Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deuren open voor ouders biedt kindercentra ideeën voor een goede samenwerking met ouders. Alle contactmomenten komen aan bod, zoals het intakegesprek, de breng- en haalcontacten, slechtnieuwsgesprekken, ouderavonden en de oudercommissie. Er is specifieke aandacht voor het omgaan met de diversiteit onder ouders.
322.4 --- kinderdagverblijven --- kinderopvang --- ouderbegeleiding --- ouders --- opvoeding --- Communicatie --- Kinderdagverblijven --- Kinderopvang --- Oudercontacten --- Ouders --- Nederland --- Relatie ouder - kinderopvang --- Relatie kinderopvang - ouder --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Sociology of education --- School management --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
En tant qu'acteur pédagogique et éducatif, vous travaillez avec les enfants et côtoyez les parents au quotidien. Il est donc essentiel de promouvoir un espace de dialogue et de concertation sur l'éducation et les soins à donner à l'enfant. Cet ouvrage propose des outils pratiques pour améliorer l'accueil, la communication et la collaboration avec les parents. Il aborde toutes les circonstances possibles de ce dialogue : l'arrivée de l'enfant, l'échange journalier d'informations, l'annonce d'une mauvaise nouvelle, une conversation délicate, la diversité multiculturelle, les réunions de parents... En outre, le souci de développer chez les professionnels une attitude ouverte, la confiance en soi et une vision claire y occupe une place importante. Par ailleurs, les responsables et directeurs y trouveront également de nombreux conseils pour l'encadrement de leurs équipes et pour le développement d'une véritable politique parentale. La communication et les échanges entre parents et professionnels sont essentiels pour bien accueillir un enfant. La relation de confiance entre les deux parties, la continuité dans les soins prodigués et dans l'éducation proposée contribueront au bien-être de l'enfant et l'aideront à grandir et à se construire.
Enfance [Petite ] --- Enfants en bas âge --- Famille et école --- Gezin en school --- Home and school --- Jonge kinderen --- Kleine kinderen --- Kleuters --- Petite enfance --- Peuters --- Première enfance --- Prime enfance --- Toddlers --- Tout-petits --- Young children --- Education, Preschool --- Infants --- Education préscolaire --- Nourrissons --- Parent participation --- Participation des parents --- Education préscolaire --- Famille et école --- Education [Preschool ]
Choose an application
G. TimmermanHet boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over hoe een leidster in de kinderopvang een relatie op kan bouwen met ouders: welke boodschappen gaan heen en weer. Je gezicht speelt hierbij ook een rol; zelfs zonder woorden kan er informatie naar de ander gaan. Deel twee gaat over oefeningen en tips voor leidsters in het algemeen. Deze oefeningen zijn getoetst in de landelijke workshops die Bureau Mutant heeft georganiseerd voor leidsters van kindercentra in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven enzovoort. In deel drie krijgt men te maken met een driedaagse training, te beginnen met een introductie, inventariseren en evaluatiegesprekken. Kleine problemen tussen ouders en leidsters kunnen uitlopen tot hevige verontwaardiging of zelfs nog erger, tot ruzie. Door open naar elkaar te zijn kunnen de valkuilen in de communicatie omzeild worden. De samenleving tussen verschillende culturen wordt in het boek ook uitgebreid besproken en met oefeningen aangevuld. Het leren van en met elkaar staat centraal; zelfanalyse kan soms ook veel conflicten voorkomen. Een boek met veel informatie en lesmateriaal; duidelijke zwart-witfoto's maken het compleet. Achterin een literatuurlijst.© NBD Biblion
ouderparticipatie --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Relatie ouder - kinderopvang --- Kinderopvang --- Ouderparticipatie --- Conflicthantering --- Relatie kinderopvang - ouder
Choose an application
De methodiek 'Families in beeld' maakt via foto's en ander beeldmateriaal de familieachtergronden van kinderen letterlijk meer zichtbaar. Het beeldmateriaal wordt actief ingezet om met kinderen over hun familie, hun achtergronden en de diversiteit daarvan te praten. Beroepskrachten stimuleren zo de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij kinderen en leggen de basis voor een respectvolle houding richting andere mensen. De methodiek brengt niet alleen de families meer in beeld, maar tevens de werkwijze van het kindercentrum of de school. Hierbij gebruiken beroepskrachten het beeldmateriaal om met ouders over de werkwijze en beleid van de organisatie in dialoog te gaan. Dit heeft een positief effect op de contacten en het 'pedagogisch partnerschap' tussen ouders en beroepskrachten. 'Families in beeld' beschrijft een reeks werkvormen zoals de 'familiemuur' of de 'dit ben ik'-plek, het 'heen-en-weerboekje' en een zelfgemaakt intakeboek. De begeleidende oefeningen bieden handvatten voor het (verder) ontwikkelen van competenties die hierbij nodig zijn
