Narrow your search

Library

VIVES (24)


Resource type

dissertation (24)


Language

Dutch (24)


Year
From To Submit

2019 (12)

2018 (12)

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Op welke manier kan sociale media de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van het Vlinderbos ontwikkelen tot volwaardige digitale burgers?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de hoofdtekst vindt u ons onderzoeksboek omtrent cultuureducatie in de basisschool. Dit onderzoeksboek start met een literatuurstudie over cultuureducatie. Op die manier kunnen we vanuit een theoretische omkadering een praktisch probleem waar een school mee worstelt aanpakken. Deze studie is echter nog zeer ruim waardoor een verenging van de theorie in functie van de onderzoeksvraag zich opdringt. De onderzoeksvraag heeft namelijk tot doel om via sociale media leerlingen te vormen tot volwaardige digitale burgers. Het is dan ook een logisch gevolg om het onderwerp burgerschap te bestuderen. Na de verdieping in de theorie, volgt een grondige analyse van ons onderzoeksterrein. Er werden gesprekken gevoerd met directie, leerkracht en leerlingen; bevragingen afgenomen … . Uit één van de gesprekken met de directeur van Het Vlinderbos te Ooigem kwam naar voor dat de leerlingen nood hadden aan een educatie omtrent digitaal burgerschap. De school had hiervoor nog niets uitgewerkt maar merkte dat het niet langer buiten de schoolmuren kon blijven. Het is dan ook vanuit het idee om de leefwereld van de leerlingen zo goed mogelijk binnen de schoolmuren te betrekken, dat dit project om iets preventiefs uit te werken zijn oorsprong vond. Vanuit de theorie, de praktijkanalyse en de wensen van de school kwam volgende onderzoeksvraag tot stand: ‘Op welke manier kan sociale media de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van het Vlinderbos ontwikkelen tot volwaardige digitale burgers?’ Om op deze onderzoeksvraag een antwoord te vinden, werden vijf verschillende workshops ontworpen voorafgaand door een startmoment en afgerond met een slotmoment. In iedere workshop kreeg reflecteren een belangrijke plaats. Ook dienden de leerlingen zichzelf zowel voor als na het project te evalueren en hun competenties in te schatten. Al onze bevindingen, materialen, reflecties … werden gebundeld tot één geheel: een didactische handleiding voor de leerkracht van de derde graad die rond digitaal burgerschap wil werken aan de hand van sociale media die u kan terugvinden in de bijlage. In het definitief besluit wordt een antwoord gegeven op de onderzoeksvraag. Ook wordt dit ruimer bekeken dan enkel sociale media. Er wordt gekeken of dit project, mits enige aanpassingen, ook leerlingen tot volwaardige digitale burgers kan vormen in andere online situaties.

Keywords


Dissertation
Op welke manier kan media-educatie bijdragen tot het stimuleren van het kritisch denken bij de kleuters van de tweede en derde kleuterklas van VBS De Zeppelin te Dentergem?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als afstudeerproject voerden we een bachelorproef uit met als thema ‘cultuureducatie’. We onderzochten hoe we het kritisch denken kunnen stimuleren bij jonge kinderen aan de hand van media-educatie, wat een onderdeel is van cultuureducatie. Voor dit onderzoek ontwikkelden we een aantal ontwerpen en gingen we aan de slag in de vrije basisschool ‘De Zeppelin’ te Dentergem. Na het uittesten van de ontwerpen, werden deze geëvalueerd en bijgestuurd om zo tot een eindproduct te komen, dat bruikbaar is als werkinstrument voor andere basisscholen.

