Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Budvytyte, Eglè --- Deraedt, Sara --- Esquivias, Patricia --- Gibson, Beatrice --- Waterman, Alex --- Johannessen, Toril --- Mackay, Fiona --- van der Put, Emma --- Vanbesien, Robin --- kunst --- Vanbesien Robin --- 7.039 --- Van der Put Emma --- Mackay Fiona --- Johannessen Toril --- Gibson Beatrice --- Esquivias Patricia --- Deraedt Sarah --- Budvytyté Eglé --- kunst en geografie --- eenentwintigste eeuw --- installaties --- fotografie --- Exhibitions
Choose an application
Deze scriptie presenteert de zoektocht naar wat de mogelijke handvaten en criteria zouden kunnen zijn bij het maken van politieke kunst. Uitgaande van een kritiek op het werk Present Tense van Mona Hatoum wordt een persoonlijk traject geschetst dat in het teken staat van de vraag: hoe kan kunst relevant zijn voor een politiek debat en wat wordt precies bedoeld met relevantie? De werken van Hiwa K, Kader Attia, Tracey Rose, Park McArthur en Jef Geys zullen onder de loep worden genomen, om hun relatie tot het politieke van dicht bij te bekijken. Om vervolgens een kader te scheppen dat in functie staat van het eigen creatieve proces. De tekst maakt een inwaartse beweging. Eerst wordt het werk van Mona Hatoum onder de loep genomen in verhouding tot de 3 criteria van politieke samenhang die door Irmgard Emmelhainz worden omschreven als een politieke positie, politieke actie en symbolisch gebaar. Vervolgens gaat de tekst van het geopolitieke, waarbij het gaat over de manier waarop Hiwa K de communicatie met het publiek centraal stelt in zijn werk en de verschillende manieren waarop Kader Attia en Tracey Rose het thema van dekolonisatie en genezing benaderen. Om vervolgens te kijken naar enkele kunstenaars die vertrekken vanuit hun persoonlijke en dagelijkse leven, maar waar het politieke zo verbonden is met dit leven dat het werk ook bijna automatisch politiek wordt. Allereerst is er het werk Ramps (2014) van Park McArthur. Zij bevraagt toegankelijkheid, (on)afhankelijkheid en zorg vanuit haar ervaring als vrouw in een rolstoel. Hoewel haar artistieke werk en het dagelijks leven verstrengeld zijn, gaat Jef Geys nog verder in het versmelten van alle verschillende aspecten van zijn leven tot een punt dat leven en kunst maken hetzelfde zijn geworden. Tenslotte geef ik mezelf de opdracht om in de kunstwereld een plaats te vinden van kritiek en verandering als het gaat over de sociale rechtvaardigheid van kunstenaars. dit onder twee voorwaarden: ervoor zorgen dat het sociale en het artistieke altijd evenredig vertegenwoordigd zijn in kwantiteit en hiërarchie, en altijd de relevantie en impact in vraag blijven stellen. Want een discours dat enkel gebaseerd is op een filosofisch debat zal mij niet gelukkig maken.
Choose an application
De masterscriptie onderzoekt de fenomenologische grond van de verschillende modaliteiten in de spanning tussen zichtbaarheid en zegbaarheid in figuratieve schilderkunst, en dat meer specifiek vanuit een dialoog tussen mijn werken en het denken van Heidegger, Agamben, Levinas, Merleau-Ponty en Susan Sontag.
Choose an application
This thesis is an overview of selected work by the Austrian artist Anna-Sophie Berger. Berger (b. 1989) earned a Master's degree in fashion design from The University of Applied Arts in Vienna though has since gone on to use a range of forms showing her work solely in an contemporary art context. Berger addresses issues around consumption and production of consumer goods as well the effects of modern methods of communication. I will explore these themes in her work as well as examining her working methods. I have chosen to write about this artist as she has been an inspiration for me both in terms of her artwork and how she has been developing a career for herself as an artist.
