Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Ongeveer 6000 leerlingen bereiden zich in het deeltijds onderwijs voor op de uitoefening van een beroep. Idealiter vullen zij hun opleiding in een centrum voor deeltijds onderwijs aan met werkervaring zodat ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen. Maar de realiteit is anders: ongeveer de helft van de jongeren werkt niet. Uit eerder onderzoek weten we dat dit deels te verklaren valt door de kenmerken van de jongeren (lage motivatie, tekort aan competenties en arbeidsattitudes, .) en dat het zeker ook niet evident is dat werkgevers zich engageren om leerlingen uit het deeltijds onderwijs werk te geven en op te leiden. Toch zijn er centra voor deeltijds onderwijs waar veel meer leerlingen aan het werk zijn dan gemiddeld. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming onderzocht het Hoger instituut voor de arbeid (HIVA-K.U.Leuven) of de grote verschillen tussen de centra te verklaren zijn door de strategien die ze aanwenden opdat leerlingen hun opleiding aanvullen met werkervaring. Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategien en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs.
Deeltijds onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijs 37 --- Deeltijds leren 377.35 --- Jeugdproblematiek 301.185.3-053.7 --- Academic collection --- Vlaanderen.
Choose an application
Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs.
Choose an application
Choose an application
Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Deeltijds leren 377.35 --- Werkgeversorganisaties 331.105.42 --- Academic collection --- 373.6 --- 338.93 --- 331.862 --- 331.882 --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 710 Vorming --- 738 Deeltijds leren, Open Universiteit --- 774 Beroepsonderwijs en technisch onderwijs --- leertijd --- -053.6 jongeren --- 374 vorming en opleiding --- participatie onderwijs - deeltijds leren --- ondernemingsproblematiek --- leerlingwerkplaatsen - bedrijfsscholen - personeelsvorming --- werkgeversverenigingen - patronaat
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Het Vlaamse ESF-agentschap subsidieert projecten die bedoeld zijn om bedrijven aan te zetten om opleiding voor hun werknemers te organiseren, met bijzondere aandacht voor kansengroepen. In dit rapport evalueren we de relevantie van dergelijke acties, de efficiëntie en effectiviteit ervan. Hoe gaan de bedrijven om met de voorwaarden die door ESF opgelegd worden? Beantwoorden de opleidingen aan de basisprincipes van goede opleidingen? Leidt de deelname aan het ESF- project tot een beter opleidingsaanbod en een grotere participatie aan opleidingen in de bedrijven? Passen de werknemers de vaardigheden die ze geleerd hebben in de opleiding ook toe? En heeft dat een effect op hun inzetbaarheid? Het onderzoek steunt op verschillende databronnen: documenten, diepte-interviews met de projectverantwoordelijken in bedrijven en een survey bij werknemers die met steun van het ESF een opleiding volgden. Zowel beleidsmakers als opleidingsverantwoordelijken in bedrijven vinden in dit rapport vele aanknopingspunten voor het uitwerken van een competentiebeleid.
Choose an application
Labour market --- Flanders --- arbeid --- werkgelegenheid --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Social profit 658.114.9 --- Chemische nijverheid 66 --- Voedingindustrie 664 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A440 --- #SBIB:316.334.2A537 --- Arbeidssociologie: het strategisch optreden van de partijen in de collectieve arbeidsverhoudingen: algemeen --- Organisatiesociologie: morfologie en werking van de overlegorganismen in de onderneming
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|