Keywords


Dissertation
Cultuureducatie: Hoe kan cultuureducatie het ontdekken van latente talenten stimuleren bij leerlingen van het zesde leerjaar in basisschool De Lettertuin?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek ‘Cultuur in de Spiegel – Vlaanderen’ (2012-2016) wil een antwoord bieden op de grote verschillen met betrekking tot cultuureducatie in het onderwijs. Meer specifiek wil het onderzoek een referentiekader bieden voor leerkrachten en het belang van cultuureducatie onderstrepen. Deze bachelorproef bouwt verder op dit onderzoek. We onderzoeken door ontwerponderzoek hoe we cultuureducatie als middel kunnen inzetten om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Vooraleer we met cultuureducatie aan de slag gaan in de praktijk, hebben we ons eerst in de literatuur verdiept. In het eerste hoofdstuk van de literatuurstudie vergelijken we eerst verschillende definities van cultuur. Het begrip cultuur wordt in het onderzoek ‘Cultuur in de Spiegel’ beschreven als alle domeinen waarbij gereflecteerd wordt op wat mensen denken en doen. (Vermeersch & Thomas, 2016). We nemen hiervoor de domeinen kunst, literatuur, erfgoed en media onder de loep. Daarna bekijken we wat cultuureducatie inhoudt. We bespreken het doel en het belang van cultuureducatie en betrekken hierbij het nieuwe leerplanconcept van het Katholiek Onderwijs, ZILL, dat staat voor Zin in Leren, Zin in Leven. In het tweede hoofdstuk bekijken we de didactische handvaten om aan cultuureducatie te doen in het onderwijs. De vier culturele vaardigheden: waarnemen, analyseren, verbeelden en conceptualiseren worden besproken. Die vaardigheden helpen ons om te reflecteren op het denken en doen van de mens. Daarnaast hebben we ook de culturele dragers nodig om cultuureducatie vorm te geven. Dit is de tastbare vorm waarmee mensen zich uitdrukken. De culturele dragers zijn: lichaam, gebruiksvoorwerpen, taal en grafische tekens/symbolen. In deze bachelorproef willen we cultuureducatie inzetten om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Daarom bespreken we in hoofdstuk drie talenten. Eerst staan we stil bij wat talenten precies zijn. Daarna bekijken we de acht intelligenties van Gardner omdat die vaak worden gebruikt bij talentontwikkeling. Daarnaast bespreken we ook de talentenlijst uit het boek ‘Ik kies voor mijn talent’. (Dewulf L., Beschuyt P. & Pronk, E., 2012). Uit de observaties in het zesde leerjaar van basisschool De Lettertuin bleek dat de leerlingen vooral hun 'zichtbare' talenten al goed konden verwoorden. De leerlingen gaven voorbeelden als tekentalent, danstalent, rekentalent... De talenten die de leerlingen opsomden waren vrij domeinspecifiek. In de klas zaten ook vrij veel leerlingen met een laag zelfbeeld. Voor deze leerlingen was het moeilijker om hun talenten op te noemen. Omdat de meeste leerlingen al vrij goed wisten over welke domeinspecifieke talenten ze beschikten, hebben we ervoor gekozen om cultuureducatie in te zetten als middel om leerlingen latente talenten bij zichzelf te laten ontdekken. Dit zijn de talenten waar de leerlingen niet spontaan aan dachten, maar die wel aanwezig zijn. Het doel van dit onderzoek is dus de leerlingen door cultuureducatie minstens één latent talent bij zichzelf te laten ontdekken. Hiervoor heb ik twee opdrachtenbundels ontworpen 'Planet's got talent' en ‘Cultuur.be'. Deze worden besproken.

Keywords


Dissertation
Cultuureducatie in de basisschool: Hoe kunnen we bij het uitwerken van STEM-activiteiten de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van zowel de jongste als oudste kleuters in de Berk Deerlijk verhogen door middel van cultuureducatie?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuuronderwijs komt in het basisonderwijs vaak te weinig aan bod. Binnen deze literatuurstudie werd het belang van cultuureducatie onderzocht. Cultuureducatie kan binnen eender welk vakgebied aan bod komen. Om de leerkrachten te stimuleren en te ondersteunen bij het geven van cultuureducatie, werd een handleiding samengesteld met enkele voorbeeldactiviteiten.

Keywords


Dissertation
Cultuureducatie op de basisschool
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen we sociale Hoe kunnen we sociale media inzetten om de leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool "De Zwaan" in Sinaai te vormen tot een kritisch-democratische burger? Een leerlijn werd in dit onderzoek gecreëerd.

