Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Cognitive Sociolinguistics Revisited.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 3110733943 9783110733945 9783110738513 Year: 2021 Publisher: Berlin De Gruyter, Inc.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cognitive Sociolinguistics draws on the rich theoretical framework of Cognitive Linguistics and focuses on the social factors that underlie the variability of meaning and conceptualization. In the last decade, the field has expanded in various way. The current volume takes stock of current and emerging advances in the field in short academic contributions.The studies collected in this book have a usage-based approach to language variation and change, drawing on the theoretical framework of Cognitive Linguistics and are sensitive to social variation, be it cross-linguistic or language-internal. Three types of contributions are collected in this book. First, it contains theoretical overview papers on the domains that have witnessed expansion in recent years. Second, it presents novel research ideas in proof-of-concept contributions, aimed at blue-sky research and out-of-the-box linguistic analyses. Third, it showcases recent empirical studies within the field.By combining these three types of contributions, the book provides an encompassing overview of novel developments in the field of Cognitive Sociolinguistics.

Keywords

E-books


Digital
Lexical variation and change : a distributional semantic approach
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9780198890676 Year: 2024 Publisher: Oxford Oxford University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Een taalkundige kijk op etnische discriminatie in Vlaanderen: Een onderzoek naar de impact van het Arabisch-getint Nederlands op discriminatie op de Vlaamse huurmarkt
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat mensen uit etnische minderheidsgroepen nog steeds regelmatig geconfronteerd worden met discriminatie op de Vlaamse vastgoedmarkt. Martiniello en Verhaeghe (2021) bewezen in dat opzicht bovendien dat kandidaat-huurders van Noord-Afrikaanse herkomst tot één van de meest etnisch gediscrimineerde groepen behoren. Aan de andere kant bewees taalkundig onderzoek reeds dat de taalvariëteit die met die sociale groep geassocieerd wordt, namelijk het Arabisch-getint Nederlands, op verschillende vlakken negatiever geëvalueerd wordt dan het Standaard Nederlands. Zo krijgt zulk taalgebruik over het algemeen een lagere status toegewezen, alsook lagere evaluaties wat betreft de aantrekkelijkheid en de superioriteit van de taalvariëteit. Deze masterproef heeft tot doel om de afstand tussen die resultaten uit de sociologie en de taalkunde te overbruggen, door de impact te bestuderen van het Arabisch-getint Nederlands op de aanwezigheid van discriminatie op de Vlaamse huurmarkt. Tijdens het onderzoeksproces werd er samengewerkt met twee moedertaalsprekers van het Arabisch die het Belgisch Nederlands leerden als hun tweede taal. Zij kregen de opdracht om telefonisch contact op te nemen met professionele makelaars en private verhuurders uit Vlaanderen en hen te vragen of ze een bezoek konden inplannen in hun huurpand. De participanten hanteerden dan telkens taalvariëteiten die ofwel op fonologisch niveau (uitspraak) ofwel op morfo-syntactisch niveau (woord- en zinsvorming) elementen van het Arabisch-getint Nederlands bevatten. Een combinatie van beide niveaus was ook mogelijk. Op die manier konden de onmiddellijke reacties op het Arabisch-getint Nederlands waargenomen worden. Nadien contacteerde de controlepersoon – een moedertaalspreker van het Belgisch Nederlands – de verhuurders die tijdens de gesprekken met de testpersonen een vermoeden opwekten van mogelijk discriminerend gedrag. Zo kon er een vergelijking worden gemaakt tussen de reacties op het Arabisch-getint Nederlands van de testpersonen en het neutraal Belgisch Nederlands van de controlepersoon. De resultaten tonen een sterkere aanwezigheid van discriminatie in de taalvariëteiten waarin er gebruik werd gemaakt van morfo-syntactische kenmerken van het Arabisch-getint Nederlands. De fonologische elementen leken daarentegen een minder groot effect te hebben op de kans op discriminatie. Verder leveren de resultaten ook bewijs van een prijseffect: de testpersonen werden vaker nadelig behandeld wanneer ze informeerden naar huurpanden met een relatief hoge prijs. Toch kunnen we over het algemeen besluiten dat de testpersonen niet noodzakelijk minder kansen kregen om zich kandidaat te stellen voor een huurwoning. De etnische discriminatie kwam namelijk steeds voor in de vorm van een nadelige en ongelijke behandeling, maar dat hing niet samen met een lagere kans op een pandbezichtiging. De concrete vormen van discriminatie die werden waargenomen in de huidige studie waren telkens impliciet en indirect van aard.

