Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Taal in het onderwijs : van academicus tot zittenblijver
Author:
ISBN: 9789463442251 9033480387 9789033480386 9463442251 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zijn zowel monitoraat als mentoraat bruikbaar in de Nederlandse standaardtaal ? Wat is tutoraat ? Hebben leerlingen en studenten een lesrooster, een lessenrooster of een uurrooster ? Kun je ook aan de middelbare school afstuderen ? Wat is het verschil tussen atelier, werkplaats, practicum en praktijklokaa ? Is het meervoud van kopie kopies of kopieën ? Moeten leerlingen prenten in hun schrift plakken of kleven ? Kunnen woorden uit de informele studententaal als gebuisd en (studenten)kot ook gewoon in de standaardtaal gebruikt worden ? Moet je een leerling of student vragen om aan het bord te komen of om voor het bord te komen ? Is er een verschil tussen corrigeren en verbeteren ? Op die en nog veel meer vragen geeft dit boek het antwoord.Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver is een normatief naslagwerk over het Nederlands in het onderwijs. Het is bedoeld voor onderwijzend en administratief personeel (van de kleuterschool tot de universiteit), directies, schoolbesturen, coördinatoren, studiebegeleiders, surveillanten, opvoeders, lerarenopleiders, pedagogen, onderwijskundigen, ambtenaren van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en iedereen die beroepshalve met Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen te maken heeft. Het kan in het bijzonder dienstig zijn in de lerarenopleiding, zowel aan de universiteit als aan de hogescholen.Deze tweede, herziene editie bevat heldere betekenisomschrijvingen, gebruiksvoorbeelden, synoniemen, antoniemen, verwante termen, verwijzingen naar andere trefwoorden en toelichtingen. De expliciete markering met een asterisk (*) van taalelementen waarvan het gebruik in de standaardtaal afgeraden wordt, zorgt ervoor dat de gebruiker van dit woordenboek duidelijke en direct bruikbare taaladviezen krijgt.Bron : http://www.acco.be

Keywords

Dutch language --- Study and teaching --- Taalvaardigheid --- Taalonderwijs. --- Taalkunde --- Standardization. --- Onderwijs. --- Nederlands. --- vakthesauri --- Teaching --- onderwijs --- Usage (linguistic) --- Linguistics --- Dictionaries --- Dutch --- Handbooks, manuals, etc. --- #PBIB:+111.12 --- 011 Verklarende woordenboeken. Algemeen --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Taalonderwijs; Nederlands --- #KVHA:Taalzuiverheid; Nederlands --- #KVHA:Woordenschat; Nederlands --- Nederlands --- taalbeheersing --- taalgebruik --- taalzuivering --- * 844.6 --- 489.4 --- 81'27 --- 838.5 --- 844.6 --- Onderwijs --- Taalgebruik --- Woordenboeken --- taalbeleid --- woordenboeken --- Taal --- Nederlands 844.6 --- 475.2 --- taalonderwijs --- 104297.jpg --- Onderwijs ; woordenboeken --- Vakdidactiek : Nederlands : Achtergrondinformatie --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Nederlands voor Anderstaligen --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Néerlandais (langue) --- Normalisation. --- verklarend woordenboek --- Taalbeleid --- 456.1 --- Nederlandse taal --- 371.12 --- Taalbeheersing --- Nederlands als tweede taal --- Taalzuivering --- Taaladvies --- 370 --- NT2 --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Dutch language - Study and teaching


Book
Nederlands, helder en correct : praktische richtlijnen voor spreken en schrijven
Author:
ISBN: 9789463446822 9463446826 Year: 2018 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe is het Nederlands en niet het Vlaams de cultuurtaal van Vlaanderen geworden? Met welke woordenboeken en taaladviesbronnen kun je achterhalen of woorden en uitdrukkingen tot de Nederlandse standaardtaal behoren? Hoe kun je leren schrijven zonder dt-fouten? Wanneer schrijf je jou en wanneer jouw? Waar moet je een komma schrijven? Welke typische uitspraakfouten maken West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders en Limburgers en hoe kunnen ze gecorrigeerd worden? Hoe verwijs je correct met aanwijzende, persoonlijke, betrekkelijke, wederkerende en bezittelijke voornaamwoorden? In welke volgorde moeten de werkwoordsvormen op het einde van een zin staan? Is het je kan of je kunt, u hebt of u heeft, hij wilde of hij wou, ze klaagde of ze kloeg? Wanneer schrijf je beter geen passieve zinnen? Hoe vermijd je naamwoordelijke stijl? Op die en nog veel meer vragen geeft dit boek het antwoord. Nederlands, helder en correct: Praktische richtlijnen voor spreken en schrijven is een studieboek en naslagwerk over het Nederlands in Vlaanderen met online oefeningen, die beschikbaar zijn op het leerplatform Sofi a van uitgeverij Acco. Hoofdstuk 1 vertelt de geschiedenis van de Nederlandse standaardtaal in Vlaanderen. Het legt uit hoe verschillende woordenboeken en taaladviesbronnen gebruikt kunnen worden om er een norm voor de Nederlandse standaardtaal mee te bepalen. Hoofdstuk 2 beschrijft de belangrijkste regels van de spelling en de interpunctie. Hoofdstuk 3 behandelt de uitspraakregels. Hoofdstuk 4 bespreekt de belangrijkste grammaticale moeilijkheden. Hoofdstuk 5 gaat over registers en stijlen. Dit boek beschouwt alles wat overal én in Nederland én in Vlaanderen gezegd en geschreven wordt, als Standaardnederlands. Sommige typisch Belgische taalvormen worden als Belgisch-Nederlands gemarkeerd, andere als fout. Peter Debrabandere is docent Nederlands, Duits en copywriting aan het studiegebied onderwijs en het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde van Hogeschool VIVES (Brugge). Hij is sinds 1995 hoofdredacteur van het tijdschrift Nederlands van Nu en sinds 2009 van Neerlandia, waarin hij regelmatig publiceert. Hij is auteur van Taal in het onderwijs: Van academicus tot zittenblijver en samen met Siegfried Theissen van Woordenboek voor correct taalgebruik. Zijn specialisaties en interesses zijn Nederlands-Vlaamse cultuur, samenwerking en integratie; Belgisch-Nederlandse taalvarianten; Standaardnederlands; taalnormen, taalzorg, taaladvisering en taalpolitiek in Vlaanderen; copywriting.


