Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door genteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende Inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren Inhoudsopgave : Deel 1 - Fysieke aspecten 1. Fysieke ontwikkeling 2. Motorische ontwikkeling 3. Ontwikkeling zintuigen Deel 2 - Cognitieve aspecten 1. De visie van Piaget op de cognitieve ontwikkeling 2. Informatie verwerken 3. Effecten van cultuur en sociaal milieu op de cognitieve ontwikkeling 4. Metacognitieve ontwikkeling 5. Wetenschappelijk denken 6. Taalontwikkeling 7. Intelligentie en academische Performantie Deel 3 - Sociale aspecten 1. Persoonlijkheidsontwikkeling 2. Hechting 3. Het zelf 4. Sociaal-emotionele voorwaarden voor leren 5. Omgaan met anderen 6. Emotionele problemen bij kinderen en adolescenten 7. Moreel gedrag en altrusme Deel 4 - Studiewijzer 1. Fysieke aspecten 2. Cognitieve aspecten 3. Sociale aspecten
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- basisonderwijs --- jeugdpsychiatrie --- opvoeding --- 416.1 --- jeugdpsychologie --- kinderpsychologie --- onderwijs --- psychologie --- 159.922 --- 416.2 --- Cognitieve ontwikkeling --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Hechtingsproblemen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intelligentie --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsleer --- Piaget, Jean --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalontwikkeling --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 416 --- Ontwikkelingspsychologie --- basisonderwijs (ler) --- Adolescentie --- Kinderen --- Onderwijs --- Opvoeding --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Lager onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Basisonderwijs --- kinderen --- kinderen. --- Kinderen. --- Handbooks, manuals, etc. --- School children --- Psychology --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door geïnteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren.
416.1 --- Motorische ontwikkeling --- Zintuigen --- Cognitieve ontwikkeling --- Metacognitie --- Taalontwikkeling --- Intelligentie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 416 --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 159.92 --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- 159.98 --- Developmental psychology --- Educational psychology --- onderwijspsychologie --- PXL-Education 2019 --- onderwijs --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs selecteert met de grootste zorg de belangrijkste ontwikkelingsdomeinen en ontwikkelingstheorieën relevant voor de basisschool (kleuter- en lager onderwijs). Door de vele voorbeelden uit het dagelijkse schoolgebeuren gegrepen, de talrijke observatietips en de tips voor de leerkracht is dit boek heel toegankelijk en zie je als lezer duidelijk de verbanden met de praktijk van de basisschool. Op die manier biedt het boek leerkrachten (al dan niet in opleiding) diverse mogelijkheden om het gedrag van kinderen gerichter te observeren en de beginsituatie van klas en leerling beter te bepalen. Dankzij een grondiger kennis van de ontwikkeling van kinderen (met bijbehorende problemen) kunnen leerkrachten een betere didactiek uittekenen en lesdoelen gerichter formuleren. De opbouw van het boek gebeurde in thema?s (ontwikkelingslijnen per onderwerp) omdat het onderwijs vaak thematisch naar kinderen kijkt. Enkele voorbeelden: de ontwikkeling van lichamelijke functies en gezondheid, de ontwikkeling van het brein en breindidactiek, de ontwikkeling van de intelligentie en presteren op school, de ontwikkeling van het psychisch functioneren en welbevinden op school, ... Elk hoofdstuk biedt de lezer concrete leerdoelen, opdrachten, samenvattingen en kernwoorden om de inhouden beter te kunnen verwerken. Op die manier is het ook mogelijk om op zelfstandige basis de inhouden van het boek door te nemen (bijvoorbeeld voor studenten afstandsonderwijs). Daarnaast is het boek verrijkt met tal van videofragmenten, oefeningen en toepassingen op het digitale leerplatform Sofia. (flaptekst)
Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Observatie --- Ontwikkelingslijnen --- Basisonderwijs --- Lichamelijke ontwikkeling --- Brein --- ADHD --- Waarneming --- Motorische ontwikkeling --- Denkontwikkeling --- Reflectie --- Intellectuele ontwikkeling --- Prestaties --- Hoogbegaafde kinderen --- Taalverwerving --- Taalproblemen --- Persoonlijke ontwikkeling --- Identiteitsontwikkeling --- Genderidentiteit --- Morele ontwikkeling --- Hechting --- Hechtingsproblemen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Autisme --- Psychosociale ontwikkeling --- Welbevinden --- Faalangst --- Agressie --- Developmental psychology --- Kindergarten --- Primary education --- ontwikkeling van het kind --- basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Kind --- Ontwikkelingslijn --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Prestatie --- Hoogbegaafdheid --- Taalprobleem --- Waardevorming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Sociaal leren --- Spel --- Onderwijs --- Patiënt --- Autismespectrumstoornis --- 772 Basisonderwijs
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Thema's : krachten, elektriciteit en magnetisme, chemie, aggregatietoestanden, temperatuur