Keywords


Dissertation
Variopinto, cacofonico e multiforme: een attitudineel en semantisch onderzoek naar regionale variëteiten van het Italiaans
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Standard Italian has functioned for centuries as a formal and especially written code, spoken by an aristocratic minority. After the Second World War the country underwent drastic socio-economical transformations and thanks to this evolution large sections of the population got access to this 'elite language'. The regional varieties are in fact the consequence of the differentiation of this standard language under the influence of the dialects which characterize the different regio's in Italy. The most important varieties are the Milanese, Florentine, Roman and Neapolitan regiolect. Those varieties are entering domains of social life which were once reserved only for the standard language, for example television programmes. This has got important repercussions on the status of Standard Italian, which seems now to be influenced by those varieties, by accepting largely imperceptible features from them. In other words, the centre of gravity of Standard Italian is shifting towards a more informal and regionally marked norm. A social psychology perspective on this issue entails the search for the driving social forces that lay behind this evolution, the alleged why-question of language change. By inspecting the social and psychological, so-called 'subjective' factors like feelings, opinions and attitudes, we should then be able to predict future changes. Language is a tool to position yourself on the social playground, to identify with a group or react against another one. The fundamental idea is that if the Italian speakers ascribe prestige to a social or regional group, which speaks one of the regional varieties, then they will accept more 'peacefully' linguistic influences from those varieties in the standard language. To investigate this we constructed a verbal guise experiment (VGE) and a free response experiment (FRE) and performed both on a sample of southern Ital...

Keywords


Dissertation
VRT-publiek online aan het woord over taal: Een exploratieve analyse van het discours over taal in de online discussiegroep ‘VRT Taal' vanuit taalattitudineel perspectief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De relatie tussen ideologie en taalattitude in Vlaanderen is een domein dat de voorbije decennia niet alleen wetenschappers, maar ook de publieke opinie heeft begeesterd. Standaardtaal, tussentaal en een variëteit aan dialecten maken van onze taalgemeenschap een complex, maar interessant onderzoeksgebied, met een belangrijke historische component. Het Vlaamse taallandschap is een ruimte waarbinnen ook onze openbare omroep (VRT) een belangrijke rol speelt. In dit onderzoek wordt in kaart gebracht hoe de openbare omroep de dialoog over taal aangaat met haar publiek. De ruimte waarbinnen dat werd onderzocht is het online discussieforum op Facebook ‘VRT Taal’; op basis van dit forum werd een dataset samengesteld die de basis vormt van 2 analyses. Enerzijds, een exploratieve inhoudsanalyse van het discours over taal; anderzijds, een taalattitudinele analyse van datzelfde discours over taal. We tonen aan dat enerzijds de belangstelling voor correct Nederlands een van de motoren is op het forum zowel wat de eerste als de tweede analyse betreft en dat naast de immer-geïdealiseerde prestige rol van het VRT-Nederlands ook dynamischere evaluaties zijn van niet-standaardtaal. Naar de de mening van sommige forumleden is er dan ook steeds meer ruimte voor substandaardvariëteiten binnen de openbare omroep het Nederlands.

