Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In het veld van de professionele begeleiding, zoals coaching, training en advisering, wordt steeds meer gebruik gemaakt van allerlei vormen van spel. Er is de afgelopen twintig jaar enorm veel praktijkliteratuur op dit terrein verschenen. Het aanbod varieert van dramawerkvormen tot coachen met paarden, van labyrintlopen tot simulatiespelen en van strategieontwikkeling met lego tot creatieve expressie met klei en karton. De wetenschappelijke reflectie en theorievorming blijft echter ver achter bij de ontwikkeling van al deze praktische methoden, waardoor het gevaar van ongefundeerd handelen bestaat. In dit boek wordt daarom onderzoek gedaan naar de waarde en werking van begeleidingskundige spelvormen. Ook wordt onderzocht over welke vaardigheden de begeleider moet beschikken om effectief gebruik te maken van spel. In deze studie worden concrete richtlijnen gepresenteerd die een fundament geven aan de inzet van speelse werkvormen in de begeleidingskundige praktijk. Speelruimte voor ervaring en reflectie is bedoeld voor coaches, trainers en adviseurs die willen begrijpen wat ze doen als ze speelse werkvormen inzetten. Het boek kan ook gebruikt worden als een diepgaande en concrete kennismaking met nieuwe werkvormen.
begeleidingsmethodieken --- spelen --- Didactics of sports and games --- groepsontwikkeling --- Operational research. Game theory --- speltheorie --- film --- spelbegeleiding --- psychodrama --- speltherapie --- simulatiespel --- speelgoed --- spel --- didactiek --- Spel --- Didactiek --- 366.41 --- 607.53 --- 379 --- 371.3 --- Leidinggeven --- Beeldende expressie als therapie --- Theses --- Coaching --- Training --- Hulpverlening --- Spelen --- Dramaspelen --- Drama --- Simulaties --- Simulatiespelen --- Creatieve expressie --- Kennisontwikkeling --- Film --- Speelgoed --- Begeleiding --- Werkvormen --- Dramaspel --- Simulatie --- Simulatiespel --- Film (cinematografie) --- Werkvorm --- Training (vorming)
Choose an application
De luistercoach bevat emotiedobbelstenen. Dit instrument is ontwikkeld om op een eenvoudige en speelse wijze gesprekken te verdiepen en relaties te intensiveren. Ze kunnen gebruikt worden in alledaagse situaties, bijvoorbeeld bij een gesprekje met de kinderen als ze thuiskomen na een schooldag, maar ook in professionele begeleidingstrajecten, zoals loopbaancoaching en relatietherapie. Daar kunnen ze behulpzaam zijn bij het verkennen van dilemma's en het exploreren van de meerstemmigheid in de gevoelens die zich voordoen. De handleiding schetst eerst beknopt de methodische en theoretische achtergrond van het werken met de dobbelstenen en beschrijft vervolgens enkele spelvarianten
Didactic strategies --- Psychiatry --- Personnel management --- Mass communications --- mondelinge communicatie --- gesprekstechnieken --- coaching --- relatietherapie --- loopbaanontwikkeling --- Coaching --- Leidinggeven --- Reflectie --- Feedback --- Emoties --- Gespreksvoering --- Loopbaanbegeleiding --- Sociaal-emotionele vaardigheden --- Intervisie --- Relatietherapie --- Leiderschap --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Emotie --- Sociaal-emotionele vaardigheid --- Onderwijs
Choose an application
Sprookjes, prentenboeken, bijbelverhalen, gedichten, nog steeds zijn ze in staat iets binnenin ons te raken. De gebeurtenissen in die vertellingen associëren we met ervaringen die we zelf op onze levensweg hebben opgedaan. Als mensen leven we in verhalen. We zijn de hoofdpersoon in het verhaal van ons eigen leven waarin we anderen ontmoeten, die op hun beurt de hoofdpersonen in hún levensverhaal zijn. Deze ‘geleefde verhalen’ met hun hoogte- en dieptepunten, vertellen we aan elkaar en aan onszelf, om de opgedane ervaringen een plek en betekenis te geven. Die betekenisgeving – hoe impliciet ook – nemen we weer mee in de wijze waarop we ons levenspad vervolgen. Begeleidingskundigen hebben zich er vakmatig in bekwaamd om mensen te begeleiden bij het vertellen en hervertellen van hun verhalen. Dat doen ze door bijvoorbeeld ook te luisteren naar het niet vertelde verhaal, dat er tussen de regels door toch in meeklinkt, en door vragen te stellen die helpen om nieuw perspectieven te openen en daarmee nog niet verkende handelingsmogelijkheden te ontdekken. In dit boek wordt met concreet uitgewerkte voorbeelden beschreven hoe begeleidingskundigen daarbij gebruik kunnen maken van allerlei bestaande, klassieke verhalen, zoals het sprookje van de gelaarsde kat, het bijbelverhaal van Jozef in de put, en het prentenboek Kikker is Kikker. Zij blijken een krachtig hulpmiddel te zijn om nieuwe diepten te ontdekken in de verhalen die we leven, en nieuw licht te werpen op de weg die we gaan. Dr. Michiel de Ronde is lector Begeleidingskunde aan Hogeschool Rotterdam. Hij schreef eerder het boek Speelruimte, over het gebruik van spel en spelvormen in begeleidingssituaties.
Choose an application
Choose an application
In Nederland werken ruim twintigduizend professionals in het forensisch sociaal domein. Zij werken bij de jeugdbescherming, bij de reclassering, in gevangenissen, justitiële jeugdinrichtingen of tbs-klinieken. Het werk in deze omgevingen vraagt veel van de professionals en van hun onderlinge samenwerking, omdat het plaatsvindt in het spanningsveld tussen enerzijds risicobeheersing en anderzijds motiveren tot verandering. Dit spanningsveld brengt onvermijdelijk indringende emotionele situaties met zich mee. Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein biedt concrete handvatten om het onderlinge leren vorm te geven door van deze ervaringen bronnen van nieuw inzicht te maken.Dit boek laat zien dat het bij dit leren niet alleen gaat om de professional als individu, maar ook om de samenwerking in teams en om het leren als organisatie binnen de hiërarchische verhoudingen. Naast theoretische kaders en achtergrondkennis bevat het boek ook concrete praktijkverhalen van professionals die werkzaam zijn in het forensische domein. Op de bijbehorende website zijn aanvullende verwerkingsopdrachten te vinden.Dit boek is geschreven voor hbo- en post-hbo-studenten die vakken volgen op forensisch sociaal gebied zoals in de minor Werken in Gedwongen Kader. Het is daarnaast geschikt voor professionals die werkzaam zijn in het forensisch sociale werkveld en voor coaches en supervisoren die hen begeleiden bij het ontwikkelen van meer reflectief vermogen.https://www.standaardboekhandel.be/p/leren-door-reflecteren-in-het-forensisch-sociaal-domein-9789046907696
Social welfare methods --- reflectie (psychologie) --- reclassering --- justitieel welzijnswerk --- Reclassering --- Sociaal werk (beroep) --- Jeugdbescherming --- Justitieel welzijnswerk --- Gevangenis --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Jeugdinstelling --- Social psychology --- Forensisch welzijnswerk
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|