Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
B/SOU staat voor ‘Be sustainable’, ‘Be original’ en ‘Be unstoppable’. Wij organiseerden doorheen ons traject verschillende workshops voor zowel jong als oud, waarin we aan de slag gingen met afval. Binnen deze workshops maakten wij van een stuk afval een mooi designproduct. Ons doel was om zo mensen te sensibiliseren over duurzaamheid en circulaire economie. Via onze workshops sensibiliseerden wij mensen over upcycling en recycleren. Door het bijwonen van verschillende evenementen wensten wij zo bekendheid te creëren en bezoekers te informeren. Wij hebben een tool opgesteld waarin wij het ideale recept voorzien tot het creëren van een eigen workshop. De tool is een draaiboek waarin wij wat meer uitleg geven over wie wij zijn en waar wij voor staan. Het is het perfecte recept om zelf een workshop uit te voeren. Aangezien wij zelf deze workshops meerdere keren hebben georganiseerd, waren wij in staat om al onze inzichten en lessen te vermelden in dit draaiboek. Dit draaiboek werd naar verschillende scholen, organisatie/verenigingen en zorginstelling gestuurd en kregen wij van hen feedback. Deze feedback uit het werkveld werd opnieuw geïmplementeerd in het draaiboek. Door de feedback uit het werkveld te combineren met onze ervaringen waren wij in staat om een uitgebreid draaiboek op te stellen.
Choose an application
B/SOU staat voor ‘Be sustainable’, ‘Be original’ en ‘Be unstoppable’. Wij organiseerden doorheen ons traject verschillende workshops voor zowel jong als oud, waarin we aan de slag gingen met afval. Binnen deze workshops maakten wij van een stuk afval een mooi designproduct. Ons doel was om zo mensen te sensibiliseren over duurzaamheid en circulaire economie. Via onze workshops sensibiliseerden wij mensen over upcycling en recycleren. Door het bijwonen van verschillende evenementen wensten wij zo bekendheid te creëren en bezoekers te informeren. Wij hebben een tool opgesteld waarin wij het ideale recept voorzien tot het creëren van een eigen workshop. De tool is een draaiboek waarin wij wat meer uitleg geven over wie wij zijn en waar wij voor staan. Het is het perfecte recept om zelf een workshop uit te voeren. Aangezien wij zelf deze workshops meerdere keren hebben georganiseerd, waren wij in staat om al onze inzichten en lessen te vermelden in dit draaiboek. Dit draaiboek werd naar verschillende scholen, organisatie/verenigingen en zorginstelling gestuurd en kregen wij van hen feedback. Deze feedback uit het werkveld werd opnieuw geïmplementeerd in het draaiboek. Door de feedback uit het werkveld te combineren met onze ervaringen waren wij in staat om een uitgebreid draaiboek op te stellen.