Keywords


Dissertation
“Hakuna Matata”, of toch niet helemaal? Onderzoek naar de perceptie en evaluatie bij jonge kinderen van het accentgebruik in Disneyfilms. Hoe kinderen door ogenschijnlijk onschuldige tekenfilms taalattitudes ontwikkelen…

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis investigates how young children perceive and socially evaluate the use of accents in Disney movies. In the first section we present an overview of the literature on linguistic attitude research, setting the stage for our investigation. Key concepts such as "language attitudes" and "stereotypes" are discussed, along with various research methods. We focus on previous studies in our research field, the “developmental sociolinguistics”, to examine young children's awareness of accents and stereotypes and to gain insight into previous findings on their intelligibility, recognizability and social evaluation of language varieties. Findings show that they already subconsciously develop accent recognition and language attitudes at a very young age. Media portrayals of accents can influence such social prejudices. We end with a general summary of the language situation in Flanders. The use of accents in Disney movies is thoroughly examined in the second chapter, with an emphasis on the films' original American releases. We will discuss that Disney frequently uses the general American tongue in leading roles for positive characters with good intentions (also more often women, parents and lovers), while non-native American accents reflect the opposite. In recent years, however, Disney seems to have become more aware of this problem. Next we shift to the Dutch version, where it is pointed out that the Dutch dubbing strikes a compromise between adopting stereotyped American accents and employing a more neutral Dutch variant. In section 3 we provide our own research on young children’s language attitudes on accent usage in Disney films. The intention is to gather information about children’s intelligibility, recognizability and social evaluation of accents, with an eye for some variables (age, gender, region and socioeconomic background). We investigated 471 participants (6-12 years) ) in 6 schools in the province of Antwerp. The participants were told sound clips from Disney films, each containing an endogenous (Antwerp, Limburgish, West Flemish and North-Dutch) or exogenous (French, Italian, Arabic, African and German) Dutch accent. The experiment differed according to age and consisted mainly of multiple choice questions that had to be answered using Likert scales. In general the results were in line with previous studies, although we also came across some new findings. The most important conclusions were: - Endogenous accents (especially North-Dutch, Limburgish and (the semi-endogenous) African) are better understood than exogenous (especially German, Italian and Arabic). The strong Antwerp dialect and West-Flemish score also lower. - Exogenous accents are better recognized than endogenous (especially French, Italian and German). North-Dutch and West-Flemish score the highest for the endogenous accents. - Exogenous accents (especially French, German and Arabic) get higher scores on status, endogenous (especially West-Flemish, North-Dutch and African) score in comparison higher on solidarity (and dynamism). Antwerp scores low on status, Limburgisch on every aspect. - The older the children get, the better they understand and recognize accents and the more they respond to social stereotypes. This evolution starts earlier for exogenous accents. OKI-high participants recognize and evaluate exogenous accents better, OKI-low participants endogenous accents.

