Narrow your search

Library

VIVES (162)

KADOC (2)

KBR (2)

EHC (1)

KU Leuven (1)

MAS (1)

UAntwerpen (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

dissertation (162)

book (4)


Language

Dutch (166)


Year
From To Submit

2024 (13)

2023 (26)

2022 (38)

2021 (24)

2020 (33)

More...
Listing 1 - 10 of 166 << page
of 17
>>
Sort by

Book
Kortrijkse muziekverenigingen : harmonies - fanfares - ensembles.
Author:
Year: 2010 Publisher: Kortrijk Stadsbestuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
cross-overs : (meer)Waarde van cross-overs tussen kunst en wetenschap en bedrijven
Author:
Year: 2017 Publisher: Katholieke Hogeschool VIVES

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
OnGELOOFlijk ! : [van hemel, hel en halleluja] : tentoonstelling : Museum Kortrijk 1302, 9 juli 2010 - 9 januari 2011 : programma
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Kortrijk Erfgoedcel Kortrijk. Directie Cultuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Ongelooflijk ! : van hemel, hel en halleluja : tentoonstelling : Kortrijk, Museum Kortrijk, 9 juli 2010 - 9 januari 2011 : catalogus
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789077723999 Year: 2010 Publisher: Kortrijk Groeninghe


Dissertation
Toekomst van de rallysport
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze bachelorproef hebben wij het over de rally en hoe deze in de toekomst er zal uit zien. Door verschillende nieuwe normen is er zeker een verandering in zicht. Wij behandelen de 5 verschillende pijlers: marktonderzoek, logistiek, financieel, commercieel-communicatief en technologisch. Logistiek hebben we onderzocht door verschillende documenten op te halen van het internet en wat vragen te stellen aan de organisaties. Hieruit bleek dat de organisaties op vlak van opslag het wel beter kunnen doen. Samenwerken met elkaar zou al een hele besparing zijn op logistiek vlak. Voor Financieel hebben we de huidige economische situatie bekeken van een 2-daagse rally. Hoeveel kost alles om dit te organiseren? Ook rallyteams hebben we onder de loep genomen. We vonden over organisatie en teams enkele heel interessante cijfers en onze vermoedens werden dan ook bevestigd. Al snel werd duidelijk dat de teams en organisaties een groot budget nodig hebben om een rally te organiseren of hier aan deel te nemen. Voor communicatief-commercieel keken we vooral in de richting van de sponsoring. De wereld van sponsoring is doorheen de jaren enorm veranderd. Voor deze pijler is het zeker een interessant onderwerp voor toekomstige sponsoren over hoe ze optimaal hun sponsorgeld kunnen benutten. Uit het onderzoek blijkt dat het niet zo zeer meer gaat om reclame maken voor uw bedrijf maar vooral om het netwerken. Connecties leggen in de rally is de nieuwe sponsoring. In het technologisch aspect bespreken we eerst de brandstof waar de rallysport al vele jaren op vertrouwt. Deze brandstof is veilig, zorgt voor genoeg kracht en is relatief goedkoop.De goed ontwikkelde brandstof die ze gebruiken voor hun benzinemotor is ook veel minder schadelijk dan vroeger. De koningsklasse van WRC heeft maar 3 constructeurs die deelnemen. In de toekomst overstappen op elektrische rallywagens zorgt voor een hoge constructiekost maar kan wel een nieuwe wind blazen in het wereldkampioenschap rally. We onderzoeken wat er nu op de markt is en of we met deze wagens een competitie kunnen starten. We vergelijken de rallywagens met een benzinemotor met een gelijkaardig elektrische variant. We bekijken ook de mogelijke laadoplossingen. De rallysport maakt in de hogere klassen positieve evoluties door. Sinds 2022 rijden ze in de koningsklasse met hybridewagens. De brandstofmotoren zijn zeer efficiënt en in Duitsland is er een competitie voor elektrische wagens. Dit is populair want er zijn veel sponsors die willen meestappen in deze ecologische trend.