WO (wereldoriëntatie) --- lager onderwijs --- natuurwetenschappen --- wetenschappelijke proeven --- Didactics of sciences --- Proeven (wetenschappen) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Zonne-energie --- Zwaartekracht --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+111.84 --- C6 --- lager onderwijs (x) --- wetenschap --- leerboeken --- techniek --- Ademhaling --- Drijven --- Elektriciteit --- Evenwicht --- Fotosynthese --- Hart --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Lucht --- Magnetisme --- Natuur --- Natuurkennis --- Planten --- Scheikunde --- Temperatuur --- Vloeistoffen --- Water --- Waterkracht --- Wereldoriëntatie --- Wolken --- Wrijving --- 476.1 --- 476.5 --- Experimenteren --- 3de graad --- 476.2 --- aggregatietoestanden --- chemie --- duurzame energie --- electriciteit --- krachten --- lucht --- magnetisme --- menselijk lichaam --- planten --- proeven (wetenschappen) --- water --- Technologische opvoeding ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 476.54 --- 476 --- Wetenschap --- Techniek --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Vakdidactiek : Technologie : Lager onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Didactics of social education --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- wetenschappen --- didactisch materiaal --- Lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Natuurwetenschappen --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Natuurkundige proeven --- Chemische proeven --- #BSCH: vak: WO - technologie (Network zone) --- Schoolbooks - Didactic material --- Proef (wetenschap) --- Natuurkundige proef --- Chemische proef --- #BSCH: vak: WO - technologie --- Onderzoek (wetenschap) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs
Choose an application
Choose an application
De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal stond was “Op welke manier kan de interactie tussen leerkracht en leerling het probleemoplossend vermogen van het kind ondersteunen?” Vanuit deze vraagstelling en eerder uitgevoerde literatuurstudie, werden volgende hypotheses opgesteld: HS 1: Het gebruik van scaffolding en dialoog tussen leerkracht en leerling kan leiden tot een hoger probleemoplossend vermogen van het kind en hogere betrokkenheid. HS 2 : Interactie tussen leerkracht en leerling zorgt ervoor dat de leerlingen met zorgbehoeften meer inzichten krijgen in het oplossen van problemen en hier meer voor gemotiveerd worden. HS 3 : De betrokkenheid en de groei zal zowel bij jongens als bij meisjes even hoog liggen. HS 4 In school A (waar de kinderen reeds ervaring hebben met onderzoekend leren) zullen de resultaten tegenover school B hoger liggen. Om deze hypotheses te controleren, werd een onderzoek opgesteld waarbij tien STEM-activiteiten uitgevoerd werden in de derde kleuterklas. Van deze activiteiten telden de eerste drie als pretest en de laatste drie als posttest. Hierbij werd veel aandacht besteed aan vraagstelling en scaffolding. Na het uitvoeren werd het effect van scaffolding op het probleemoplossend vermogen vastgesteld a.d.h.v. de resultaten. Deze resultaten werden berekend door middel van de betrokkenheidsschaal en de STEM-competentieschaal. De betrokkenheid werd voor alle kinderen gemeten, de STEM-competenties bij zestien kinderen. Deze resultaten werden vergeleken tussen school A en B en tussen jongens en meisjes. Vanuit de vastgestelde resultaten konden volgende conclusies besloten worden. HS 1: het gebruik van scaffolding had een positief effect op het probleemoplossend vermogen en de betrokkenheid. HS 2 : scaffolding zorgde ervoor dat kinderen met zorgbehoeften onder begeleiding van de leerkracht meer inzichten vertoonden. HS 3 : de betrokkenheid lag zowel bij jongens als meisjes hoog. HS 4 : de resultaten op vlak van STEM-competenties lagen hoger bij school A dan bij school B.
Choose an application
De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal stond was “Op welke manier kan de interactie tussen leerkracht en leerling het probleemoplossend vermogen van het kind ondersteunen?” Vanuit deze vraagstelling en eerder uitgevoerde literatuurstudie, werden volgende hypotheses opgesteld: HS 1: Het gebruik van scaffolding en dialoog tussen leerkracht en leerling kan leiden tot een hoger probleemoplossend vermogen van het kind en hogere betrokkenheid. HS 2 : Interactie tussen leerkracht en leerling zorgt ervoor dat de leerlingen met zorgbehoeften meer inzichten krijgen in het oplossen van problemen en hier meer voor gemotiveerd worden. HS 3 : De betrokkenheid en de groei zal zowel bij jongens als bij meisjes even hoog liggen. HS 4 In school A (waar de kinderen reeds ervaring hebben met onderzoekend leren) zullen de resultaten tegenover school B hoger liggen. Om deze hypotheses te controleren, werd een onderzoek opgesteld waarbij tien STEMactiviteiten uitgevoerd werden in de derde kleuterklas. Van deze activiteiten telden de eerste drie als pretest en de laatste drie als posttest. Hierbij werd veel aandacht besteed aan vraagstelling en scaffolding. Na het uitvoeren werd het effect van scaffolding op het probleemoplossend vermogen vastgesteld a.d.h.v. de resultaten. Deze resultaten werden berekend door middel van de betrokkenheidsschaal en de STEMcompetentieschaal. De betrokkenheid werd voor alle kinderen gemeten, de STEM-competenties bij zestien kinderen. Deze resultaten werden vergeleken tussen school A en B en tussen jongens en meisjes. Vanuit de vastgestelde resultaten konden volgende conclusies besloten worden. HS 1: het gebruik van scaffolding had een positief effect op het probleemoplossend vermogen en de betrokkenheid. HS 2 : scaffolding zorgde ervoor dat kinderen met zorgbehoeften onder begeleiding van de leerkracht meer inzichten vertoonden. HS 3 : de betrokkenheid lag zowel bij jongens als meisjes hoog. HS 4 : de resultaten op vlak van STEM-competenties lagen hoger bij school A dan bij school B.
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|