Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ad de Visser, auteur van 'Hardop Kijken' (2009, tiende druk) en 'De tweede helft - beeldende kunst na 1945' (2010, zesde druk), werkt sinds enige jaren aan een zeer ambitieus project: 'Vice versa', een eerste, algemene kunstgeschiedenis van Nederlandse bodem, in omvang vergelijkbaar met klassieke voorgangers als Jansons Wereldgeschiedenis van de kunst en Algemene Kunstgeschiedenis van Honour en Fleming. Het belangrijkste onderscheid met deze klassiekers is de nieuwe benadering, waarin weliswaar de chronologische ontwikkeling van de kunst wordt behandeld, maar waarin steeds ook wordt 'doorgeschakeld' naar latere periodes. Het vraagt zich niet alleen af waar de kunst vandaan is gekomen, maar vooral ook waarheen ze heeft gevoerd.
kunstgeschiedenis (algemeen) --- Westerse kunst --- architectuur --- History --- kunstgeschiedenis --- art history --- Art --- Architecture --- Art, European. --- Architecture, European --- 701.1 --- De Visser, Ad --- 7.03 --- geschiedenis --- kunst --- overzichten --- European architecture --- Art, Modern --- European art --- Nouveaux réalistes (Group of artists) --- Zaj (Group of artists) --- History. --- algemene kunstgeschiedenis, inleidingen - hand- en leerboeken --- kunstgeschiedenis, algemene museumcollecties --- Kunst --- Geschiedenis --- bouwkunst --- 7(091) --- 72(091) --- Kunstgeschiedenis ; naslagwerken --- Kunst ; geschiedenis --- Architectuur ; geschiedenis --- PHL-Education 12 --- architectuurgeschiedenis --- Kunsten --- Architectuur --- Grieks-Romeinse tijd --- Middeleeuwen --- Renaissance --- 17e eeuw --- 18e eeuw --- 19e eeuw --- 20e eeuw --- Art, European --- Oudheid --- Archief --- Digitalisering --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Godsdienst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Art history --- History of art --- kunstgeschiedenis (algemeen). --- Westerse kunst. --- architectuur.
Choose an application
Choose an application
Bloemlezing van cultuurhistorisch belangrijke tekstfragmenten uit de Middeleeuwen.
History of philosophy --- Antiquity --- Europe --- History as a science --- Roman history --- History of civilization --- History of Europe --- anno 500-1499 --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Griekenland --- Hellas --- Hellenisme --- Geschiedenis --- Griekse literatuur --- Filosofie --- Romeinse Rijk --- Latijnse literatuur --- Middeleeuwen --- Engelse literatuur --- Franse literatuur --- Middelnederlandse literatuur --- Duitse literatuur --- Renaissance --- Cultuurgeschiedenis --- 16e eeuw --- 15e eeuw --- geschiedenis --- Oudheid --- China --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Poëzie --- Atlas --- Museum --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Middelnederlands --- Noorwegen --- 925 --- bronnen --- bron --- geschiedenis - Middeleeuwen --- 923.1 --- geschiedenis - het Romeinse rijk --- 926.1 --- historische bron Kruidtuin --- Documentation and information --- History of ancient Greece --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- Griekse oudheid --- Romeinse oudheid --- Romeinen --- historiografie --- middeleeuwen --- historische pedagogiek --- ontdekkingsreizen
Choose an application
In De tweede helft vertelt Ad de Visser niet veel schwung het verhaal van de beeldende kunst van de laatste vijftig jaar. de tweede helft van de twintigste eeuw. Zonder de spreekwoordelijke complexiteit van de materie uit de weg te gaan slaagt hij erin de baaierd van stromingen en individuele kunstenaars overzichtelijk te expliciteren en weet hij (beducht voor kunsthistorische clichés, niet afkerig van persoonlijke voorkeur en kritisch commentaar) zijn verhaal levendig te houden. In vier hoofdstukken (eik voorafgegaan door een tijdsbeeld waarin samenleving en cultuur kort worden gekarakteriseerd) presenteert hij de kunst van na 1945 aan de hand van de vier naoorlogse generaties en hun specifieke ambities en preoccupaties: de deugdzame jaren veertig en vijftig, de provocerende jaren zestig, de 'therapeutische' jaren zeventig en tot slot de vrijblijvende, maar verleidelijke jaren tachtig en negentig. De tweede helft is een verfrissende handleiding voor iedere kunstliefhebber en een gedegen studieboek waarnaar het kunstonderwijs lang heeft uitgezien.
