Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Aesthetics of art --- Painting --- paintings [visual works] --- monochrome --- art criticism --- schilderkunst --- Verheyen, Jef
Choose an application
As the driving force behind the international avant-garde, Belgian artist Jef Verheyen (1932–1984) occupies an important place in European art. In the late 1950s, painting reached a ‘zero point’ partly due to his vision. Verheyen developed an inimitable monochrome painting technique by applying thin layers of paint on top of each other in an apparently steamed manner. The painting thus became a contemplative space: a window on the infinite that invites us to dream away, to stare into the void or – more conceptually – to focus our gaze. Verheyen spent a lifetime trying to reconcile tradition with innovation. His modernist adventure included ceramic experiments and oriental ideas as well as painting by the Flemish masters. Jef Verheyen. Window on Infinity shows the substantive and stylistic evolution of Le Peintre Flamant, as he called himself, through hundreds of works. Thanks to never-before-released notebooks, photos and letters, this oeuvre overview also offers an insight into the artist’s archive.
Art styles --- Painting --- paintings [visual works] --- Abstract [modern European style] --- monochrome --- Modern [style or period] --- Zero (kunststroming) --- Verheyen, Jef
Choose an application
Manon de Boer (°1966) is een kunstenaar die de grenzen van het bewegende beeld en het geluid aftast in haar filminstallaties. Deze paper over de filmmaakster kwam tot stand naar aanleiding van de voltooiing van een trilogie. 'Sylvia Kristel-Paris' (2003), 'Resonating Surfaces' (2005) en 'Think about Wood, Think about Metal' (2011) zijn elk een filmportret over een vrouw die aan de hand van een monoloog getuigt hoe de jaren zeventig van de vorige eeuw een belangrijke, persoonlijke rol hebben gespeeld. In het eerste portret vertelt de in 2012 overleden actrice Sylvia Kristel tweemaal hetzelfde biografische verhaal, opgenomen met een interval van een jaar. In het tweede portret experimenteert de psychoanalytica Suely Rolnik met het 'anders-zijn' tussen stem en lichaam, tussen taal en identiteit, tussen privé en publiek. Tenslotte dient de Boers keuze voor de percussioniste Robyn Schulkowsky ertoe dat de laatste film vooral een geluidsportet wordt, waarin een cinematografische meditatie van geluid, klank en performance centraal staat. Aan de hand van de trilogie wordt deze thesis een sterk thematische benadering van een oeuvre. Met een begin, een midden en een slot maakt deze filmtriptiek een evolutie door: van vraagstukken over de (on)mogelijkheid van narrativiteit ('Sylvia Kristel-Paris'), naar de kracht van de stem tot het lichaam ('Resonating Surfaces') om te eindigen bij een pure bevraging van geluid en muziek ('Think about Wood, Think about Metal'). Een montage van beeld, geluid en gesproken woord resulteert in gelaagde filmportretten waarin de Boer onze klassieke gewoonteblik bijstelt. Zo speelt de kunstenaar bijvoorbeeld in op de splitsing tussen het beeld en de voice-over of experimenteert ze met de temporele dimensie van film. Door daarenboven steevast te kiezen voor analoge film in 8mm (super8), 16mm of 35mm, wekken haar trage films een nostalgische, anachronistische indruk. Dankzij haar unieke filmtaal ervaart de kijker in elk portret dat het verleden niet gefixeerd is maar vanuit het heden wordt beleefd. Via de protagonist brengen de films bovendien ook abstracte thema's als tijd, geschiedenis, geheugen, lichaam en taal met zich mee. De verkenning van esthetische of formele aspecten verbindt de Boer zo met referenties aan taal, identiteit, psychoanalyse, filosofie en politiek. Deze uiteenzetting over Manon de Boer is een persoonlijke confrontatie met haar werk en stelt als doel om tot een onderzoek te komen naar de geest van haar oeuvre door de voornaamste inhoudelijke, technische, thematische en theoretische sleutels uit deze trilogie te belichten.Annelien De Troij
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Art styles --- Painting --- paintings [visual works] --- Abstract [modern European style] --- monochrome --- Modern [style or period] --- Zero (kunststroming) --- Verheyen, Jef
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|