Choose an application
In het keuzetraject (z)ondernemen kregen we de kans om onze eigen onderneming, genaamd ‘Ecolocals’ op te starten. We hebben gezamenlijk beslist om hiermee verder te gaan in onze bachelorproef. Tijdens ons traject hebben we zakken samengesteld waarin we een aantal lokale streekproducten van een bepaalde regio verzamelen. Hieraan koppelen we een fietsbeleving, zodat onze klanten de kans krijgen om bij de verschillende boeren en handelaars langs te gaan en het verhaal achter de producten in de zak te ontdekken. Deze zak noemen we ‘Bag To The Origin’. In het begin van de bachelorproef hebben we ons vooral gefocust op het produceren van de zakken en het prototypen van de fietstochten in regio de Leiestreek. Nadat onze Bags allemaal gevuld waren, begonnen we met de verkoop. Onze eerste verkoop was op Lokaalmarkt in Deerlijk, dit was een relatief rustige markt, maar toch hebben we zeer goed verkocht. Verder hebben we nog verkocht op de markt in Beveren-Leie en Harelbeke. Hier kwamen we ook in contact met onze doelgroep, we gingen in dialoog... Hieruit bleek dat ons concept goed in elkaar zat en dat onze doelgroep hierdoor ook aangesproken werd. In de Leiestreek hebben we in totaal zestig ‘Bags To The Origin’ verkocht. Omdat deze verkoop een succes was, besloten we om een Bag To The Origin in de Westhoek te ontwikkelen voor het Heuvelland. Tijdens onze bachelorproefperiode hebben wij de beslissing genomen om ons concept niet door te zetten na ont traject. Hierdoor veranderde onze doelstelling dus van het louter verkopen van de zak naar het creëren van een draaiboek. Met dit draaiboek willen wij geëngageerde mensen en organisaties inspireren, zodat ze op een efficiënte manier zelf dit concept kunnen opzetten in hun gemeente of regio. Op die manier verspreiden we ons concept naar andere regio's of gemeenten en zorgen we ervoor zorgen dat lokaal kopen overal transparanter en toegankelijker wordt. Om een zo goed mogelijk implementeerbaar draaiboek af te leveren, hebben we ervoor gezorgd dat deze meerde malen kritisch afgetoetst werd. Hiervoor kwamen we wekelijks samen met een kritische denktank die ons feedback en tips gaven vanuit hun expertise in lokaal kopen of toerisme. Het draaiboek is ook meerdere malen nagekeken en aangepast geweest na feedback van toeristische diensten en gemeenten. Ook hebben wij met de overkoepelende organisatie Inagro samengezeten omdat deze zich bezighoudt met de landbouwers en producenten in West –Vlaanderen en hieromtrent ook toeristische activiteiten organiseert. Daarnaast hebben we ook samengezeten met onze producenten om feedback van hen te vragen en om te weten hoe de klanten ons product ervaren. Tenslotte hebben wij dit draaiboek in 3 verschillende regio’s getest om aan te tonen dat ze universeel bruikbaar is voor eender welke regio. Het draaiboek hebben we afgeleverd aan verschillende instanties en zullen we vrijgeven, zodat deze voor iedereen die erin geïnteresseerd is beschikbaar is.
Choose an application
Samenvatting bachelorproef Onze samenleving verandert voortdurend. Alles moet sneller en beter. We moeten vooruit gaan en groeien. Dit op verschillende gebieden, zoals economie, technologie en industrie. Dit biedt ons veel mogelijkheden, maar vanuit een sociale bril komt dit ons niet altijd ten goede. Tegenwoordig leven we in een individualistisch tijdperk waar mensen eerder naast elkaar leven dan met elkaar. Doordat alles meer online gebeurt en er sprake is van digitalisering is er steeds minder persoonlijk contact. Met als gevolg dat er steeds meer eenzaamheid is. Uiteraard kunnen we dit eveneens zelf waarnemen. In publieke ruimtes, zoals café of treinstation, zien we maar al te vaak mensen bezig op hun mobiele devices. Ook in de buurt zien we meer en meer dat buren elkaar niet kennen. Hierdoor zijn we tot de volgende probleemstelling gekomen waar we een antwoord op willen bieden: ‘Hoe kunnen we de sociale cohesie versterken in een buurt op basis van de aanwezige talenten?’ We willen aan de slag gaan met talenten, omdat iedereen talenten heeft en deze te weinig worden benadrukt. Bovendien brengt dit een versterkend/ energie gevend/ positief effect met zich mee. Eveneens in een buurt zijn vele talenten aanwezig waar buren beroep op kunnen doen. Niettegenstaande deze talenten aanwezig zijn, hebben velen geen weet welke talenten hun buren hebben. Daar willen wij doorheen onze bachelorproef op inspelen. Daarnaast hebben we een literatuurstudie waar we volgende begrippen in hebben onderzocht om ons onderzoek te staven: sociale cohesie, individualisering, eenzaamheid, buurtwerk, buurtanalyse en talent. Hierbij gingen we telkens dieper in op vragen als ‘Wie zijn de grondleggers?’, ‘Hoe kunnen we het begrip omschrijven?’, ‘Wat zijn de gevolgen?’, ‘Wat is het precies?’, ‘Wat zijn de voordelen?’, ‘Hoe wordt internationaal ingezet op het begrip?’ en ‘Welke cijfers zijn hieromtrent gekend?’ Om ons einddoel te onderbouwen, hebben we deze handleiding uitgetest, meer bepaald in twee wijken. Eén wijk in Roeselare en één wijk in Harelbeke. Op die manier is dit afgebakend en was dit haalbaar binnen de termijn van onze bachelorproef. Binnen ons onderzoek hebben we zowel op de micro, meso- als macro niveau gewerkt. Op microniveau door de buurtbewoners te gaan bevragen. Verder hebben we onze handleiding zo opgesteld dat deze zowel op meso- als macroniveau bruikbaar is. Voor ons onderzoek voerden we zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uit. Ten eerste kwantitatief door de enquêtes af te nemen en deze resultaten te verwerken in de leidraad en activiteiten bibliotheek. Daarnaast zijn we kwalitatief te werk gegaan door de vele bevragingen en teams gesprekken. Zowel bij kwalitatief als kwantitatief onderzoek hebben we inductief gehandeld Bovendien hebben we heel wat feedback gekregen op ons project door af te toetsen bij onze partners. Deze respons, ervaringen en ondervindingen proberen we zo duidelijk mogelijk te schetsen en deze mee te geven in onze leidraad. Op die manier konden we deze, binnen de korte periode, maximaal challengen om uiteindelijk een generieke leidraad te bekomen. Zowel de generieke leidraad als de enquête kunt u in de bijlage vinden. In de generiek leidraad vindt u de buurtanalyse, een activiteiten bibliotheek en de nazorg.
Choose an application
Samenvatting bachelorproef Onze samenleving verandert voortdurend. Alles moet sneller en beter. We moeten vooruit gaan en groeien. Dit op verschillende gebieden, zoals economie, technologie en industrie. Dit biedt ons veel mogelijkheden, maar vanuit een sociale bril komt dit ons niet altijd ten goede. Tegenwoordig leven we in een individualistisch tijdperk waar mensen eerder naast elkaar leven dan met elkaar. Doordat alles meer online gebeurt en er sprake is van digitalisering is er steeds minder persoonlijk contact. Met als gevolg dat er steeds meer eenzaamheid is. Uiteraard kunnen we dit eveneens zelf waarnemen. In publieke ruimtes, zoals café of treinstation, zien we maar al te vaak mensen bezig op hun mobiele devices. Ook in de buurt zien we meer en meer dat buren elkaar niet kennen. Hierdoor zijn we tot de volgende probleemstelling gekomen waar we een antwoord op willen bieden: ‘Hoe kunnen we de sociale cohesie versterken in een buurt op basis van de aanwezige talenten?’ We willen aan de slag gaan met talenten, omdat iedereen talenten heeft en deze te weinig worden benadrukt. Bovendien brengt dit een versterkend/ energie gevend/ positief effect met zich mee. Eveneens in een buurt zijn vele talenten aanwezig waar buren beroep op kunnen doen. Niettegenstaande deze talenten aanwezig zijn, hebben velen geen weet welke talenten hun buren hebben. Daar willen wij doorheen onze bachelorproef op inspelen. Daarnaast hebben we een literatuurstudie waar we volgende begrippen in hebben onderzocht om ons onderzoek te staven: sociale cohesie, individualisering, eenzaamheid, buurtwerk, buurtanalyse en talent. Hierbij gingen we telkens dieper in op vragen als ‘Wie zijn de grondleggers?’, ‘Hoe kunnen we het begrip omschrijven?’, ‘Wat zijn de gevolgen?’, ‘Wat is het precies?’, ‘Wat zijn de voordelen?’, ‘Hoe wordt internationaal ingezet op het begrip?’ en ‘Welke cijfers zijn hieromtrent gekend?’ Om ons einddoel te onderbouwen, hebben we deze handleiding uitgetest, meer bepaald in twee wijken. Eén wijk in Roeselare en één wijk in Harelbeke. Op die manier is dit afgebakend en was dit haalbaar binnen de termijn van onze bachelorproef. Binnen ons onderzoek hebben we zowel op de micro, meso- als macro niveau gewerkt. Op microniveau door de buurtbewoners te gaan bevragen. Verder hebben we onze handleiding zo opgesteld dat deze zowel op meso- als macroniveau bruikbaar is. Voor ons onderzoek voerden we zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uit. Ten eerste kwantitatief door de enquêtes af te nemen en deze resultaten te verwerken in de leidraad en activiteiten bibliotheek. Daarnaast zijn we kwalitatief te werk gegaan door de vele bevragingen en teams gesprekken. Zowel bij kwalitatief als kwantitatief onderzoek hebben we inductief gehandeld Bovendien hebben we heel wat feedback gekregen op ons project door af te toetsen bij onze partners. Deze respons, ervaringen en ondervindingen proberen we zo duidelijk mogelijk te schetsen en deze mee te geven in onze leidraad. Op die manier konden we deze, binnen de korte periode, maximaal challengen om uiteindelijk een generieke leidraad te bekomen. Zowel de generieke leidraad als de enquête kunt u in de bijlage vinden. In de generiek leidraad vindt u de buurtanalyse, een activiteiten bibliotheek en de nazorg.
Choose an application
Samenvatting bachelorproef Onze samenleving verandert voortdurend. Alles moet sneller en beter. We moeten vooruit gaan en groeien. Dit op verschillende gebieden, zoals economie, technologie en industrie. Dit biedt ons veel mogelijkheden, maar vanuit een sociale bril komt dit ons niet altijd ten goede. Tegenwoordig leven we in een individualistisch tijdperk waar mensen eerder naast elkaar leven dan met elkaar. Doordat alles meer online gebeurt en er sprake is van digitalisering is er steeds minder persoonlijk contact. Met als gevolg dat er steeds meer eenzaamheid is. Uiteraard kunnen we dit eveneens zelf waarnemen. In publieke ruimtes, zoals café of treinstation, zien we maar al te vaak mensen bezig op hun mobiele devices. Ook in de buurt zien we meer en meer dat buren elkaar niet kennen. Hierdoor zijn we tot de volgende probleemstelling gekomen waar we een antwoord op willen bieden: ‘Hoe kunnen we de sociale cohesie versterken in een buurt op basis van de aanwezige talenten?’ We willen aan de slag gaan met talenten, omdat iedereen talenten heeft en deze te weinig worden benadrukt. Bovendien brengt dit een versterkend/ energie gevend/ positief effect met zich mee. Eveneens in een buurt zijn vele talenten aanwezig waar buren beroep op kunnen doen. Niettegenstaande deze talenten aanwezig zijn, hebben velen geen weet welke talenten hun buren hebben. Daar willen wij doorheen onze bachelorproef op inspelen. Daarnaast hebben we een literatuurstudie waar we volgende begrippen in hebben onderzocht om ons onderzoek te staven: sociale cohesie, individualisering, eenzaamheid, buurtwerk, buurtanalyse en talent. Hierbij gingen we telkens dieper in op vragen als ‘Wie zijn de grondleggers?’, ‘Hoe kunnen we het begrip omschrijven?’, ‘Wat zijn de gevolgen?’, ‘Wat is het precies?’, ‘Wat zijn de voordelen?’, ‘Hoe wordt internationaal ingezet op het begrip?’ en ‘Welke cijfers zijn hieromtrent gekend?’ Om ons einddoel te onderbouwen, hebben we deze handleiding uitgetest, meer bepaald in twee wijken. Eén wijk in Roeselare en één wijk in Harelbeke. Op die manier is dit afgebakend en was dit haalbaar binnen de termijn van onze bachelorproef. Binnen ons onderzoek hebben we zowel op de micro, meso- als macro niveau gewerkt. Op microniveau door de buurtbewoners te gaan bevragen. Verder hebben we onze handleiding zo opgesteld dat deze zowel op meso- als macroniveau bruikbaar is. Voor ons onderzoek voerden we zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uit. Ten eerste kwantitatief door de enquêtes af te nemen en deze resultaten te verwerken in de leidraad en activiteiten bibliotheek. Daarnaast zijn we kwalitatief te werk gegaan door de vele bevragingen en teams gesprekken. Zowel bij kwalitatief als kwantitatief onderzoek hebben we inductief gehandeld Bovendien hebben we heel wat feedback gekregen op ons project door af te toetsen bij onze partners. Deze respons, ervaringen en ondervindingen proberen we zo duidelijk mogelijk te schetsen en deze mee te geven in onze leidraad. Op die manier konden we deze, binnen de korte periode, maximaal challengen om uiteindelijk een generieke leidraad te bekomen. Zowel de generieke leidraad als de enquête kunt u in de bijlage vinden. In de generiek leidraad vindt u de buurtanalyse, een activiteiten bibliotheek en de nazorg.
Choose an application
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat gebruikte grondstoffen her ingezet worden in de economie? Met deze onderzoeksvraag startten wij onze bachelorproefperiode. Onze planeet wordt uitgeput. We ontginnen grondstoffen, gebruiken ze en gooien ze even snel terug weg. De zogenaamde lineaire economie of de Take – Make – Waste economie overheerst in België. Onze afvalberg blijft stijgen en hier moet iets worden aan gedaan. Wij, 5 ambitieuze studenten startten HLAS op. Wij upcyclen lege wijnflessen tot unieke drinkglazen, kaarsen en meer. Glas met een verhaal. Elke wijnfles heeft een eigen geschiedenis, elk glas is uniek Wij willen met HLAS, de mensen duidelijk maken dat niet elke gebruikte grondstof op de afvalberg hoort. Van heel veel producten kan iets nieuws worden gemaakt. Wij willen de circulaire economie in België stimuleren. Daarnaast willen we niet enkel de circulaire economie, maar ook de sociale economie ondersteunen. Wij laten onze kaarsen maken door ‘De Branding’, een maatwerkbedrijf regio Kortrijk. Zo helpen wij mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt aan een zinvolle en kwaliteitsvolle dagbesteding. Waarom wijnflessen? Iedereen weet wellicht dat glas wordt gerecycleerd. Maar weet u ook dat het recyclageproces enorm veel energie verbruikt, veel water verbruikt en zorgt voor een enorme CO2-uitstoot? Nieuw glas ontstaat door zand, soda en kalk samen te laten smelten. Dit kost enorm veel energie. Glas recycleren is beter dan nieuw glas gebruiken, maar dit proces kost slechts 15 procent minder energie dan het maken van nieuw glas. Door het upcyclen van glas sparen wij veel meer energie uit. Qua waterverbruik scoren onze glazen ook veel beter dan het recyclageproces van glas. Wij verbruiken minder dan 1 liter water per glas, waar het recyclageproces van 1 glas, 150 liter water verbruikt. Hoe gingen wij te werk? Onze glazen zijn ambachtelijk gemaakt. Wij hebben verschillende samenwerkingsovereenkomsten met horecazaken regio Kortrijk, om zo wekelijks een 200-tal flessen te bekomen. Daarna start het productieproces. Met een aantal kleine tools, krijgen wij een perfect afgewerkt en uniek glas. Onze glazen die wij voor juni 2021 hebben gemaakt, hebben wij deels verkocht op verschillende (lokaal)markten. Het andere deel hebben wij verkocht aan 2 handelszaken (Zonder Meer en Rani Flowers And Soul). Wij zien de toekomst van HLAS rooskleurig. Door middel van investering in machines, zullen wij de productie opdrijven, om zo het productieproces door te geven aan een maatwerkbedrijf. Daarnaast zullen onze glazen zowel online, als in verschillende winkels te koop zijn. Met de quote “Upcycle your waste” zetten wij ons verhaal verder.