Art --- Histoire de l'art --- Peinture --- Art, Modern --- hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- anno 1940-1949 --- anno 1980-1989 --- anno 1960-1969 --- anno 1950-1959 --- anno 1970-1979 --- anno 1990-1999 --- History --- art history --- anno 1900-1999 --- 1945 --- -20e eeuw --- 701.1 --- abstract expressionisme --- arte povera --- Beuys, Joseph --- cobra --- conceptuele kunst --- De Visser, Ad --- Ecole de Paris --- happenings --- hyperrealisme --- kinetic --- kunstgeschiedenis --- land art --- l'art informel --- lichtkunst --- materieschilderkunst --- minimalisme --- neo-expressionisme --- op art --- performance --- pop art --- postmodernisme --- 7.038(03) --- 7.038 --- Beeldende kunst ; 1945-1998 ; naslagwerken --- 7.039 --- 7 <09> --- 7.039 Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- 7 <09> Kunstgeschiedenis. Kunsthistorie --- Kunstgeschiedenis. Kunsthistorie --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- algemene kunstgeschiedenis, inleidingen - hand- en leerboeken --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; encyclopedieën --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- 705.8 --- beeldende kunst --- expressionisme --- kunst --- 20e eeuw --- Abstracte kunst --- Architectuur --- Arte Povera --- Art informel --- Assemblage --- Beeldende kunst --- Body art --- Camp --- Cobra --- Colorfield painting --- Concept art --- Design --- Environment --- Figuration libre --- Happening --- Hollandse nieuwen --- Hyper-concept --- Hyperrealisme --- Kinetica --- Kitsch --- Kunst --- Kunstgeschiedenis --- Land art --- Latijnse school --- Lichtkunst --- Materie-schilderkunst --- Minimal art --- Neo-expressionisme --- Neue Wilden --- New British sculpture --- Nouveau Réalisme --- Op Art --- Performance --- Pop-art --- Postmodernisme --- Transavanguardia --- Kunstgeschiedenis 20e eeuw --- Kunsten --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- kunst 20e eeuw --- action painting --- Ad de Visser --- appropriation --- architectuur --- art informel --- assemblages --- Bacon Francis --- beeldhouwkunst --- Beuys Joseph --- body art --- camp --- colorfield painting --- commodity art --- concept art --- design --- environment --- feminisme --- figuration libre --- film --- fotografie --- fundamentele schilderkunst --- graffiti --- Hollandse Nieuwen --- informele kunst --- installaties --- kinetische kunst --- kitsch --- Manzoni Piero --- minimal art --- muziek --- naslagwerk --- neostijlen --- neue Wilden --- new-image painting --- nouveau réalisme --- Nul --- outsider art --- performances --- post-painterly abstraction --- schilderkunst --- simulation --- televise --- theater --- transavanguardia --- twintigste eeuw --- video --- Virtual reality --- virtuele realiteit --- Zero --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- 2e helft 20e eeuw --- Art, Modern.
Choose an application
130 essays, interviews, manifesten, statements, gedichten en beschouwingen, waarvan 30 teksten voor het eerst in Nederlandse vertaling - teksten die ertoe doen binnen de beeldende kunst van na 1945
Art, Modern --- kunsttheorie --- 20ste eeuw --- Comparative literature --- art history --- art theory --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- Kunst ; 1945 --- -Art, Modern --- Morris Robert --- Musil Robert --- narcisme --- naslagwerk --- neue Wilden --- Newman Barnett --- Nietzsche Friedrich --- nouveau réalisme --- Nul --- Oldenburg Claes --- op art --- Peeters Henk --- Piene Otto --- Pieters Din --- Plato --- Pollock Jackson --- pop art --- postmodernisme --- post-painterly abstraction --- Reichenfeld J --- Reijnders Frank --- Reinhardt Ad --- Restany Pierre --- Rohde Carl --- Roodnat Bas --- Rooduijn Tom --- Rosenberg Harold --- Roszak Theodore --- Rothko Mark --- Ruyters Dominiek --- Sartre Jean-Paul --- Satie Erik --- schilderkunst --- Schoonhoven Jan --- Simons Riki --- Sontag Susan --- Steiner George --- Stein Gertrude --- Stella Frank --- Tapié Michel --- Tegenbosch Lambert --- Tilroe Anna --- Tinguely Jean --- twintigste eeuw --- Uecker Günther --- van Weelden Dirk --- Vos Marcel --- Warhol Andy --- Weiner Lawrence --- Wittgenstein Ludwig --- Wölfflin Heinrich --- Woolf Virginia --- Zero --- 7.038 --- beeldende kunst --- kunst 20e eeuw --- 7.01 --- Abramovic Marina --- abstracte kunst --- abstracte schilderkunst --- abstractie --- action painting --- Ad de Visser --- Adorno Theodor W --- After Nature --- Alloway Lawrence --- Andre Carl --- Appel Karel --- Armando --- art brut --- arte povera --- Baudrillard Jean --- beat generation --- beatniks --- beeldhouwkunst --- Beeren Wim --- Benjamin Walter --- Bergson Henri --- Beuys Joseph --- Bongard Willi --- Boomgaard Jeroen --- Broodthaers Marcel --- Cage John --- Cameron Dan --- Celant Germano --- Cobra --- concept art --- conceptuele kunst --- Constant --- Dante Arthur C --- de Kooning Willem --- den Hartog Jager Hans --- Denis Maurice --- Depondt Paul --- Derrida Jacques --- Dotremont Christian --- Dubuffet Jean --- Eco Umberto --- Emmerik Pam --- Engelander Ruud --- esthetica --- Fabre Jan --- Finkielkraut Alain --- fluxus --- Fontana Lucio --- fotografie --- Foucault Michel --- Fuchs Rudi --- Giacometti Alberto --- Gilbert & George --- Greenberg Clement --- Groot Ger --- Grootveld Robert Jasper --- Habermas Jürgen --- Hamilton Richard --- Hassan Ihab --- Heyting Lien --- Illich Ivan --- informele kunst --- installaties --- Jencks Charles --- Kaal Ron --- Kaprow Allan --- kinetische kunst --- Klein Yves --- Kosuth Joseph --- Kounellis Jannis --- kunst --- LeWitt Sol --- Lucebert --- Lüpertz Markus --- Lyotard Jean-François --- Maciunas George --- Manzoni Piero --- Mitchell Adrian --- Modern art --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- Nieuwe Ploeg (Group of artists) --- -Art --- Kunsten --- 1945 --- -20e eeuw --- Kunstgeschiedenis --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- -Kunsten --- Kunst --- 2e helft 20e eeuw --- 20e eeuw --- -Kunst --- writings [documents] --- artists' statements --- Art, Modern - 20th century - Sources --- 20ste eeuw.
Choose an application
Kunst leren begrijpen is een moeilijk en langdurig proces. Het houdt meer in dan het ontwikkelen van een persoonlijke voorkeur. Daarom juist leert de kunstbeschouwing ons een manier van zien die ons in staat stelt kunstwerken te benaderen vanuit een meer objectiverend standpunt: analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken.In HARDOP KIJKEN biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. In tien hoofdstukken leidt hij ons langs beeldaspecten als: materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte, licht kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarneming en abstractie.
kunst --- kunstbeschouwing --- kunsttheorie --- kunsttechnieken --- textuur --- compositie --- ordonnantie --- ruimtelijkheid --- plasticiteit --- licht --- kleur --- beweging --- genese --- waarneming --- abstractie --- 7.01 --- Kunst ; esthetica --- 700.6 --- beeldende vorming (ler) --- kunstfilosofie --- ZIZO --- Aesthetics of art --- art criticism --- Aesthetics --- esthetica --- aesthetics
Choose an application
kunst --- naslagwerk --- twintigste eeuw --- 7.038 --- 705.8 --- Kunst; 20ste eeuw --- kunstgeschiedenis, 20e eeuw --- Art --- anno 1940-1949 --- anno 1980-1989 --- anno 1960-1969 --- anno 1950-1959 --- anno 1970-1979 --- anno 1990-1999 --- Kunsten --- 1945 --- -20e eeuw --- Kunstgeschiedenis --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- MAD-faculty 19 --- PXL-Handboeken --- hedendaagse kunst en cultuur --- Kunst --- 2e helft 20e eeuw --- 20e eeuw
Choose an application
Dit boek biedt een heldere methode aan om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. In tien hoofdstukken leidt de auteur ons langs beeldaspecten als : materiaal en techniek, afmetingen en kader, ruimte, licht, kleur, beweging, standpunt en plaatsing, waarnemening en abstractie.