Book
Taal in het onderwijs : van academicus tot zittenblijver
Author:
Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gids voor correcte schooltaal.
Author:
Publisher: Brugge KHBO.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Woordenboek voor correct taalgebruik
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Woordenboek voor correct taalgebruik is een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die belang hecht aan een verzorgd en eigentijds taalgebruik. Het geeft antwoord op alle vragen i.v.m. het gebruik van het juiste woord, het juiste voorzetsel, de juiste zinswending, enz. Het is een volledige en betrouwbare gids voor Vlamingen en Nederlanders voor school, kantoor en thuis. Bij deze derde druk is ook een Oefenboek verkrijgbaar met een groot aantal praktische oefeningen (tweemaal 50 reeksen van 20 zinnen), waarvan de antwoorden zijn terug te vinden in het Woordenboek voor correct taalgebruik.

Keywords


Book
Nederlandse taalbeheersing
Authors: ---
ISBN: 9789463444316 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De tekstsoort Recensie : een linguïstische en stilistische beschrijving

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Nederlandse taalbeheersing
Authors: --- ---
ISBN: 9789462924307 9789462928220 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Taal en computer : negende Nederlands Taalcongres, Antwerpen, 18 november 2000
Authors: --- ---
Year: 2001 Publisher: Mechelen Vereniging Algemeen Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Welke invloed heeft tweetaligheid op de resultaten van kinderen uit het zesde leerjaar?
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Brugge : Katholieke Hogeschool VIVES: Brugge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In mijn scriptie zal ik uitzoeken of tweetalige kinderen uit het zesde leerjaar slechter of beter presteren dan eentalige kinderen. Op het internet lezen we van alles over tweetaligheid: de vele voordelen die tweetaligheid biedt, maar ook de problemen die tweetalige kinderen ondervinden op het vlak van taal. Is tweetaligheid nu positief of negatief? In mijn scriptie wil ik de lezer duidelijk maken dat tweetaligheid geen statisch gegeven is. Je kan de tweetaligen dus niet allemaal over dezelfde kam scheren. Men kan tweetalige leerlingen indelen volgens categorie, bijvoorbeeld volgens leeftijd: je hebt kinderen die de tweede taal van bij de geboorte verworven hebben, maar bij anderen gebeurt die taalverwerving later. Afhankelijk van de definitie die men geeft aan tweetaligheid, kan het resultaat van de onderzoek anders zijn. Wat ook zal besproken worden, is de visie die men heeft op tweetaligheid. Hoe komt het dat mensen vooroordelen hebben over tweetaligen? Eerst werd er bewezen dat tweetaligheid iets negatiefs is en daarna werd het tegengestelde bewezen. Met de voor- en nadelen van tweetaligheid, wil ik de lezer duidelijk maken dat er meer voordelen zijn dan nadelen. Toch blijkt dat niet alle tweetaligen van de voordelen kunnen genieten. Het goed beheersen van beide talen is de voorwaarde. Afhankelijk van het moment waarop je de tweede taal verwerft, gebeurt de verwerving anders. Tweetalige kinderen hebben soms een taalachterstand, maar die wordt bijna weggewerkt in de loop van het lager onderwijs. Het is belangrijk dat tweetalige leerlingen veel in contact zijn met de tweede taal, maar ook de beheersing van hun eigen moedertaal blijkt van belang te zijn. Ook moeten de tweetalige kinderen zich bewust zijn dat hun tweetaligheid een meerwaarde is. De attitude van de leraar kan die visie beïnvloeden. Leraren moeten beseffen dat hun gedrag een impact kan hebben op de schoolprestaties van de (tweetalige) leerlingen. Belangrijk is hier om tweetaligheid op school te tolereren/stimuleren. Ook de ouders hebben een sleutelrol bij de taalverwerving van het kind. Aangezien de meeste scholen in Vlaanderen eentalige scholen zijn, koos ik ervoor om mijn onderzoek uit te voeren in eentalige scholen. Aan de leerlingen werd een enquête voorgelegd die ik gebruikt heb bij de verwerking van mijn onderzoek. Om dat mogelijk te maken, heb ik een brief opgesteld waarin ik de toestemming van de ouders vroeg. In de enquête werd er bijvoorbeeld gepolst naar de vakken die zij het moeilijkst vinden. Ik gebruikte de rapporten van de leerlingen om de schoolresultaten van de eentalige en tweetalige leerlingen met elkaar te vergelijken. Ik zal in mijn scriptie aantonen dat het antwoord op mijn onderzoeksvraag niet eenvoudig is. Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat tweetalige leerlingen beter/slechter scoren.

Keywords

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by