Listing 1 - 10 of 214 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Pragmatics --- English language --- Mass communications --- Business communication --- Intercultural communication --- Discourse analysis
Choose an application
Choose an application
Deze scriptie over persuasieve communicatie bestaat uit een literatuurstudie enerzijds en een corpusonderzoek anderzijds. Aan de hand van de literatuurstudie, behandel ik de verschillende factoren die van belang zijn bij het overtuigingsproces, bespreek ik de gevolgen van die factoren voor de inhoud, de structuur en de stijl van persuasieve teksten en ga ik na welke technieken schrijvers gebruiken om hun lezers te overtuigen. Vervolgens toets ik de theorie aan de praktijk aan de hand van een corpusonderzoek, waarin ik honderd onlinebedrijfsbeschrijvingen op inhoudelijk en taalkundig vlak analyseer. Uit die analyse blijkt niet alleen dat bedrijven ongeacht hun grootte over het algemeen dezelfde elementen (b.v. de bedrijfsnaam, hun aanbod en hun activiteiten) vermelden in hun bedrijfsbeschrijving, maar ook dat ze bepaalde talige technieken (b.v. het gebruik van positieve woorden, opsommingen en vreemde woorden) inzetten om bij de lezer een positieve attitude tegenover het bedrijf op te wekken.
Choose an application
Het doel van deze meesterproef is om externe invloeden te herkennen in de affichering. Bovendien heb ik het taalkundige aspect van de slagzinnen bestudeerd. Door de 72 affiches te analyseren, probeer ik verschillende onderzoeksvragen te beantwoorden. Ten eerste, welke externe factoren beïnvloeden de affiches van de ASLK-CGER. Is de emancipatiestrijd van vrouwen bijvoorbeeld zichtbaar in de affichering? Een tweede hoofdonderzoeksvraag luidt: wat zijn de opvallendste taalkundige aspecten in de slogans? Namelijk welke voornaamwoorden erin voorkomen enzovoort. De resultaten tonen dat externe factoren de manier van reclame voeren beïnvloeden. Zo zijn er verschillende evoluties zichtbaar in de affichering. Een voorbeeld is de evolutie van de focus op sparen naar de focus op consumeren. Naast een analyse van de afbeeldingen en hun context heb ik de affiches besproken via een taalkundige analyse van de slagzinnen. De copywriters in dienst van de ASLK-CGER gebruiken poëtische taal, wat volgens Van Poecke (2002) tot meer aandacht van de voorbijgangers leidt.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In deze meestersproef onderzoek ik het gebruik van extreme case formulations in het discours van de Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers met een corpusanalyse. Extreme case formulations zijn extreme uitdrukkingen zoals gloednieuw, altijd, volledig (Pomerantz, 1986, p.219). Ze versterken beweringen en beschermen ze tegen tegenargumenten. Een extreme case formulations kan versterkt of verzwakt worden. Desalniettemin stelt Edwards (2000, p.356) dat dat bij de meerderheid van de extreme case formulations niet gebeurt. De analyse bevestigt dat. Daarnaast bevestigt ze ook dat rapporteurs minder extreme case formulations gebruiken dan Kamerleden en ministers. Zij brengen verslag uit over de commissievergaderingen voor het eigenlijke debat en hoeven dan ook hun standpunten niet te verdedigen waardoor ze een objectiever taalgebruik kunnen hanteren. Tussen de partijen is er zijn er geen grote verschillen in het gebruik van extreme case formulations, maar tussen de verschillende onderwerpen wel.
Listing 1 - 10 of 214 | << page >> |
Sort by
|