7.04 --- 7.01:003 --- Visual perception --- 7.01 --- abstractie --- bewegen --- compositieleer --- kleurenleer --- kunst --- kunstbeschouwing --- kunsttheorie --- kunstzinnige vorming --- licht --- materialen --- ruimtelijkheid --- vormleer --- 700.6 --- De Visser, Ad --- kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- semiotiek --- Optics, Psychological --- Vision --- 7.01:003 Semiotiek van kunst en esthetiek --- Semiotiek van kunst en esthetiek --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Psychological aspects --- Kunsten --- Filosofie --- Kunstbeschouwing --- Art appreciation --- Abstractie --- Beweging --- Brons --- Compositie --- Computerkunst --- Contouren --- Driedimensionaal --- Factuur --- Fotografie --- Glas --- Grafiek --- Kader --- Kleurenspectrum --- Kleur --- Kunst --- Land art --- Licht --- Lichtkunst --- Materiaal --- Mozaïek --- Ordonnantie --- Perspectief --- Plasticiteit --- Plastiek --- Portret --- Realisme --- Ruimte --- Ruimtelijkheid --- Schaduw --- Schilderen --- Schriftuur --- Sculptuur --- Techniek --- Tekenen --- Textiel --- Textuur --- Tweedimensionaal --- Video --- Waarneming --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art --- Art criticism --- Analysis, interpretation, appreciation --- #KVHA:Kunst --- #KVHA:Kunstbeschouwing --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- #gsdbA --- History --- art history --- art theory --- color [perceived attribute] --- space [composition concept] --- light [energy] --- motion --- Iconography --- techniques [processes] --- perception --- materials [matter] --- art criticism --- Aesthetics of art --- Aesthetics --- kunsteducatie --- Art appreciation. --- Visual perception. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Kunstesthetica --- kunstkritiek --- materials [substances] --- 696 --- Kunstgeschiedenis --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Reception of art --- Reception --- CDL --- kunstbeschouwing.
Choose an application
In de inleiding wordt in heldere bewoordingen een uiteenzetting gegeven van de iconografie en van de opsporing van verborgen inhouden en overdrachtelijke betekenissen. De negen hoofdstukken die hierop volgen, zijn geordend naar de belangrijkste bronnen waaruit de westerse kunst van vroege tijden tot heden haar thema's putte, zoals klassieke mythologie, christelijke motieven, historie en literatuur. Per hoofdstuk bespreekt de auteur een aantal exemplarische kunstwerken en biedt ons zo oefening in thema-herkenning en in interpretatie van de oude en de moderne kunst. Met hardop kijken schreef Ad de Visser een inleiding tot de kunstbeschouwing, waarin de morfologische benadering vooropstond : hoe ziet het kunstwerk er uit? Kunst met voetnoten is daarop een logisch vervolg : het gaat in op inhoud en betekenis : wat stelt het kunstwerk voor?
iconografie --- allegorie --- kunstgeschiedenis (algemeen) --- Art --- Themes, motives. --- Aesthetics --- Iconography --- History --- iconology --- iconography --- art history --- art theory --- 696 --- 700.6 --- De Visser, Ad --- kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- semiotiek --- 7.03 --- CDL --- christelijke symboliek --- filosofie --- geschiedenis --- iconologie --- kunst --- literatuur --- mythologie --- persoonlijke mythe --- politiek --- 7.01 --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- 7.04 --- 7.04 Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding --- Themes, motives --- Kunstgeschiedenis --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Subjects --- #KVHA:Kunstbeschouwing --- beeldende kunst --- kunstbeschouwing --- thema's --- allegoriën --- christelijke motieven --- Griekse mythologie --- motieven --- symboolkunde --- iconologie en iconografie --- Motieven --- Kunsten --- Mythologie --- Motief --- Kunst --- symbolische voorstellingen, allegorieën en emblemen ~ kunst; 'Arte' --- symbolische voorstellingen, allegorieën en emblemen ~ kunst; 'Arte'. --- kunstgeschiedenis (algemeen).
Choose an application
Hardop kijken met voetnoten' is de samenvoeging van twee succesvolle boeken over kunstbeschouwing van Ad de Visser: 'Hardop kijken' en 'Kunst met voetnoten'. Beide boeken zijn voor deze nieuwe editie volledig herzien, de illustraties zijn geactualiseerd en de twee delen zijn aan elkaar geschreven. Het resultaat is een rijk geïllustreerde, toegankelijke en brede inleiding in de kunstbeschouwing. In het eerste deel (het voormalige Hardop kijken) biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. Aan de hand van veel voorbeelden laat hij zien hoe we beeldaspecten van kunstwerken kunnen analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken op het gebied van onder meer materiaal, techniek, licht, kleur en plaatsing. In het tweede deel (voorheen Kunst met voetnoten) worden juist de inhoud en de betekenis van de kunstwerken aan de orde gesteld. Ad de Visser geeft in heldere bewoordingen een uiteenzetting van de iconografie en van de opsporing van verborgen inhouden en overdrachtelijke betekenissen, veelal afkomstig uit de klassieke mythologie, christelijke motieven, historie en literatuur. De twee delen vullen elkaar goed aan en verschijnen nu voor het eerst samen in één boek.
Art --- philosophy of art --- kunstbeschouwing --- kunstgeschiedenis --- Art appreciation --- Visual perception --- 7.01 --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art criticism --- Themes, motives --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Subjects --- Psychological aspects --- Analysis, interpretation, appreciation --- Kunst --- Didactics of the arts --- Aesthetics of art --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Reception of art --- Reception --- 456.7 --- kunstkritiek --- kunsteducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|