Narrow your search

Library

EHC (5)

KU Leuven (1)

VIVES (1)


Resource type

book (5)

dissertation (2)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (1)

2021 (2)

2020 (1)

2017 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Haal Kenia naar je klas! Het leren zoals het is... Kenia.
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Torhout VIVES campus Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Verdwalen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2021 Publisher: Kortrijk Letterzetter Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Dissertation
Beschrijvend onderzoek naar samenwerkend leren binnen het STEM@school-project
Authors: --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting De instroom in STEM-richtingen in het hoger onderwijs, dit zijn richtingen met minstens een van de vier disciplines: Science, Technology, Engineering en Mathematics, ligt te laag. Samenwerking tussen deze disciplines is nodig om complexe problemen van de huidige maatschappij, zoals de vergrijzing, aan te pakken. STEM@school is een project dat past binnen een stimuleringsbeleid rond STEM. Er wordt een geïntegreerd STEM-vak gecreëerd in het derde en vierde secundair, wat de interesse van jongeren moet aanwakkeren en vasthouden voor STEM. Samenwerkend leren is een van de pijlers van dit project. In dit masterproefonderzoek werd onderzocht in welke mate samenwerkend leren aan bod kwam in deze STEM-lessen, dit gebeurde via video-opnames in acht ASO-scholen die meededen aan STEM@school. Er werd een kijkwijzer samengesteld op basis van verschillende bronnen, waaronder vier kenmerken van samenwerkend leren volgens Johnson en Johnson (1999). De acht opnames werden gecodeerd per vijf minuten, waarin werd aangegeven of de leerkrachtgedragingen uit de kijkwijzer aanwezig of afwezig waren. Daarnaast werd de samenhang onderzocht tussen attitudes rond samenwerkend leren en hoe vaak er feitelijk werd samengewerkt. Op basis van een attitudevragenlijst werden de attitudes perceived difficulty, perceived relevance, anxiety, enjoyment en self-efficacy bevraagd. In de resultaten kwamen de kenmerken ‘directe interactie’ en ‘positieve wederzijdse afhankelijkheid’ vaak aan bod. Het kenmerk ‘individuele verantwoordelijkheid’ (Johnson & Johnson, 1999) werd niet opgenomen aangezien dit kenmerk nooit aan bod kwam in de opgenomen proeflessen. Er is in de lessen weinig sprake van de kenmerken ‘evaluatie van het groepsproces’ en ‘sociale vaardigheden’. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat deze zaken niet expliciet aan bod kwamen in het didactisch materiaal van STEM@school. Directe interactie daarentegen werd wel meermaals aangereikt als een suggestie voor de leerkrachten. Het STEM-materiaal is een goede input om het samenwerkend leren te stimuleren, maar er kunnen nog meer expliciete suggesties in worden opgenomen of er kan vorming worden gegeven aan de leerkrachten rond samenwerkend leren. De dimensies van attitude hangen significant samen met elkaar, maar enkel perceived relevance hangt samen met het feitelijk gedrag. Deze samenhang is echter niet significant. Dit onderzoek kent als voornaamste beperking de kleine steekproef, waardoor een replicatie met een vergroting van de steekproef aangewezen is.

Keywords


Book
Thuis komen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Book
Echo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Book
Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Book
Het uitzicht der dingen : elke zondag een lijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 7 of 7
Sort by