Keywords


Dissertation
Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkrachten van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuureducatie is de laatste jaren een hot item geworden in het onderwijs. Vandaar onze keuze voor deze bachelorproef. We onderzochten de essentie van het begrip cultuureducatie. Daarvoor splitsten we het woord cultuureducatie op in cultuur en educatie . In de loop van onze opleiding merkten we reeds dat leerkrachten hier nog weinig voeling mee hebben. Ze laten dit vaak wegvallen of schuiven dit door naar externen. Dit mede doordat ze van het begrip cultuureducatie niet veel afweten. Vandaar onze interesse in dit thema. In ons onderzoek kwamen we te weten dat cultuureducatie uit drie topics bestaat, namelijk: media-educatie, kunsteducatie en erfgoededucatie. We legden de klaspraktijk naast deze topics en vonden dat erfgoed het best bij de klassituatie paste. Wij gebruikten erfgoed als middel en niet als doel. Tijdens ons onderzoek botsten we op het begrip ‘wereldburgerschap’. Dit is de laatste jaren ook een hot item geworden. Hier zagen wij onmiddellijk de kans om rond cultuureducatie te werken door erfgoededucatie te gebruiken als middel om tot wereldburgerschap te komen. Er zijn verschillende linken tussen wereldburgerschapseducatie en cultuureducatie. Zo focussen beide items op het mondiale bewustzijn van de leerlingen. Daarnaast hebben de kinderen de kans om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Tenslotte is de mening van de kinderen ook zeer belangrijk. Na verder onderzoek is gebleken dat wereldburgerschap uit acht thema’s bestaat, namelijk: identiteit, mensenrechten, vrede en conflict, globalisering, diversiteit, duurzame ontwikkeling, verdeling en mondiale betrokkenheid. Wij kozen ervoor om deze acht thema’s te verwerken in ons ontwerp om de leerlingen een zo breed mogelijke kijk te geven op wereldburgerschap. De uitvoering van de ontwerpen gebeurde in het tweede leerjaar van ’t Nieuwland, in Tielt. Tielt is rijk aan erfgoed. Dit was de unieke kans om het erfgoed van Tielt te gebruiken om rond wereldburgerschap te werken. Uit gesprekken met de mentoren is gebleken dat zij eigenlijk de vraag hadden om geïnspireerd te worden omtrent cultuureducatie. Vandaar onze onderzoeksvraag: “Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkrachten van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming?” Dit deden we aan de hand van verschillende workshops die werden ingedeeld volgens de acht thema’s van wereldburgerschap. De eerste week hebben we de acht thema’s apart behandeld. De tweede week werden de acht thema’s gecombineerd om zo vier nieuwe workshops te bekomen. Nadat we deze ontwerpen, na reflectie, uitvoerden en aanpasten, maakten we een affiche met de daarbij horende extra uitleg en voorbeelden als een kapstok voor leerkrachten die rond wereldburgerschap willen werken door middel van erfgoed.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen we kunsteducatie inzetten om de sociale vaardigheden van de kleuters van de Vrije Basisscholen in Rekkem (Ons Kasteeltje en Wijkschool 't Paradijs) tijdens de (middag)speeltijd te
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen deze bachelorproef wordt op het gebruik van kunsteducatie (één van de drie onderdelen van cultuureducatie) in de basisschool gefocust. Aan die kunsteducatie wordt een behoefte van de twee bachelorproefscholen gekoppeld: het stimuleren van sociale vaardigheden bij de kleuters op de speelplaats. Vanuit deze twee elementen werd de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Hoe kunnen we kunsteducatie inzetten om de sociale vaardigheden van kleuters tijdens de (middag)speeltijd te stimuleren?”. In het praktijkgedeelte van deze bachelorproef wordt toegelicht welke speelplaatsverrijkingen er ontworpen en uitgetest werden om de sociale vaardigheden bij de kleuters te stimuleren. Elke speelplaatsverrijking wordt uitvoerig geëvalueerd en werd verschillende malen bijgestuurd (op basis van de vier culturele basisvaardigheden, de vooropgestelde sociale vaardigheden en de ZILL-doelstellingen). Tevens wordt er een handleiding aangeboden, waarin specifiek voor de leerkrachten omschreven wordt hoe ze met het ‘project’ aan de slag kunnen en hoe ze dit in de toekomst verder kunnen uitbreiden.

Keywords


Dissertation
Hoe kunnen we kunsteducatie inzetten om de sociale vaardigheden van de kleuters van de Vrije Basisscholen in Rekkem (Ons Kasteeltje en Wijkschool 't Paradijs) tijdens de (middag)speeltijd te stimuleren?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen deze bachelorproef wordt op het gebruik van kunsteducatie (één van de drie onderdelen van cultuureducatie) in de basisschool gefocust. Aan die kunsteducatie wordt een behoefte van de twee bachelorproefscholen gekoppeld: het stimuleren van sociale vaardigheden bij de kleuters op de speelplaats.
 Vanuit deze twee elementen werd de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Hoe kunnen we kunsteducatie inzetten om de sociale vaardigheden van kleuters tijdens de (middag)speeltijd te stimuleren?”. In het praktijkgedeelte van deze bachelorproef wordt toegelicht welke speelplaatsverrijkingen er ontworpen en uitgetest werden om de sociale vaardigheden bij de kleuters te stimuleren. Elke speelplaatsverrijking wordt uitvoerig geëvalueerd en werd verschillende malen bijgestuurd (op basis van de vier culturele basisvaardigheden, de vooropgestelde sociale vaardigheden en de ZILL-doelstellingen). Tevens wordt er een handleiding aangeboden, waarin specifiek voor de leerkrachten omschreven wordt hoe ze met het ‘project’ aan de slag kunnen en hoe ze dit in de toekomst verder kunnen uitbreiden.

