Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Op het oog. 21 dichters voor de 21ste eeuw bewijst het tegendeel: er is veel avontuur, lef, kritisch engagement en humor in de hedendaagse Vlaamse poëzie. Deze bundel is geen reactie van een ‘geschokte’ minderheid op de rondzendbrief van Pfeijffer, maar een antwoord op de vraag welke poëtische vormen er leven onder de jonge Vlaamse dichters. Het hele gamma komt aan bod: van performance poëten tot experimentele dichters, van neoromantische tot (post)postmoderne gedichten, van ik- tot men-poëzie. Op het oog biedt een staalkaart van die dichters die sinds vorige bloemlezingen met Vlaamse poëzie (Turkooizen scheepjes van papier en de kopgroep jonge Vlaamse dichters in DWB) aan het raam zijn komen kloppen: KOEN BAUWENS, GEERT BUELENS, SVEN COOREMANS, YVES COUSSEMENT, EVA COX, MAARTEN CRAPPÉ, SERGE DELBRUYÈRE, MAARTEN DE POURCQ, ALBRECHT B DOEMLICHT, JAN GEERTS, RUTH LASTERS, FRANSISKA LOUWAGIE, SIS MATTHÉ, ERIK METSUE, KRIS PINT, X ROELENS, JEROEN THEUNISSEN, DAVID VAN REYBROUCK, REINOUT VERBEKE, PETER VERMEERSCH & NARGILAH V.H.
Dutch literature --- Flemish poetry --- Dutch poetry --- Flemish poetry - 20th century --- Dutch poetry - 20th century
Choose an application
Een prentenboek met gedichten van en voor kinderen. Zie ook didactische tips voor gebruik in kleuterschool en eerste graad basisonderwijs.
prentenboeken (genre) --- Dutch literature --- * 889.7 --- kinderpoëzie --- poëzie --- Fiction --- Jeugdboeken --- Poëzie(Gedichten) --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 475.2 --- 477 --- Didactiek --- Jeugdpoëzie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Muzisch taalgebruik --- Nederlands --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Prentenboeken --- voordrachtenbundels voor kinderen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten
Choose an application
"This clear and engaging book offers readers an introduction to European Literary History from antiquity through to the present day. Each chapter discusses a short extract from a literary text, whilst including a close reading and a longer essay examining other key texts of the period and their place within European Literature. Offering a view of Europe as an evolving cultural space and examining the mobility and travel of literature both within and out of Europe this guide offers an introduction to the dynamics of major literary genres, international literary networks, publication cultures and debates, and the cultural history of 'Europe' as a region as well as a concept"--
European literature --- History and criticism --- Literatuur ; geschiedenis --- European literature. --- History and criticism. --- Vergelijkende letterkunde --- Geschiedenis --- Europa --- Comparative literature --- History --- Europe --- Littérature européenne --- Littérature --- Histoire et critique. --- Europese literatuur --- Geschiedenis en kritiek --- Histoire et critique
Choose an application
Hoe oorspronkelijk is literatuur? Elke schrijver doet iets met taal die anderen al eens hebben gebruikt. En wie een boek leest, hoort altijd echo's van andere teksten. Dat fenomeen noemen we intertekstualiteit. Verbanden tussen teksten sturen onze ervaring van een tekst. Het onderzoek naar intertekstualiteit is daarom een belangrijk onderdeel van de literatuurwetenschap. Bovendien is het een begrip dat we ook gebruiken voor andere kunstvormen. En eigenlijk spreken wij ook onderling 'intertekstueel' met elkaar, omdat onze spreekwijze wordt bepaald door onze omgeving. Kortom, intertekstualiteit is een theoretisch begrip dat allerlei vragen en mogelijkheden oproept. Het laat ons nadenken over hoe kunst werkt en hoe wij zelf als cultuurdragers functioneren. Draden in het donker presenteert daarom een actuele theoretische en praktische verkenning van intertekstualiteit. De auteurs (onder wie Maaike Meijer, Ernst van Alphen, Jürgen Pieters en Odile Heynders) bespreken stapsgewijs de geschiedenis, de mogelijkheden en de beperkingen van de intertekstualiteitstheorie en demonstreren hoe het onderzoek er in de praktijk uitziet.
Comparative literature --- Intertextualité --- --Littérature --- --Critique littéraire --- --Littérature néerlandaise --- --Intertextuality --- Dutch literature --- Literature --- History and criticism --- 82.091 --- Vergelijkende literatuurstudie --- 82.091 Vergelijkende literatuurstudie --- Littérature --- Critique littéraire --- Littérature néerlandaise --- Intertextuality --- Dutch literature - History and criticism --- Literature - History and criticism
Choose an application
"Framing Classical Reception Studies contains a representative number of analytic and synthetic contributions by scholars from diverse parts of the field of Classical Reception Studies. Together, they afford a synoptic view and typology of an extremely large and continuously diversifying discipline. Attentive to questions such as what, by whom, in what contexts and to what ends Classics have functioned and are functioning in our culture, all contributors ask themselves from what conceptual or disciplinary frame they approach the reception of the cultures of classical Greek and Roman antiquity. Within this questioning format, the book also contains suggestions for future agendas of research, and forcefully argues for the political, cultural and cognitive relevance of classical receptions in the Academy"--
Civilization, Classical --- Classical literature --- Influence. --- History and criticism. --- Civilization, Modern --- Comparative literature --- Classical influences. --- Classical and modern. --- Modern and classical. --- Modern civilization --- Modernity --- Civilization --- Renaissance --- Classical civilization --- Civilization, Ancient --- Classicism --- History --- Antike. --- Classical literature. --- Rezeptionsästhetik. --- Vergleichende Literaturwissenschaft.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|