Keywords


Dissertation
“Ne geweldige advertentie die ge niet rap zult vergeten” - Tussentaal als troef voor een succesvolle advertentie gericht tot jongeren
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor tieners biedt het gebruik van tussentaal de mogelijkheid om een groepsidentiteit te creëren en afstand te nemen van de normen en verwachtingen in onze samenleving (Verheijen, 2015). Door af te wijken van de standaardtaal bewijst een tiener aan diens sociale groepen dat ze naast creatief ook cool zijn (Verheijen, 2015). Dit roept de vraag op of een adverteerder een jonge doelgroep eerder in tussentaal zou moeten benaderen om zo het identificatieproces tussen de tiener en de advertentie te stimuleren (Mai & Hoffmann, 2011). Op die manier heeft de advertentie de kans succesvoller te zijn en een grote impact te hebben op haar doelgroep (Mai & Hoffmann, 2011; Cialdini, 2001). Naar Van Gijsel, Speelman en Geeraerts (2008) gebruiken adverteerders tussentaal om natuurlijker en authentieker over te komen. Bovendien gebruiken ze tussentaal vaker bij een jonge doelgroep (Van Gijsel et al., 2004). Tussentaal heeft het imago jong te zijn en zelfs een beetje rebels waardoor adverteerders soms voor deze variant kiezen in de hoop hun jonge publiek meer aan te spreken (Van Gijsel et al., 2008). Ook in dit onderzoek bestaat de doelgroep uit Vlaamse jongeren tussen twaalf en achttien jaar. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of het gebruik van tussentaal in geschreven advertenties voor tieners effectiever zijn. Dit wordt gemeten aan de hand van de attitude opzichte van de advertentie (Aad), het product (Apr) en de koopintentie (H1). Verder kunnen deze beïnvloed worden door de volgorde waarin de deelnemers aan dit onderzoek worden geconfronteerd met een advertentie in standaardtaal en in tussentaal (H2). Daarnaast verwacht men dat gevonden effecten hetzelfde zullen zijn ongeacht de leeftijd van de deelnemer (H3) aangezien jonge kinderen al op dezelfde manier over taal denken als adolescenten en volwassenen (Hendrickx, 2014). Verder verwacht men naar Grondelaers en Lybaert (2017) dat jongeren een advertentie in tussentaal dynamischer vinden dan een in standaardtaal (H4). Ten slotte voorspelt hypothese 5 dat tieners zich de merknaam en slogan beter herinneren voor de advertentie in de lokale variëteit dan die in standaardtaal (Liu et al., 2013). Samenvattend heeft dit onderzoek drie inzichten opgeleverd. Ten eerste wordt de beoordeling van een advertentie in tussentaal en standaardtaal beïnvloed door de volgorde waarin respondenten de advertentie lezen. Meer specifiek is de beoordeling van een advertentie in tussentaal significant positiever als de persoon niet eerst de versie in standaardtaal las. Ten tweede zijn jongeren van mening dat tussentaal dynamischer is. Dit werd duidelijk na analyse van de manier waarop de meerderheid van de respondenten de slogan in de lokale variant had gekoppeld aan een jongere en hippere poster. Tenslotte helpt tussentaal de doelgroep om de slogan waarmee een adverteerder zijn product promoot beter te onthouden. Door de moeilijkheden om de doelgroep van dit onderzoek te bereiken, was er een lage respons. Adverteerders en marketeers wordt daarom aangeraden de resultaten van deze studie met een kritisch oog te bekijken. Voordat men de mogelijkheid van het gebruik van tussentaal in advertenties volledig afschrijft, zou deze studie opnieuw moeten worden uitgevoerd. Dit vanwege de resultaten die het opleverde, die bovendien niet allemaal in lijn lagen met de verwachtingen na analyse van de literatuur die al bestaat over het onderwerp tussentaal in reclame.

Keywords


Book
Towards a New Standard
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 1501501046 1614518831 9781501501043 9781614518839 9781614518884 1614518882 Year: 2017 Publisher: Berlin Boston

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In many European languages the National Standard Variety is converging with spoken, informal, and socially marked varieties. In Italian this process is giving rise to a new standard variety called Neo-standard Italian, which partly consists of regional features.This book contributes to current research on standardization in Europe by offering a comprehensive overview of the re-standardization dynamics in Italian. Each chapter investigates a specific dynamic shaping the emergence of Neo-standard Italian and Regional Standard Varieties, such as the acceptance of previously non-standard features, the reception of Old Italian features excluded from the standard variety, the changing standard language ideology, the retention of features from Italo-Romance dialects, the standardization of patterns borrowed from English, and the developmental tendencies of standard Italian in Switzerland. The contributions investigate phonetic/phonological, prosodic, morphosyntactic, and lexical phenomena, addressed by several empirical methodologies and theoretical vantage points.This work is of interest to scholars and students working on language variation and change, especially those focusing on standard languages and standardization dynamics.


Book
Cognitive Contact Linguistics
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9783110619430 3110619431 311061684X 9783110616842 9783110707991 9783110616781 Year: 2018 Publisher: Berlin Boston

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This volume serves to illustrate the promising insights to be gained when cross-fertilizing Cognitive Linguistics and contact linguistics, which each hold crucial ingredients to an encompassing study of contact-induced variation and change. Combining the study of the individual mind with the study of shared context, bridging research on experience and perspective with research on variation and change, and tackling the methodological complexities that this empirical approach to mental categorization entails, help us determine how the meaningful units that make up language are categorized and structured in the bi- and multilingual mind and, by extension, in any human mind. Together, the ten papers in this volume reveal the complexities of the interaction between usage, meaning and mind in contact-induced variation and change, which we hope will inspire future research exploring the possibilities of the cross-fertilization we have labeled Cognitive Contact Linguistics.


Multi
Cognitive Sociolinguistics Revisited
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9783110738513 9783110733945 9783110733976 Year: 2021 Publisher: Berlin Boston

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 10
Sort by