Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In deze pocket bespreken we drones in ruime zin voor zowel de professionele als de recreatieve gebruiker aan de hand van een praktische vraag/antwoord structuur. We leggen op een bevattelijke wijze uit hoe het dronelandschap er vandaag uitziet, geïllustreerd met beeldmateriaal, schema’s, modellen, wetteksten, etc. De gehanteerde multidisciplinaire, praktische en integrale visie moet bijdragen tot een goed en veilig gebruik van drones in het Belgische luchtruim. Op die manier hoeven drones in de toekomst geen bedreiging te vormen, maar een nieuwe en innovatieve technologie in volle ontwikkeling met heel veel potentieel.
General ethics --- Criminal law. Criminal procedure --- E-books --- drones --- UAV --- UAS --- RPAS --- PXL-Central Office 2017 --- luchtverkeer --- regelgeving --- nieuwe technologiën --- jurisquare --- 202106
Choose an application
Choose an application
In deze pocket bespreken we drones in ruime zin voor zowel de professionele als de recreatieve gebruiker aan de hand van een praktische vraag/antwoord structuur. We leggen op een bevattelijke wijze uit hoe het dronelandschap er vandaag uitziet, geïllustreerd met beeldmateriaal, schema's, modellen, wetteksten, etc.De gehanteerde multidisciplinaire, praktische en integrale visie moet bijdragen tot een goed en veilig gebruik van drones in het Belgische luchtruim. Op die manier hoeven drones in de toekomst geen bedreiging te vormen, maar een nieuwe en innovatieve technologie in volle ontwikkeling met heel veel potentieel.
Choose an application
Bij de implementatie van elektromotoren in de luchtvaart komt heel wat wetgeving kijken. De motor moet aan alle eisen voldoen om zo alle certificaten te bemachtigen, zodat deze commercieel gebruikt mag worden in vliegtuigen, helikopters,.. Aangezien elektromotoren alleen nog maar op experimentele basis gebruikt worden, zijn hier nog geen specifieke richtlijnen voor bepaald. Hierdoor ligt nog niet vast aan welke eisen de motor en aansturing moet voldoen en welke omstandigheden deze moeten kunnen doorstaan. Het doel van dit onderzoek is een zo goed mogelijke weergave te geven van welke testen er relevant zijn voor de certificatie van de elektromotor en dit allemaal aan te tonen met behulp van een teststand. Deze teststand geeft ook weer hoe het principe van een elektrische aandrijflijn in zijn werk gaat en tot wat deze in staat is. In het eerste deel wordt de toekomst van elektrische en hybride vliegtuigen en de mogelijkheden hiervan besproken. Dit aan de hand van enkele voorbeelden en een overzicht van de belangrijkste projecten, die op het moment van schrijven lopende zijn. In deel twee komen de testen, die relevant zijn voor de certificatie van elektromotoren in de luchtvaart, aan bod. Hierbij hebben we ons gebaseerd op de Certification Specifications for Engines (CS-E) van zuigermotoren, aangezien deze het dichtst in de buurt liggen van elektrische motoren. Faalanalyse, koppelmeting, vibratietest, kalibratietest, starttest, lage temperatuurtest, duurzaamheidstest, acceleratietest, over-speedtest en watersproeitest worden in dit hoofdstuk besproken. Verder is er ook onderzoek gebeurd naar toepasbaarheid van de testen uit de MIL-M-8909B, die opgesteld zijn voor een 28V DC motor. Het derde deel is gewijd aan de praktische uitwerking van de teststand met een bespreking van alle componenten en waarom deze geschikt zijn voor implementatie. Ook worden alle productietechnieken aangehaald die van toepassing zijn op de geproduceerde stukken. De Axi 5330/18 wordt gebruikt als motor, omdat deze qua opbouw exact dezelfde is als de gebruikte motoren op de general aviation toestellen. In vergelijking met de motoren met grote vermogens in general aviation heeft deze slechts een vermogen van 2870W. Voor het bekomen van alle meetresulaten wordt er gebruik gemaakt van de miniPRO dyno, die steunt op het principe van een inertiële dynamometer. In het laatste deel wordt de veiligheid rond de teststand besproken. Aangezien de test- en demonstratiestand voor educatieve doeleinden gebruikt zal worden, moet hier extra aandacht aan geschonken worden.
