer. The included case study counts three films by three different directors that all have a different level of Japanese cinematic involvement. Important to mention is that the chosen films all have a Japanese storyline. The first is Memoirs of a Geisha which was released in 2005 and directed by Rob Marshall. Alejandro Gonzalez Iñárritu directed the second film, Babel, which was released in 2006. The third film, Linda Linda Linda, was directed by Nobuhiro Yamashita and released in 2005. They were chosen in order to have a Hollywood production, a transnational production and a Japanese production, respectively. At first sight, the films may not seem to have a lot in common. Yet, they have all been influenced in some way by Japanese cinema and the aim of this paper is to find out how exactly and whether or not it changes the opinion of the audience. Before analysing each film separately, chapter 2 gives some background on Japanese cinema, its place on the global market and its film policy for co-productions. Then, the story, production and the critical reception are discussed for Memoirs of a Geisha, Babel and Linda Linda Linda in chapter three, four and five, respectively. Two methods of categorising transnationalism are used to find the transnational elements for each film. The first method was developed by Mette Hjort and the second by Deborah Shaw who both based their ideas on critical transnationalism. This paper strives to use critical transnationalism as a base as well. To analyse the critical reception of the films, fifteen reviews are used for each film. The majority of them are in English, some in Dutch and some in Japanese. Conclusions taken from the comparison of these reviews together with the findings about the transnationalism of the production will be used in the final chapter to try and answer the questions posed above.

Keywords


Dissertation
'Beziet wel, eer gij koopt, of 't zal u berouwen.’ Het huwelijk in de laatmiddeleeuwse literatuur en maatschappij
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Het huwelijk is een aspect dat over heel de wereld in verschillende religies en culturen terug te vinden is. Hoewel er veel verschillen zijn, is de gedachtegang erachter hetzelfde, namelijk om een koppel officieel met elkaar te verbinden. Dit instituut bestond al in de middeleeuwen, en omdat er vandaag de dag zoveel verschillende elementen bijgekomen zijn, is het interessant om te zien hoe het er toen aan toe ging. Al meermaals werd er onderzoek naar het huwelijk gedaan op basis van verschillende soorten historische bronnen en met een focus op diverse aspecten. De basis van het onderzoek van deze masterproef zijn literaire bronnen en ook bij deze bronnen werd het huwelijk al bestudeerd. Dit gebeurde echter voornamelijk met het oog op de vrouw of met een beperking waarbij slechts één genre of auteur gebruikt werd. Met behulp van een discours- en genderanalyse onderzocht deze masterproef vijftig literaire bronnen van zes verschillende genres. Dit onderzoek focuste zich op het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant in de vijftiende en eerste helft van de zestiende eeuw. De literaire bronnen behoren dan ook allemaal tot deze regio en periode. Naast deze bronnen vormt de werkelijke situatie van toen ook een onderdeel. Wat zijn de verwachtingen omtrent het huwelijk en de rolverdelingen van de man en de vrouw in deze bronnen? Hoe verhoudt dit zich tot de praktijk? Uit onderzoek van de bronnen blijkt dat de middeleeuwer een voornamelijk negatief beeld heeft van het gehuwde leven, maar eerder positief kijkt naar het huwelijk zelf. Dit is dubbelzinnig en ook een aantal bronnen toonden dit dubbelzinnige beeld aan. In de late middeleeuwen was trouwen dan ook niet de enige optie voor een koppel en was het zelfs niet voor iedereen toegestaan. Dat het huwelijk in deze literaire bronnen zo voorkomt, heeft te maken met de verhoudingen tussen man en vrouw. Het middeleeuwse huwelijk baseerde zich namelijk op de vrouwelijke onderdanigheid ten opzichte van de man. Dit idee ontstond uit het Christelijke geloof en beïnvloedde de verwachte rolpatronen. De werkelijkheid lijkt zich grotendeels te staven met de elementen die in de gebruikte bronnen voorkomen. Bijvoorbeeld de vrouw die gaat roddelen met andere vrouwen als ontspanning en de man die alcohol gaat drinken. Toch zijn er enkele elementen die niet helemaal overeenstemmen met de werkelijkheid. De man is de voorname inkomstenbron, maar ook vrouwen gingen werken en konden zelfstandig een bedrijfje runnen. De Lage Landen zouden dan wel een betere plaats geweest zijn voor vrouwen en hun mogelijkheden dan sommige andere regio’s in Europa. Een omgekeerde wereld is daarbij een vorm van leedvermaak in de literatuur. Dit kan verklaren waarom sommige elementen niet hetzelfde zijn als in de echte wereld. Stereotypen over suffe mannen en bedrieglijke vrouwen waren dan ook een geliefd onderwerp. Verder onderzoek zou kunnen aantonen of deze conclusies zich doortrekken over andere literaire bronnen en genres, of dat er andere resultaten zouden boven komen.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by