322.4 --- basisonderwijs --- familie --- kinderopvang --- 37.013 --- Familie --- Kinderen --- Oefeningen --- Ouders --- Pedagogie --- Werkvormen --- Kinderdagverblijven --- Contains audio-visual material --- Kinderopvang --- Hulpverlening --- Zelfbeeld --- Relatie cliënt
Choose an application
Families in beeld is een methodiekboek met zowel achtergrondinformatie als begeleidende oefeningen. Het biedt aan begeleiders in de kinderopvang en leerkrachten handvaten om te werken aan een open en respectvol klimaat. Daarbij wordt bewust aandacht besteed aan de diversiteit van familieachtergronden van de leerlingen. Er worden een reeks werkvormen beschreven, waaronder de familiemuur, het heen-en-weerboekje en een zelfgemaakt intakeboek. De dvd toont 5 praktijkvoorbeelden van scholen en kinderopvangcentra die één of meerdere van deze methodieken succesvol toepassen. Het doel van het handboek is zowel het welbevinden van leerlingen als de ouderparticipatie te stimuleren.
Sociology of culture --- Didactics of social education --- Educational sciences --- Kinderdagverblijf --- Familie --- Gezin --- Onderwijssociologie --- Relatie kinderopvang - ouder --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Kinderdagverblijf --- Kleuteronderwijs --- Familie --- Gezin --- Onderwijssociologie --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Kinderdagverblijf --- Kleuteronderwijs --- Familie --- Gezin --- Onderwijssociologie --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
De methodiek 'Families in beeld' maakt via foto's en ander beeldmateriaal de familieachtergronden van kinderen letterlijk meer zichtbaar. Het beeldmateriaal wordt actief ingezet om met kinderen over hun familie, hun achtergronden en de diversiteit daarvan te praten. Beroepskrachten stimuleren zo de ontwikkeling van een positief zelfbeeld bij kinderen en leggen de basis voor een respectvolle houding richting andere mensen. De methodiek brengt niet alleen de families meer in beeld, maar tevens de werkwijze van het kindercentrum of de school. Hierbij gebruiken beroepskrachten het beeldmateriaal om met ouders over de werkwijze en beleid van de organisatie in dialoog te gaan. Dit heeft een positief effect op de contacten en het 'pedagogisch partnerschap' tussen ouders en beroepskrachten. 'Families in beeld' beschrijft een reeks werkvormen zoals de 'familiemuur' of de 'dit ben ik'-plek, het 'heen-en-weerboekje' en een zelfgemaakt intakeboek. De begeleidende oefeningen bieden handvatten voor het (verder) ontwikkelen van competenties die hierbij nodig zijn
Familie --- Kinderopvang --- Hulpverlening --- Zelfbeeld --- Relatie cliënt
Choose an application
Deze methodiek werkt met karakterpoppen. Tijdens het kringgesprek komt een speciale pop regelmatig op bezoek. De leerkracht of leid(st)er vertelt een kort verhaaltje en nodig de kinderen uit om mee te praten en mee te denken met dat wat de pop beleefd heeft.
zelfbeeld --- diversiteit --- kleuteronderwijs --- poppenspel --- didactische werkvormen --- Kindergarten --- Didactic strategies --- socio-emotionele opvoeding --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Identiteit ; kinderen --- 471.44 --- cognitieve ontwikkeling --- didactiek --- identiteit --- sociale opvoeding --- 313 --- 322.4 --- 471.41 --- Anders zijn --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Multiculturele samenleving --- Poppen --- Poppenspel --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- basisonderwijs --- discriminatie --- interculturele opvoeding --- kinderdagverblijven --- kinderopvang --- methodiek --- 471.42 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Kringgesprekken --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- Peuterspeelzalen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Verhalen --- 37.02 --- Discriminatie --- Emoties --- Ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Methodiek --- Omgangskunde --- Onderwijs --- Pedagogie --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Kinderdagverblijven --- Sociale en emotionele opvoeding --- Taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Sociale opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Identiteit --- Kinderen --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Pop (speelgoed) --- Poppenspel --- Differentiatie --- Poppenkast
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|