Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen. Over hoe alles in je klas begint met het graag zien van de kleuters, bijvoorbeeld. Over hoe je grenzen stelt zonder stickers of time-out. Over hoe spel en leren met elkaar verbonden zijn en hoe je daar als leerkracht het maximale uit kan halen. Over bedenkelijke regels als 'samen spelen is samen delen'. Maar ook over executieve functies, educare en sustained shared thinking en nog veel meer.Elk hoofdstuk begint met een concrete casus en eindigt met aanvullende bronnen, antwoorden op concrete hulpvragen en reflectievragen waar je met medestudenten of collega's onmiddellijk mee aan de slag kan. Dit boek is geschreven voor zowel studenten die beginnen aan hun opleiding als leerkrachten die al vele jaren voor de klas staan. Zonder met de vinger te wijzen stellen de auteurs praktijken in vraag en dagen ze je uit om verder te denken en te groeien als kleuterleerkracht.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Klasinrichting --- Executieve functie --- Hechting (psychologie) --- Positive Behavior support --- Pedagogie --- Pedagogische begeleiding --- Straffen (sanctioneren) --- Beloning --- Begeleidingsplan --- Ontwikkelingsgerichte activiteit --- Spel --- Verbindend werken --- Spelbegeleiding --- Spelbetrokkenheid --- Observatie --- Reflectie --- Planmatig werken --- Planning --- Samenwerking --- Relatie school - ouder --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Samenwerking kinderopvang - onderwijs --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Samenwerking lager onderwijs - secundair onderwijs --- Interactie --- Interactief onderwijs --- Vrij spelen --- Inclusief onderwijs --- 450.7 --- basiscompetenties --- leraren kleuteronderwijs --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Kleuterleerkrachten --- didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- kleuteronderwijs --- kleuters --- Executieve functies --- Begeleid spelen --- Educare
Choose an application
Choose an application
Een weekkalender boordevol inspiratie om verder te denken en te groeien als kleuterleerkracht. Met praktische tips, reflectievragen en check-lists maken Astrid en Eva het samen werken, leren en leven met kleuters nog boeiender. Deze kalender heeft geen jaartal, dus je kunt hem eindeloos gebruiken.
Choose an application
Choose an application
"Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin." "Meisjes kunnen geen brandweer worden!" Waarom is die meneer zo dik?"Als jonge kinderen dergelijke uitspraken doen, zijn we geneigd om ze af te wimpelen, de oorzaak bij anderen te leggen of snel en algemeen af te keuren . We veronderstellen dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze ontwikkelen vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.Met wetenschappelijke inzichten, herkenbare voorbeelden, checklists, tools en praktijkgerichte tips helpen we je op weg naar een antiracistische, genderbewuste, inclusieve en body positieve opvoeding.Dit boek is voor (groot)ouders, leerkrachten, kinderbegeleiders, babysits, sportleerkrachten en iedereen die in aanraking komt met jonge kinderen en die werk wil maken van een sociaal rechtvaardige opvoeding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140https://www.standaardboekhandel.be/p/sssst-dat-mag-je-niet-zeggen-9789072201140
Racisme --- Antiracisme --- Interculturele opvoeding --- Vooroordelen --- Developmental psychology --- Kindergarten --- Educational sciences --- interculturele opvoeding --- ontwikkeling van het kind --- racisme --- vooroordelen --- intercultureel onderwijs --- Discriminatie --- Vooroordeel --- Taalgebruik --- Opvoeding --- Interculturele opvoeding. --- Opvoeding. --- Vooroordelen.
Choose an application
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|