Choose an application
Deze thesis bespreekt het maken van kunst en meer bepaald mijn eigen artistieke praktijk aan de hand van een blik op het verleden en hoe we die registreren en (her)beleven. Via herinneringen keren we terug in de tijd waardoor gevoelens van weemoed opduiken. Deze gevoelens uitten zich op gemeenschappelijk vlak in nostalgie en op persoonlijk vlak in melancholie. Zowel herinneringen als nostalgie en melancholie kunnen een negatief of positief effect uitlokken. Dat positieve effect zet aan tot creativiteit en resulteert in het creëren. Via deze bedenkingen ontwikkelde ik een dieper inzicht in mijn eigen werk.
Choose an application
Where do the boundaries of art lay and how do they affect humans? Art has always shown a wide range of the artist's imaginations. The topics vary a lot. However, some subjects portray what should not be shown, the taboo. Here lies the subject of my thesis, the art that rests on the edge of moral laws or beyond it. I want to talk about this matter because my own work started to raise some questions for myself. Many times, I’ve asked myself if my work could be contributing to the things I detest? Am I against them?
Choose an application
In this thesis, I first attempt to clarify the notion of perception based on phenomenology. Further, I involve the difference between a passive eye and an active eye, the activation of the active eye has a lot in common of that of a spectator. The artist often deals with spectatorship as part of the process of art, itself. I connect the spectatorship of an artist with the genesis of art. It will not be the first time that an artist studies the nature of visual experience, centuries have passed in which artists tried to grasp how we render what we see. From Leonardo Da Vinci (1452-1519) and his discovery on perspective by the use of the grid, to Georges Braque (1882-1963) who also tried to depict the experience of what he saw, he employed the genre of the still life to conduct a lifelong investigation into the nature of perception through the tactile and transitory world of everyday objects. The introduction of the camera has also changed a lot in our understanding of perception and converts what the artist had seen in images. The artist gives a visual and/or material existence to that which eludes ordinary seeing. The text fragments on the left are reconstructed situations and reflections in which I found myself in a role between an artist looking and a spectator, whether or not of art or everyday life situations. It exposes the spectatorship of me as an artist, that precedes an artwork and influences the process of making. Many of the associations, dissociations, interpretations, comparisons and, observations of the text fragments appear in my art practice, they have led me there in a certain way. The text fragments are supported by a parallel text on the right that offers a theoretical framework. I do not intend to provide answers, but to give the reader an insight into what I call the spectatorship of an artist, which, by the way, corresponds to that of a spectator in an art context. It shows how we build on what we see, and that what we see, complements our mental image.
Choose an application
Bij het onderzoeken van een bepaald onderwerp, een bepaalde esthetisering, een toets, een materiaalkeuze,… kom je in contact met kunstenaars die voor je leefden, die met je leven en die op eenzelfde manier omgaan met materiaal of met een concept. Het vreemde was dat, telkens er een link gemaakt kon worden tussen mijn werk en dat van een ander, ik me verbrand voelde. Alsof ik niet origineel was of nog niet genoeg kende van de wereld van de beeldende kunst om er echt in en mee te communiceren. Want als kunstenaar communiceer je niet enkel met jezelf, met de kijker en met het heden maar ook met de geschiedenis waarin je je inschrijft. Dat werd me duidelijk. Maar wanneer is iets van iemand en wanneer niet meer? Kan een beeld iemands eigendom zijn en wat betekent dat? Om deze vraag te kunnen vernauwen heb ik onderzocht welke connectie Appropriaton Art heeft met originaliteit en auteurschap. Misschien kan ik op deze manier mijn eigen werk en mijn eigen zoektocht met betrekking tot deze onderwerpen beter begrijpen.
Choose an application
Irony, the expression of one’s meaning by using language that normally signifies the opposite, typically for humorous or emphatic effect. It’s comparable to sarcasm, dryness, mockery, cynicism, satire, ridicule and even a paradox. Irony, in contrast to a blunt lie, is a lie that wants to be seen as a lie, but only by a certain group of people. So who are these people and how do you decide who gets it and who doesn’t? What’s considered to be funny and what is not? What are the limits of humor and does irony have a positive effect on ourselves and society? In this thesis, I try to find out what the value of humor is and how it affects artists and their artworks. I cite the positive and negative effects by using sources of writers and artist that use humor as a tool in their art practice to make statements or try to look at things from a different perspective. The thesis contains two sides, one which is more informational and one which is more personal. In the personal side I try to let my thoughts flow and think about things I have issues with, in an ironic and sometimes painful way.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|