Choose an application
De aanleiding van onze bachelorproef komt uit de probleemstelling: “Hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen bewust maken van duurzame kleding alternatieven bij de aankoop van nieuwe kledij?”. Deze probleemstelling hebben we ingedeeld in verschillende doelen; het informeren van mensen over duurzame kleding, het aanbieden van duurzame kleding alternatieven en de verkoop van onze eigen duurzame kledingcollectie. Na marktonderzoek hebben we besloten ons te richten op volgende doelgroepen: generatie X (1961–1980), generatie Y (1981-1995) en generatie Z (1995-2010). Hierdoor konden we onze kanalen specifiek afstemmen op elke doelgroep om zo de verschillende doelstellingen onder onze probleemstelling te behalen. We hebben gebruik gemaakt van volgende kanalen om onze doelstellingen te behalen: website, Facebook, Instagram, publicatie in krant en live-events. We hadden de verwachting dat generatie X en Y de groepen waren die het meest kapitaalkrachtig waren om te investeren in duurzaamheid en openstonden voor duurzame kleding alternatieven. Generatie Z was naar onze inschatting moeilijk grijpbaar en waren vooral beïnvloedbaar via sociale media en influencers. Ten eerste hebben de live-events ons laten inzien dat de meerderheid van de generaties zich bevinden in de erkenningsfase (gedragsverandering) rond het probleem van fast fashion en het aankopen van duurzame kledij. Ze erkennen dus het probleem met de fast fashion industrie en zijn bereid om op verkenning te gaan naar duurzame alternatieven via onze website. Vervolgens blijkt dat een kleiner deel dan ook effectief tot actie overgaat en een duurzaam kleding alternatief, bijvoorbeeld onze eigen duurzame T-shirt, aanschaft via onze website of sociale media. Een kleine minderheid wilt het probleem niet erkennen en blijft in de ontkenningsfase. Daarnaast merkten we op onze kanalen dat alle generaties nog steeds te maken hebben met generatie specifieke en algemene struikelblokken bij het overgaan naar actie in de slow fashion. Het erkennen en verkennen is dus zeker geen garantie op actie. Ten slotte kunnen we de conclusie trekken dat onze business niet rendabel is zoals het nu werkt. Het geven van gratis promotie aan duurzame kleding alternatieven is niet winstgevend en nefast voor een verdienmodel. Met de verkoop van onze eigen duurzame kledingcollectie raken wij uit onze kosten maar de buffer is niet groot genoeg om enkel daarop voort te bouwen. De samenwerking met bedrijven is een piste die we momenteel aan het bewandelen zijn en zeer veel potentieel heeft voor de toekomst.