Keywords


Dissertation
Efficiëntie binnen het wagenpark van hulpverleningszone Fluvia
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor ons eindwerk doen wij een onderzoek naar de efficiëntie van het wagenpark van de hulpverleningszone Fluvia, de brandweer in en rond Kortrijk. De vraag naar dit onderzoek komt vanuit de hulpverleningszone zelf, waarbij ze de school gecontacteerd hadden met het voorstel om dit eens te laten onderzoeken door studenten in de automotive sector die een frisse blik hebben op de nieuwste ontwikkelingen en technologieën binnen deze sector. De bedoeling is dat wij als studenten het wagenpark zullen onderzoeken en enkele voorstellen of adviezen zouden kunnen formuleren. Dit leek ons een interessante mogelijkheid om een bijdrage te kunnen leveren aan een realisatie die mogelijks ook daadwerkelijk uitgevoerd zou kunnen worden. Voor ons onderzoek werken wij vooral met interne gegevens die ons ter beschikking worden gesteld door de hulpverleningszone. Wij proberen vooral deze gegevens te analyseren en de interessante gegevens waarmee kan gewerkt worden eruit te halen. Hiervan maken wij een duidelijk overzicht, en dit zullen we dan grondig bespreken en uitleggen. Een voorbeeld hiervan is dat we het aantal interventies per voertuigtype bekijken, om te bepalen welke voertuigen het belangrijkst en efficiëntst zijn. Deze voertuigen hoeven geen aandacht of wijzigingen te ondergaan, maar de voertuigen die maar zelden of weinig gebruikt worden kunnen wel geoptimaliseerd worden. Hiervoor bekijken we of deze voertuigen eventueel voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden, of het misschien de moeite is om te investeren in een nieuw voertuig. Verder zullen wij ook de total cost of ownership van een aantal voertuigen gaan berekenen, dit doen voor het gehele wagenpark was niet mogelijk in de tijdspanne die we kregen. Ook zullen we een onderzoek doen naar systemen waardoor voertuigen voor meerdere interventies kunnen gebruikt worden. Dit alles wordt natuurlijk aangevuld met bureauwerk en het raadplegen van het internet. Daarnaast hebben we ook interviews afgelegd met experts binnen deze sector, om ideeën en inspiratie op te doen uit hun antwoorden en bevindingen. De interviews, bezoeken, berekeningen en gesprekken die bijdroegen aan het schrijven van onze bachelorproef zorgden voor een grote hoeveelheid nieuwe informatie. Door nieuwe informatie te gaan combineren met bestaande informatie, was het mogelijk om een aantal conclusies te trekken. Op het einde van onze paper hebben we alle conclusies uit onze paper nog eens herhaald als een soort algemeen besluit. De bevindingen en conclusies hebben ons ook aan het denken gezet. Al van bij de start doelden wij ook om een aantal adviezen of aanbevelingen te kunnen formuleren. Een aantal van de adviezen die wij schreven in onze paper kregen vorm of ontstonden door gesprekken of bezoeken bij mensen of bedrijven uit de sector. Deze verschillende contacten lieten ons ook toe om een advies af te toetsen om te controleren op de haalbaarheid van het advies of idee. Wij blijven echter automotive studenten en hebben maar een zeer beperkte kennis over de brandweersector. Hoe dan ook hebben wij sterk ons best gedaan om een kwalitatieve paper af te leveren en bruikbare adviezen naar voren te brengen.