Choose an application
Stilaan spelen drones een grotere rol binnen onze maatschappij en blijken ze dan ook vrij effectief in verscheidene toepassingen. Toch blijven de drones die we tot op vandaag kennen beperkt in hun mogelijkheden en zijn ze meestal ongeschikt voor “multi-role” toepassingen. Zo is de RPAS zeer handig om statische taken in de lucht uit te voeren. Maar een keerzijde hiervan is dat ze een hoog benodigd vermogen per gewicht nodig hebben om in de lucht te blijven, waardoor vliegtijd en reikwijdte van deze drone beperkt is. Een USV (Unmanned Surface Vehicle) heeft daarentegen dan de mogelijkheid om grote afstanden af te leggen, uiteraard met een beperkte snelheid, maar hij heeft dan ook een veel groter laadvermogen. We merkten dus op, dat vaak een negatief aspect van één bepaald type drone kon opgevangen worden door een ander type drone. Dan rest de volgende vraag: “Waarom ontwikkelen we dan geen drone die meerdere verschillende type drones kan vervangen?”, om een drone met groter toepassingsgebied te bekomen. Uit dit proces kwamen we dan uiteindelijk tot een moederschip structuur, waarbij we de klassieke vliegende en varende drones behouden en ze complementair laten samenwerken. Het hoofddoel van deze bachelorproef is om een RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) en een ROV (Remotely Operated Underwater Vehicle) te integreren op een USV boot (Unmanned Surface Vehicle), deze bachelorproef bevat een productie klaar ontwerp voor het bouwen van een eerste prototype, en de nodige aspecten waaraan zo’n systeem zal moeten voldoen om tot één werkend geheel te komen. Het is een grondige basis van een concept, waarop in toekomst kan verder gewerkt worden.
Choose an application
Deze bachelorproef handelt over de toepassing van drones bij het uitvoeren van een VTA (Visual Tree Assessment). Dit is een methode om met behulp van een visuele controle, mogelijke gebreken van de boom vast te stellen. Dit wil zeggen dat er gezocht wordt naar een manier die het mogelijk maakt om met een drone de takken en de kruin van een boom te inspecteren. Hierdoor is de boomdeskundige in staat beelden te maken van de gezondheidstoestand van de boom en deze beelden later te raadplegen. Het totaalpakket van de drone en alle noodzakelijke toebehoren moet aangeboden worden binnen een budget van €1.500. Hiervoor werden twee verschillende pistes parallel doorlopen. Bij de eerste piste werd gezocht naar modificaties waarmee het mogelijk is om met een bestaande drone een VTA uit te voeren. Hiervoor werd vooral gekeken naar de bescherming van de propellers en de constructie van de drone. Tijdens deze piste werden verschillende oplossingen ontworpen en geëvalueerd. Hierbij werd ook nog randapparatuur getest die de kwaliteit van het beeld verbetert. Parallel werd aan de hand van de bevindingen en testvluchten uit de eerste piste een eisenpakket opgesteld voor de constructie van een nieuwe drone, dit in de vorm van een materiaallijst en conceptueel ontwerp. Aan de hand van deze informatie is het voor de boomdeskundige mogelijk deze eenvoudige drone zelf te assembleren.