Choose an application
Onze samenleving verandert voortdurend. Alles moet sneller en beter. We moeten vooruit gaan en groeien. Dit op verschillende gebieden, zoals economie, technologie en industrie. Dit biedt ons veel mogelijkheden, maar vanuit een sociale bril komt dit ons niet altijd ten goede. Tegenwoordig leven we in een individualistisch tijdperk waar mensen eerder naast elkaar leven dan met elkaar. Doordat alles meer online gebeurt en er sprake is van digitalisering is er steeds minder persoonlijk contact. Met als gevolg dat er steeds meer eenzaamheid is. Uiteraard kunnen we dit eveneens zelf waarnemen. In publieke ruimtes, zoals café of treinstation, zien we maar al te vaak mensen bezig op hun mobiele devices. Ook in de buurt zien we meer en meer dat buren elkaar niet kennen. Hierdoor zijn we tot de volgende probleemstelling gekomen waar we een antwoord op willen bieden: ‘Hoe kunnen we de sociale cohesie versterken in een buurt op basis van de aanwezige talenten?’ We willen aan de slag gaan met talenten, omdat iedereen talenten heeft en deze te weinig worden benadrukt. Bovendien brengt dit een versterkend/ energie gevend/ positief effect met zich mee. Eveneens in een buurt zijn vele talenten aanwezig waar buren beroep op kunnen doen. Niettegenstaande deze talenten aanwezig zijn, hebben velen geen weet welke talenten hun buren hebben. Daar willen wij doorheen onze bachelorproef op inspelen.Daarnaast hebben we een literatuurstudie waar we volgende begrippen in hebben onderzocht om ons onderzoek te staven: sociale cohesie, individualisering, eenzaamheid, buurtwerk, buurtanalyse en talent. Hierbij gingen we telkens dieper in op vragen als ‘Wie zijn de grondleggers?’, ‘Hoe kunnen we het begrip omschrijven?’, ‘Wat zijn de gevolgen?’, ‘Wat is het precies?’, ‘Wat zijn de voordelen?’, ‘Hoe wordt internationaal ingezet op het begrip?’ en ‘Welke cijfers zijn hieromtrent gekend?’ Om ons einddoel te onderbouwen, hebben we deze handleiding uitgetest, meer bepaald in twee wijken. Eén wijk in Roeselare en één wijk in Harelbeke. Op die manier is dit afgebakend en was dit haalbaar binnen de termijn van onze bachelorproef. Binnen ons onderzoek hebben we zowel op de micro, meso- als macro niveau gewerkt. Op microniveau door de buurtbewoners te gaan bevragen. Verder hebben we onze handleiding zo opgesteld dat deze zowel op meso- als macroniveau bruikbaar is. Voor ons onderzoek voerden we zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek uit. Ten eerste kwantitatief door de enquêtes af te nemen en deze resultaten te verwerken in de leidraad en activiteiten bibliotheek. Daarnaast zijn we kwalitatief te werk gegaan door de vele bevragingen en teams gesprekken. Zowel bij kwalitatief als kwantitatief onderzoek hebben we inductief gehandeld Bovendien hebben we heel wat feedback gekregen op ons project door af te toetsen bij onze partners. Deze respons, ervaringen en ondervindingen proberen we zo duidelijk mogelijk te schetsen en deze mee te geven in onze leidraad. Op die manier konden we deze, binnen de korte periode, maximaal challengen om uiteindelijk een generieke leidraad te bekomen. Zowel de generieke leidraad als de enquête kunt u in de bijlage vinden. In de generiek leidraad vindt u de buurtanalyse, een activiteiten bibliotheek en de nazorg.
Choose an application
Onze samenleving verandert voortdurend. Alles moet sneller en beter. We moeten vooruit gaan en groeien. Dit op verschillende gebieden, zoals economie, technologie en industrie. Dit biedt ons veel mogelijkheden, maar vanuit een sociale bril komt dit ons niet altijd ten goede. Tegenwoordig leven we in een individualistisch tijdperk waar mensen eerder naast elkaar leven dan met elkaar. Doordat alles meer online gebeurt en er sprake is van digitalisering is er steeds minder persoonlijk contact. Met als gevolg dat er steeds meer eenzaamheid is. Uiteraard kunnen we dit eveneens zelf waarnemen. In publieke ruimtes, zoals café of treinstation, zien we maar al te vaak mensen bezig op hun mobiele devices. Ook in de buurt zien we meer en meer dat buren elkaar niet kennen. Hierdoor zijn we tot de volgende probleemstelling gekomen waar we een antwoord op willen bieden: ‘Hoe kunnen we de sociale cohesie versterken in een buurt op basis van de aanwezige talenten?’
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|