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Dissertation
The impact of electronic word-of-mouth on consumer behavior : the role of motivations and individual characteristics
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

The development of Internet technologies has revolutionized the way people interact, both socially and economically. Nowadays, people have many more opportunities to communicate with one another online and make better informed economic decisions. The internet also enables consumers to exchange electronic word-of-mouth and share their experiences, which is expected to have a significant impact on the success of goods and services.&#13;The overall purpose of this thesis is to investigate the role of electronic word-of-mouth in this modern digital marketing environment. To do so, this paper studies the impact of individual characteristics and motivations on consumer behavior using a quantitative research method. The results demonstrate the impact of the type of motivation in determining consumers’ evaluations and buying intentions of a product. Moreover, it confirms the significant influential power that electronic word-of-mouth possesses. Additionally, the thesis introduces a discussion about the practical implications of electronic word-of-mouth and its potential ethical issues in the context of marketing.


Dissertation
Création d'une plateforme digitale pour la location à long terme.
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Ce travail de fin d’études s’intéresse à la location à long terme (bail d’habitation). Il cherche à caractériser cette activité du point de vue des propriétaires (bailleurs) et locataires dans l’objectif d’évaluer la création potentielle d’une plateforme digitale.&#13;Il est composé de trois parties. La première fait un état des lieux du marché de la location suivant les différents points de vue d’une analyse PESTEL. La seconde s’intéresse au ressenti des acteurs lors de l’exercice des activités liées à la location. Elle est réalisée à l’aide d’entretien semi-directifs de propriétaires et locataires. Enfin, la dernière partie s’intéresse à imaginer des concepts nouveaux pouvant s’appliquer à une plateforme digitale. Elle a été réalisée à l’aide d’un atelier de génération d’idées inspiré du Design Thinking.&#13;Ce travail met en lumière que le marché du bail à long terme représente environ 700.000 logements en Wallonie et à Bruxelles. Presqu’un quart des ménages sont locataires. Les propositions de valeur des solutions digitales existantes sont orientées principalement vers le propriétaire.&#13;Les entretiens montrent que, tant du point de vue des propriétaires que des locataires, les contacts représentent une expérience négative. Les outils proposés par le marché pour gérer le début du cycle de location (p. ex. pour la publication d’annonces et la rédaction du bail) sont, quant à eux, considérés comme suffisants.&#13;Enfin, parmi les idées générées, le concept de chat (associé à un chatbot) ressort comme une proposition de valeur intéressante. Un business model potentiel a été modélisé à l’aide du Business Model Canvas. Ce business model est compatible avec la notion de plateforme et écosystème digital.


Dissertation
Gestion du portefeuille de marques @ Continental.
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Nous commercialisons cinq marques de pneumatiques via deux équipes de vente. Je tente, dans mon travail, de mettre en avant les conséquences d'une fusion de ces deux équipes et, par conséquent, des portefeuilles de marques. Quelles seront les répercutions en termes de rentabilité et l'évolution attendue de nos parts de marché ?


Dissertation
En quoi le marketing digital peut-il aider le développement d'une nouvelle société d'architecture d'intérieur ?
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Nous vivons aujourd’hui dans un monde où nos interactions sont de plus en plus digitales. Ces interactions sont possibles grâce aux nouvelles technologies comme internet et plus particulièrement les réseaux sociaux. Nous le constatons tous les jours, ces outils sont devenus des moyens efficaces pour les entreprises d’interagir et d'entretenir une relation avec leurs clients potentiels.&#13;Ce mémoire a pour ambition d’explorer les différents éléments de ce contexte, en vue de tenter de répondre à la question de recherche : « En quoi le marketing digital peut-il aider le développement d'une nouvelle société d'architecture d’intérieur ? ». Cette analyse permettra de déboucher sur des recommandations et sur des actions à entreprendre mais aussi si la réalisation d’un planning de mise en œuvre pour la mise en place du lancement de l’entreprise.&#13;Premièrement, nous avons rédigé une revue de littérature afin de réléver les éléments théoriques importants à appréhender pour comprendre la stratégie de marketing digital et le marketing mis en place par les TPE et PME.&#13;Deuxièmement, un diagnostic stratégique a été établi afin d’obtenir l’analyse de l’environnement dans lequel nous travaillons et l’analyse des forces et faiblesses du futur gérant de l'entreprise.&#13;Troisièmement, une enquête empirique a été réalisée en vue de collecter des données pour comprendre le cycle de vie client et l’influence de la stratégie de marketing digital sur les gérants d’entreprises que l’on a interrogés. &#13;Enfin, les trois rubriques précédentes ont permis d’élaborer la stratégie de marketing digital en nous basant sur le modèle RACE. Nous avons donc déterminé les actions à réaliser et les KPIs à suivre pour les 4 étapes suivantes : Reach, Act, Convert et Engage. Ensuite, nous avons créé un planning de 3 ans afin de répartir les tâches dans le temps.


