Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
"Axen in actie" biedt verschillende werkvormen die de ontwikkeling van de sociale vaardigheid ondersteunen met begrippen als "axenroos" en "bejegening". Het gaat in de eerste plaats over het werken met de hele klas aan het verfijnen en inoefenen van sociale vaardigheden.
Choose an application
Dit boek behandelt thema's die het basisonderwijs vandaag in beweging brengen. Het steunt op eigen ervaringen gekoppeld aan een hedendaagse 'ervaringsgerichte' visie op het onderwijs en op een mensbeeld dat meer dialogaal is dan individualistisch.
Differentiatie. --- Onderwijskunde. --- basisonderwijs --- gedifferentiëerd onderwijs --- zelfstudie --- Primary education --- Didactic strategies --- didactiek --- verbondenheid --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Didactiek --- onderwijsvisie --- ervaringsgericht onderwijs --- zelfstandig leren --- hoekenwerk --- contractwerk --- zelfstandigheid --- differentiatie --- 474 --- 474.23 --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Basisschool --- Contractwerk --- Differentiatie --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Onderwijs --- Verbondenheid --- Zelfstandigheid --- 470 ) Basisonderwijs --- overgangsproblematiek k.o. - l.o --- waardenopvoeding --- Didactiek ; basisonderwijs --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 454.2 --- kleuterschool: differentiatie --- lagere school: differentiatie --- didactiek basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Differentiërend ond.; ba.o --- Didactisch principe
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit bronnenboek ligt in het verlengde van Sociaal vaardig? Lieve deugd, waarin J. Cuvelier de 'axenroos' voor de basisschool uitwerkt. De axenroos is een werkinstrument om de verschillende interacties tussen mensen in kaart te brengen. De tien axen (bepaalde vaardigheden) liggen mede aan de basis van de eindtermen sociale vaardigheden. Om het aanschouwelijk te maken voor jonge kinderen zijn er tien dieren gekozen als symbool voor de eigenheid van elke ax. Met de axenroos kunnen sociale vaardigheden afzonderlijk geoefend worden in de klas. Het remediëren van individueel probleemgedrag wordt niet expliciet behandeld. Het eerste hoofdstuk beschrijft de houding van de leraar en het gegeven dat sociale vaardigheden de hele dag aan bod komen. De volgende twee hoofdstukken willen de axenroos als werkinstrument aan leerlingen aanleren. Tips voor gesprekken, versjes en liedjes, verhalen, verwijzingen naar kinderboeken en werkbladen ondersteunen de tekst. De didactische koffer "Een huis vol gevoelens en axen" sluit goed aan bij deze uitgave.
Didactics of social education --- sociale vaardigheden --- Didactics of Kindergarten --- axenroos --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of primary education --- Educational sciences --- communicatie --- intermenselijke relaties --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Gevoelens --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- axen --- basisscholen --- 478.9 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- 305.8 --- 415.3 --- Axenroos --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- emoties --- liedjes --- relationele opvoeding --- spelen --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Didactiek --- Handboek --- Handboek/cursus --- Levenshouding --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 474.8 --- Documentatiemap --- axen (ler) --- relationele opvoeding (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- 37.032 --- 433.4 --- Axen --- Communicatie --- Emoties --- Relaties --- Werkvormen --- 478.8 --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Relationele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- 031202.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Communicatie ; algemeen --- Uitvoerende functies --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ervaringsgericht onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- relationele vorming --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Kinderen leren met andere kinderen en met grote mensen omgaan zoals zij hun moedertaal leren: al doende, al spelende, intuïtief, onbewust en zonder duidelijke methodiek. De moedertaal wordt bijgeschaafd, ontwikkeld, verrijkt. Maar de omgangskunde kreeg tot nu toe niet eenzelfde systematische aandacht. De toenemende complexiteit van het relationele en sociale leven maakt het de jongeren niet makkelijk. Daarom vond de Vlaamse Gemeenschap het nodig om de aankomende generaties tijdens hun schooltijd de nodige inzichten, vaardigheden en houdingen van deze levenskunst te laten verwerven. Leerkrachten en directies zullen pas met kennis van zaken werk kunnen maken van datgene wat door de eindtermen 'Sociale Vaardigheden' wordt nagestreefd wanneer zij beschikken over een degelijk theoretisch kader en over een breed gamma van didactische mogelijkheden. Dit boek voorziet in deze dringende behoefte.
Didactics of social education --- sociale opvoeding --- pedagogiek --- axenroos --- Didactics of primary education --- relationele vorming --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- vakoverschrijdende thema's --- lager onderwijs (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Sociale opvoeding --- Lager onderwijs --- Axenroos --- Sociaal-agogische vaardigheden --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- basisscholen --- didactiek --- lager onderwijs --- sociale vaardigheden --- 433.4 --- agogie --- agogische vaardigheden --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Discussie --- Groepsdiscussies --- Omgangskunde --- Relatie --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Taakgroepen --- Tweegesprek --- Tweegesprekken --- 305 --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- interactief handelen --- relatiewijzen --- samenwerking --- sociaal vaardig : basisschool (ler) --- sociale vaardigheden (gez) --- 37.032 --- Agologie --- Gedrag --- Groepsleiding --- Relaties --- Samenwerking --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale redzaamheid ; kleuteronderwijs --- 478.8 --- Sociaal-agogische vaardigheden : basisonderwijs --- Basischool: sociale vaardigheid --- Relatiewijzen: lagere school --- #BSCH: vak: didactiek --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Agressie. --- Basisonderwijs. --- Interactie. --- Persoonlijkheidsontwikkeling. --- Sociale vaardigheden. --- Zelfwaarneming.
Choose an application
Een gids voor sociale omgangskunde bij kinderen, voor de basisschool. Korte samenvatting van de huidige sociaal-psychologische inzichten, informatie rond de houdingen van de leerkracht en concrete didactische hints om kinderen aan het werk te zitten. Voorts is dit een infoboek rond relaties. Geen keurslijf, maar ruimte voor een creatieve aanpak in alle lessen. De drie componenten komen aan bod: relatiewijzen, communicatie en samenwerking. Volledig gericht op de eindtermen.
Choose an application
Sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Sociale vaardigheden
Choose an application
Het materiaal uit "Het Huis vol Gevoelens en Axen" bevat impulsen voor meer dan 25 verschillende soorten activiteiten : in geleide groepsmomenten, als aanbod in hoeken, individuele opdrachten en individuele interventies, ... De impact van 'Het Huis vol Gevoelens en Axen' is voelbaar op het individueel functioneren (emotioneel welbevinden), op de omgang met elkaar en op het klas- en schoolklimaat. Doel : de waaier aan gevoelens in zichzelf en anderen kunnen onderscheiden, beschrijven en benoemen; een kader bieden om de verschillende relatiewijzen bij zichzelf en bij anderen waar te nemen en te benoemen ; interacties tussen mensen beter begrijpen.
471.4 --- ervaringsgericht onderwijs --- sociaal-emotionele opvoeding --- 305.9 --- 415.3 --- 478.9 --- Axenroos --- Emoties(Gevoelens) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- axenroos --- didactisch materiaal --- emoties --- spelen --- verhalen --- 37.032 --- Communicatie --- Emoties --- didactiek kleuteronderwijs --- Sociale psychologie ; overige onderwerpen --- Uitvoerende functies --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|