Choose an application
Choose an application
Het doel van ons eindwerk is om leerlingen van het 1ste tot 6de middelbaar op een leerrijke manier te informeren over drones: waaruit bestaat een drone, waardoor kan een drone vliegen, welke veiligheidsproblemen kan een drone met zich brengen? Dit sluit aan bij de leerstof van de STEM- klassen en het speelt in op de vaststelling dat de jeugd veel te los omgaat met drones en niet lijkt te beseffen welke gevaren en verantwoordelijkheden drones met zich meebrengen. Onze drone is samengesteld volgens een bouwpakket. Via de handleiding die we zelf geschreven hebben, zullen de leerlingen de drone zelf kunnen samenstellen en in een korte omschrijving lezen wat de functie van elk onderdeel is en waarom het essentieel is voor de drone. Ook zullen we een korte 'theory of flight' geven. Dit betekent dat we een korte opsomming geven van de machines die een drone in staat stellen om te vliegen en van de aerodynamische factoren die hierbij een rol spelen. Eenmaal de leerlingen de drone in elkaar hebben gestoken, kunnen ze de drone een 10- tal minuten laten vliegen. De bewegingen die de drone maakt, zullen zeer traag worden uitgevoerd, want voor de meeste leerlingen zal dit de eerste keer zijn dat ze een drone besturen en natuurlijk moet dat zo veilig mogelijk gebeuren. Om dit allemaal te verwezenlijken moet de drone zo ontworpen kunnen worden dat het een plug and play systeem wordt. Daarom hebben we zelf het frame van de drone ontworpen en vervolgens het frame door een 3D-printer laten produceren. Het voordeel van het 3D-printen is dat we zelf de vorm van onze drone kunnen bepalen en gemakkelijk aanpassingen aan het design kunnen maken indien dit nodig zou zijn. De uitdaging voor ons is om de 'assembly' zo eenvoudig mogelijk en zo veilig mogelijk te maken. Vervolgens moet de drone ook stevig zijn, want hij moet meermaals in en uit elkaar gehaald kunnen worden.
Choose an application
In deze bachelorproef wordt de functionaliteit van drones voor het nemen van thermografische beelden besproken. Deze beelden zijn belangrijk voor het vinden van koudebruggen, hierdoor kunnen deze vermeden worden door middel van betere isolatie. Door het verbeteren van de isolatie, wordt de EPB verbeterd van de woning. Omdat drones steeds meer gebruikt worden in het dagelijkse leven, is er onderzocht of drones ook een functie kunnen krijgen voor de thermografie. Dit is onderzocht door een meting te gaan doen bij een woning met extra assistentie van een blowerdoor. De blowerdoor zorgt voor overdruk waardoor de koudebruggen beter zichtbaar worden. Als conclusie is er bekomen dat de drone geen of weinig meerwaarde biedt. Een drone biedt enkel voordelen in specifieke scenario’s, zoals op grote hoogte meten, als er weinig plaats is, veiliger, efficiënter etc.
Choose an application
Er is gekozen voor het onderwerp omdat onbemande luchtvaart zeer interessant en boeiend is. Toen de lijst met onderwerpen te bezichtigen was, sprong dit éne onderwerp er onmiddellijk uit. Dit omdat het idee origineel was en voor het eerst multirotors met luchtschepen werden gecombineerd. Na overleg met meneer De Roo en de uitleg van het onderwerp was de motivatie des te groter. Het doel van het eindwerk was een luchtschip dat patrouilleerde boven de kust waarbij er multirotors konden uitgestuurd worden om een groter gebied te bestrijken en zo ‘search & rescue’-operaties uit te voeren. Ook kan dit concept gebruikt worden voor beheersing van de mensenmassa. Maar dit concept werd veel ruimer gezien. Er werd begonnen met een catalogus op te stellen met als doel het project een universeel formaat te geven. Daarbij kan de draaglast ingevoerd worden zodat automatisch alle specificaties van het te gebruiken luchtschip zichtbaar worden. Zoals hierboven omschreven werd er gestart met een catalogus op te stellen van verschillende formaten van luchtschepen en dit van meerdere bedrijven. Daarna werd er verder gegaan met het opzoeken van mogelijke energiebronnen die konden geïnstalleerd worden op het luchtschip. Deze energiebronnen zijn nodig om de multirotors op te laden. Als volgende stap werd een droppingsmechanisme ontworpen om zo de multirotors gecontroleerd te kunnen uitrukken. Wanneer deze stappen voltooid waren, konden deze bijgevoegd worden aan de rekeneenheid. Als er dan zo enkele vaste parameters ingevoerd worden, is het mogelijk om een uitgebreid resultaat te krijgen van het luchtschip en zijn specificaties. Als laatste stap kan er dan gedacht worden aan het opschalen van het geheel. Zo kan er stap voor stap gewerkt worden op grotere luchtschepen. Door dit universeel concept te creëren kan er op een snellere manier een juiste configuratie gemaakt worden. Dat aan de hand van gemaakte studie, berekeningen en formules en waarbij de ‘search & rescue’-operaties nog steeds aanwezig kunnen zijn.
Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|