Dissertation
Memento de Cross Border. E-commerce Wallonie - Chine (CBEC Wa-Ch). Memento à l'attention des PME wallonnes.
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Suite à la mise sur pied du projet Belt and Road Initiative – BRI et à l’implantation d’Alibaba Group en Europe, apparaît une nouvelle opportunité d’accès au marché chinois : le Cross Border E-commerce (CBEC). Son implémentation stratégique nécessite d’informer les PME wallonnes sur ses particularités. L’outil informatif « MEMENTO de Cross Border E-commerce Wallonie-Chine (CBEC Wa-Ch), MEMENTO à l’attention des PME wallonnes. » a été rédigé et testé, afin d’aider à comprendre les particularités du client chinois et d’aider à comprendre les particularités de ce nouveau « mode de Trade », rendu possible via la plateforme Tmall Global.&#13; CBEC / PME / Wallonie / Chine / Alibaba - Tmall Global.


Dissertation
L'inflluence de la crise sanitaire du Covid-19 sur la gestion d'une communauté de fitness sur Instagram.
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

L'objectif de se mémoire est comprendre comment est-ce que les influenceurs/créateurs de contenu (coachs sportifs) de l’industrie du fitness et du sport ont-ils continué à être attractifs et proches de leur communauté pendant la crise sanitaire du Covid-19.


Dissertation
The impact of video content on consumer behavioral engagement: a comparison of the video format and the combined image-text format.
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

With the rise of social media, content marketing is reshaping the cosmetics industry, bringing a host of new opportunities and challenges. As a result, many experiential formats such as video content have proven to be a very useful and more engaging tool than a static image combined with text. The important thing is that it provides enough value for the audience to watch it, review it and share it with their network of people. Despite the growing knowledge about the potential influence of content marketing on consumer engagement, little research addresses the impact of a specific content format, such as video content, on consumers' engagement behaviors towards a brand. Furthermore, behavioral engagement is very context specific, and engagement includes different types of experiences for each social media platform, the results of this thesis lead cosmetic company managers to place more importance on social media, especially on Instagram, and encourage more engagement there. Based on a review of existing literature on video content and by focusing on the explainer type with its key characteristics. This work examines the potential significant role that the medium plays on consumer behaviors toward a brand when involved with a specific product, as well as on brand-related outcomes in the cosmetic industry.


Dissertation
The influence of social media video marketing on consumers purchase intentions: the role of video length
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Video marketing is a practice increasingly used in recent years, especially on social media, which allows to capture the attention of the audience in a foolproof way. Understanding the role that the length of a video has on the attitudes of that same audience as well as on their purchase intentions has therefore become a key challenge for any business. Through a literature review and an experiment with 105 participants, this study aims to highlight and compare the effect of a 15-second video from TikTok and a 2-minute video from Youtube on consumers' purchase intentions. In addition, the effect of the two videos is also studied on the parameters of perceived informativeness, emotional appeal, entertainment and advertising value. For this purpose, a model using the Theory of Reasoned Action as well as the Uses and Gratifications theory has been created. First of all, this study revealed that a longer video has more impact on informativeness, entertainment, emotional appeal and advertising value. Similarly, a 2-minute video also leads to a more favorable attitude towards it as well as a stronger purchase intention towards the promoted product or service. Finally, this research found that entertainment, emotional appeal, and advertising value were variables that had a positive impact on attitude towards video, but informativeness had no significant relationship with it in the context of this study. This thesis then concludes with a discussion of its theoretical and managerial implications, as well as the enumeration of its limitations in order to provide guidance for future research.


Dissertation
The impact of digital video storytelling on the consumer experience
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

In the context of this thesis, a descriptive research was performed to decipher if digital video storytelling has an impact on the consumer experience. This study focuses on the affective, the cognitive and the visit intentions dimensions of the customer experience. Additionally, the elements of celebrity identification and destination tourism within the context of storytelling were discussed to fathom if these elements influence the consumer experience.


Dissertation
The impact of social media influencers on travel attitude and intention: a study on millennials and gen z post-covid.
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Influencer marketing has been trending over the years with an increasing number of companies from diverse industries adopting this practice in order to reach their target audience. This is particularly the case in the tourism sector. However, the tourism industry has been drastically marked by the covid-19 pandemic and people became more reluctant to travel during such a crisis. In that regard, this research investigates the impact of travel influencers on Millennials and Gen Z’s travel attitude and travel intention considering the post-covid conditions. Based on an experimental design, this study proves the potential of these internet celebrities to influence one’s travel attitude and travel intention. Nevertheless, the perceived risk of covid-19 and the number of covid-19 cases in a destination can considerably change the effect of influencers on travel-related decisions. Furthermore, this research expands the influencer marketing literature in the field of tourism and draws some managerial implications to help professionals to better take advantage of this practice in the current situation.

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