Keywords


Dissertation
Op welke manier kan media-educatie bijdragen tot het stimuleren van het kritisch denken bij de kleuters van de tweede en derde kleuterklas van VBS De Zeppelin te Dentergem?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als afstudeerproject voerden we een bachelorproef uit met als thema ‘cultuureducatie’. We onderzochten hoe we het kritisch denken kunnen stimuleren bij jonge kinderen aan de hand van media-educatie, wat een onderdeel is van cultuureducatie. Voor dit onderzoek ontwikkelden we een aantal ontwerpen en gingen we aan de slag in de vrije basisschool ‘De Zeppelin’ te Dentergem. Na het uittesten van de ontwerpen, werden deze geëvalueerd en bijgestuurd om zo tot een eindproduct te komen, dat bruikbaar is als werkinstrument voor andere basisscholen.

Keywords


Dissertation
Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkracht van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuureducatie is de laatste jaren een hot item geworden in het onderwijs. Vandaar onze keuze voor deze bachelorproef. We onderzochten de essentie van het begrip cultuureducatie. Daarvoor splitsten we het woord cultuureducatie op in cultuur en educatie . In de loop van onze opleiding merkten we reeds dat leerkrachten hier nog weinig voeling mee hebben. Ze laten dit vaak wegvallen of schuiven dit door naar externen. Dit mede doordat ze van het begrip cultuureducatie niet veel afweten. Vandaar onze interesse in dit thema. In ons onderzoek kwamen we te weten dat cultuureducatie uit drie topics bestaat, namelijk: media-educatie, kunsteducatie en erfgoededucatie. We legden de klaspraktijk naast deze topics en vonden dat erfgoed het best bij de klassituatie paste. Wij gebruikten erfgoed als middel en niet als doel. Tijdens ons onderzoek botsten we op het begrip ‘wereldburgerschap’. Dit is de laatste jaren ook een hot item geworden. Hier zagen wij onmiddellijk de kans om rond cultuureducatie te werken door erfgoededucatie te gebruiken als middel om tot wereldburgerschap te komen. Er zijn verschillende linken tussen wereldburgerschapseducatie en cultuureducatie. Zo focussen beide items op het mondiale bewustzijn van de leerlingen. Daarnaast hebben de kinderen de kans om een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Tenslotte is de mening van de kinderen ook zeer belangrijk. Na verder onderzoek is gebleken dat wereldburgerschap uit acht thema’s bestaat, namelijk: identiteit, mensenrechten, vrede en conflict, globalisering, diversiteit, duurzame ontwikkeling, verdeling en mondiale betrokkenheid. Wij kozen ervoor om deze acht thema’s te verwerken in ons ontwerp om de leerlingen een zo breed mogelijke kijk te geven op wereldburgerschap. De uitvoering van de ontwerpen gebeurde in het tweede leerjaar van ’t Nieuwland, in Tielt. Tielt is rijk aan erfgoed. Dit was de unieke kans om het erfgoed van Tielt te gebruiken om rond wereldburgerschap te werken. Uit gesprekken met de mentoren is gebleken dat zij eigenlijk de vraag hadden om geïnspireerd te worden omtrent cultuureducatie. Vandaar onze onderzoeksvraag: “Hoe kan erfgoededucatie een middel zijn om leerkrachten van het basisonderwijs te helpen bij wereldburgerschapsvorming?” Dit deden we aan de hand van verschillende workshops die werden ingedeeld volgens de acht thema’s van wereldburgerschap. De eerste week hebben we de acht thema’s apart behandeld. De tweede week werden de acht thema’s gecombineerd om zo vier nieuwe workshops te bekomen. Nadat we deze ontwerpen, na reflectie, uitvoerden en aanpasten, maakten we een affiche met de daarbij horende extra uitleg en voorbeelden als een kapstok voor leerkrachten die rond wereldburgerschap willen werken door middel van erfgoed.

Keywords

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by