Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Een speed pedelec wordt steeds populairder als gezond en milieuvriendelijk alternatief van de wagen. De kostprijs van zo een snelle elektrische fiets schrikt nog altijd mensen af. Om potentiële kopers van speed pedelecs beter te informeren wordt een onderzoek gedaan naar de kosten van de speed pedelec alsook andere belangrijke factoren. Door middel van een literatuurstudie wordt er onderzocht waarom en hoe mensen een speed pedelec aankopen. Naast het aankopen, brengt het gebruik van een speed pedelec ook kosten met zich mee. Dit zal worden onderzocht en berekend aan de hand van een Total Cost of Ownership. Om een beter zicht te hebben over hoe de markt aan speed pedelecs er nu uitziet en wat de verschillende types speed pedelecs zijn, werd een marktonderzoek uitgevoerd. Gebruik makend van dit marktonderzoek kunnen 4 profielen opgesteld worden die de TCO zullen beïnvloeden, namelijk het aankoopprofiel, het fietsprofiel, het gebruiksprofiel en het zorgprofiel. Vervolgens werden de onderhoudskosten onderzocht door een bevraging uit te voeren bij fietshandelaren van speed pedelecs. Daarnaast werden ook de leasekosten, verzekeringskosten en andere kosten onderzocht. Op basis van deze gegevens werd een online kostencalculator ontwikkeld die de potentiële kopers een overzicht geeft van de modellen die voldoen aan hun wensen en daarbij voor elk model een TCO weergeeft. Om de verschillende opties en situaties te onderzoeken werden specifieke personae opgesteld met elk een aantal variërende parameters. Op deze manier kunnen de eigenschappen van elk profiel onderzocht worden. Daaruit kan worden besloten dat een bedrijfsaankoop de voordeligste aankoopoptie is met een licht voordeel op het leasen van de speed pedelec. Verder hebben riem aangedreven pedelecs naast het voordeel van minder onderhoud ook een financieel voordeel. Wanneer er met een ketting aangedreven fiets gereden wordt, zorgt de achterwielmotor niet alleen voor meer snelheid maar ook voor lagere onderhoudskosten. Om de TCO te optimaliseren past men best de gebruiksduur ervan aan aan de levensduur van de batterij. Verder spelen de zorg die een gebruiker draagt voor zijn pedelec net zoals de hoeveelheid onderhoud hij/zij zelf zou kunnen uitvoeren, een grote rol. Wanneer men een fietsvergoeding van €0,24 per kilometer krijgt, kunnen zelfs inkomsten gegeneerd worden door te rijden met een speed pedelec. Bij het leasen wordt gemiddeld vanaf het 4de jaar geld verdiend, bij een particuliere aankoop hangt dit sterk af van de afgelegde pendelafstand. Hoe dan ook blijft de speed pedelec een voordeligere optie dan de wagen. Wanneer de besparing op brandstof meegerekend wordt, worden nog kleinere terugverdientijden bekomen. Wanneer men de speed pedelec koopt in plaats van een wagen, kan men gouden zaken doen. Er kan dus besloten worden dat de TCO van een speed pedelec snel terugverdiend kan worden op de voorwaarden dat er een grote pendelafstand mee wordt afgelegd en daarvoor een fietsvergoeding krijgt. Verder probeert men best de aankoopprijs te beperken en kiest men best voor een riem. Hoe dan ook blijkt het financieel een groot voordeel op te leveren ten opzichte van de wagen. Het financiële aspect van speed pedelec zou dus eerder moeten motiveren dan afschrikken.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|