Keywords


Dissertation
Businessplan - Tastefever
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef omvat het businessplan van Tastefever. Tastefever is ontstaan uit een gemeenschappelijke passie voor wijn tussen enkele vrienden. Ze wensen met hun onderneming een wijncommunity te creëren die alle partijen in de wijnwereld verbinden. Hiervoor lanceren ze verschillende applicaties: Craft Your Taste, Trace Your Taste en Ship Your Taste. In dit plan wordt de focus vooral gelegd op het Craft Your Taste-platform. Het businessplan bestaat uit 4 hoofdstukken: het ondernemingsplan, het marktonderzoek, het marketingplan en het financieel plan. In het eerste deel, het ondernemingsplan, wordt dieper ingegaan op het ontstaan, de missie, de visie en de unique selling points van de onderneming. Vervolgens worden de aangeboden applicaties besproken en wordt de werking hiervan uitgelegd. In deel 2, het marktonderzoek, wordt aan de hand van een analyse van de wijnsector in België en Nederland het marktpotentieel onderzocht. Met een concurrentieanalyse wordt de positie van Tastefever ten opzichte van haar concurrenten in beeld gebracht. Deel 3, het marketingplan, bevat een uitwerking van de macro-omgevingsfactoren die het ondernemingsgebeuren beïnvloeden. Een uitgebreide SWOT-analyse geeft de sterktes en zwaktes van Tastefever weer. Daarnaast bevat die analyse ook de opportuniteiten en bedreigingen. Een marketingmix opgebouwd aan de hand van de 5 P’s geeft Tastefever verder de nodige instrumenten om haar marketingbeleid mee te bepalen. Tenslotte wordt dit alles uitgedrukt in cijfers in deel 4, het financieel plan. Met een basisscenario wordt de haalbaarheid van het ondernemingsidee voorgesteld. Daarnaast werden ook verschillende bijkomende scenario’s uitgewerkt die rekening houden met de kansen en de bedreigingen op de markt. Het businessplan brengt dus een totaalbeeld van het ondernemingsidee en kan als basis gebruikt worden om potentiële investeerders te overtuigen mee in het verhaal te stappen.

Keywords


Dissertation
Business plan 'SCAFPLAN Steigerbouw'
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scafplan BV is een nieuw steigerbouwbedrijf dat zich sterk wil positioneren in de Belgische bouwsector. Het totale aantal banen in de bouwsector in 2019 bedroeg zo’n 316.238 , goed voor 6,7% van de totale werkende bevolking in België. Door de aanhoudende groei van bouwsector – 3% groei verwacht voor 2020 – zal Scafplan zijn activiteiten aanvangen in de steigerbouwsector. Het is een sector waarin veel beginnende bedrijven failliet gaan, omdat zij niet kunnen concurreren met de prijzen van de concurrenten. Tevens zijn de initiële investeringen erg groot, waardoor men het business plan zeer gedetailleerd onderzocht en uitgewerkt moet hebben. Tegelijkertijd is de vraag naar steigers erg groot en zal Scafplan met een sterk businessplan en een goede bedrijfsorganisatie zich sterk kunnen positioneren in deze markt. Het monteren, demonteren en verhuur van steigers is een belangrijk onderdeel van de bouwsector, gezien er voor elk bouwproject steigers nodig zijn om veilig in de hoogte te kunnen werken. De oprichtster en zaakvoerder van Scafplan heeft meer dan 5 jaar ervaring in de steigerbouw en de woningbouwsector. Met deze expertise zal Scafplan uitgroeien tot een volwaardig bedrijf in de steigerbouwsector en een vaste waarde zijn op de woningbouwmarkt.

Keywords


Dissertation
Bachelorproef Businessplan Footprint Inc.
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bachelorproef bevat een businessplan van het Brugse bedrijf Footprint Inc. Dat plan bestaat uit een ondernemingsplan, een marketingplan en een financieel plan voor de volgende vijf jaar.

Keywords


Dissertation
Businessplan YUME Sushibar
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De BV Kunwar is een startende onderneming die het Japanse restaurant Yume Sushibar in Bierbeek uitbaat. Om de onderneming te helpen bij haar zakelijke beslissingen die zij in de eerste onzekere jaren moet nemen, werd er een businessplan uitgewerkt. Dit plan omvat een ondernemingsplan, een marketingplan en een financieel plan voor de komende 5 jaren.

Keywords

Listing 1 - 10 of 166 << page
of 17
>>
Sort by