Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
La révolution scientifique qui a transformé l'Europe ne s'est pas produite en Chine bien que beaucoup d'inventions y aient été faites. C'est pourquoi on a souvent pensé qu'il y avait une dimension incompatible dans la culture chinoise qui ne s'accordait pas avec cette nouvelle logique. Cette conception a été de plus en plus remise en question par un bon nombre de chercheurs pour lesquels il existe une longue tradition de pratique scientifique en Chine. Il est à noter, selon cette perspective, qu'il ne faudrait pas identifier la notion de science à sa version européenne. La science est plurielle. La Chine a construit un savoir épistémologique qu'il faut découvrir. Dans ce livre, nous avons discuté de l'ensemble de cette problématique à partir d'une lecture vive des sources chinoises. Nous avons tenté de montrer tout l'enjeu de cette relecture pour une meilleure compréhension de la Chine contemporaine.
Science --- Sciences --- History. --- Philosophy --- History --- Histoire --- Philosophie --- Philosophie des sciences
Choose an application
This treatise deals with modern theory of functional equations in several variables and their applications to mathematics, information theory, and the natural, behavioural and social sciences. The authors have chosen to emphasize applications, though not at the expense of theory, so they have kept the prerequisites to a minimum; the reader need be familiar only with calculus and elementary algebra, and have a basic knowledge of Lebesgue integration. Where, for certain applications, more advanced topics are needed, the authors have included references and explained the results used. Moreover, the book has been designed so that the chapters can be read almost independently of each other, enabling a selection of material to be chosen for introductory and advanced courses. At the end of each chapter are included exercises and further results, some 400 in all, which extend the material presented in the text and also test it. The history of functional equations is well documented in a final chapter which is complemented by an encyclopedic bibliography running to over 1600 items.
Choose an application
Deals with modern theory of functional equations in several variables and their applications to mathematics, information theory, and the natural, behavioral, and social sciences. The authors emphasize applications, although not at the expense of theory, and have kept the prerequisites to a minimum; the reader should be familiar with calculus and some simple structures of algebra and have a basic knowledge of Lebesque integration. For the applications the authors have included references and explained the results used. The book is designed so that the chapters may be read almost independently of each other, enabling a selection of material to be chosen for introductory and advanced courses. Each chapter concludes with exercises and further results, 400 in all, which extend and test the material presented in the text. The history of functional equations is well documented in a final chapter which is complemented by an encyclopedic bibliography of over 1600 items. This volume will be of interest to professionals and graduate students in pure and applied mathematics.
Choose an application
Le Cours de philosophie positive est une somme de leçons destinées à des étudiants motivés par les sciences et la leçon philosophique qu'elles procurent. Pour Auguste Comte, les sciences sont le fruit du développement de l'intelligence humaine. La mathématique, école de rigueur et de précision, constitue le degré initial d'une saine éducation logique ; elle détermine les fondements de la connaissance objective du monde physique et, comme instrument, elle est le " berceau " des lois du monde social. Les mathématiques ne dominent pas pour autant le monde intellectuel ; le retour aux " sources mathématiques " du savoir humain établit la distance qu'il y a à franchir pour aller des mathématiques à la sociologie. Ce volume, véritable bonheur de lecture et de compréhension de toute la mathématique classique, présente dix-huit leçons. Les deux premières leçons, les plus célèbres, sont consacrées à des considérations générales sur la nature et l'importance de la philosophie positive et sur la hiérarchie des sciences positives. Elles sont ici résumées, dans une version approuvée par Comte. Les leçons suivantes sont consacrées aux branches de la science mathématique, " incomparable instrument d'éducation rationnelle, point de départ de toute éducation scientifique ".
Positivism --- Mathematics --- Positivisme --- Mathématiques --- Philosophy --- Philosophie --- Mathématiques
Choose an application
Il survient parfois un moment de l’histoire où les scientifiques, tous domaines confondus, s’imposent dans un même mouvement de faire le point des connaissances acquises et de tracer les routes à suivre. C’est à un tel moment que nous convient les leçons de l’an III, professées sous la Convention au premier semestre de 1795 devant plus d’un millier d’auditeurs, retranscrites par le soin de sténographes et aussitôt publiées. Dernière tentative désespérée pour offrir à un seul cerveau une connaissance encyclopédique ordonnancée par la raison analytique, ces leçons s’interrompront lors des journées de Prairial qui mettront un point (provisoirement) final à l’expérience si riche de l’École normale. Leçons d’analyse de l’entendement, art de la parole, littérature, morale Dès l’origine l’École normale fut un lieu de confluence entre scientifiques et littéraires. Ce volume réunit les cours qui furent prononcés en lettres au sens large du terme : réflexions de GARAT sur les mécanismes de l’entendement, remarques de l’abbé SICARD sur le langage, cours d’histoire littéraire de LA HARPE et notes de BERNARDIN DE SAINT-PIERRE sur la morale, en parties inédites. Quant aux débats très vivants qui ont suivi les conférences, ils viennent éclairer leur réception immédiate et, plus généralement, nombre de problèmes rencontrés par la pédagogie révolutionnaire, lesquels sont encore, pour une bonne part, d’actualité.
Humanities --- Study and teaching --- History --- École normale de l'an III (France) --- École normale de l'an trois --- École normale (France) --- Ecoles normales (France) --- Learning and scholarship --- Classical education --- École normale supérieure (France) --- École normale supérieure --- Révolution française --- histoire de la morale --- Lumières --- histoire littéraire --- éthique
Choose an application
Choose an application
La 4e de couv. indique: "What with his extraordinary personality, his outspokenness, and his somewhat “extravagant” appearance for his time, Einstein has gradually shaped, throughout his life, his image: that of a genius, an iconoclast, an eccentric, a pacifist, an atheist or a person committed to his convictions. It is indeed his portrayal as a simple patent officer, discovering, alone, the two greatest theories of the twentieth century, and as a pacifist firmly opposed to the war, and the innumerable biographies which were devoted to him that gave birth to the “myth of Albert Einstein”. To maintain this iconoclastic image, some have not hesitated to erase all the little-known and not very shiny aspects of his character, and have described, to an audience, always more eager for the extraordinary and the sensational, the polished image of the idealised scientist, sticking out his tongue at the photographers. The aim of this book is, therefore, to put an end to the myth of Albert Einstein by analysing a certain number of received ideas concerning him from archives and documents, which have now been made available. Over the chapters, we will discover that the myth of Albert Einstein will no longer resist the confrontation with reality and we will then discover all the ambiguity behind this character, who was, at the same time, modern and conservative, liberal and authoritarian, radical and opportunist, a humanist philanderer, pacifist in peacetime but not in wartime... who did not hesitate to give up his convictions for the benefit of his personal interests. In short, this uncompromising portrait finally presents Einstein as he really was and not as we would have liked him to be."
Physicists --- Biography --- Einstein, Albert,
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|