Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Samenvatting De instroom in STEM-richtingen in het hoger onderwijs, dit zijn richtingen met minstens een van de vier disciplines: Science, Technology, Engineering en Mathematics, ligt te laag. Samenwerking tussen deze disciplines is nodig om complexe problemen van de huidige maatschappij, zoals de vergrijzing, aan te pakken. STEM@school is een project dat past binnen een stimuleringsbeleid rond STEM. Er wordt een geïntegreerd STEM-vak gecreëerd in het derde en vierde secundair, wat de interesse van jongeren moet aanwakkeren en vasthouden voor STEM. Samenwerkend leren is een van de pijlers van dit project. In dit masterproefonderzoek werd onderzocht in welke mate samenwerkend leren aan bod kwam in deze STEM-lessen, dit gebeurde via video-opnames in acht ASO-scholen die meededen aan STEM@school. Er werd een kijkwijzer samengesteld op basis van verschillende bronnen, waaronder vier kenmerken van samenwerkend leren volgens Johnson en Johnson (1999). De acht opnames werden gecodeerd per vijf minuten, waarin werd aangegeven of de leerkrachtgedragingen uit de kijkwijzer aanwezig of afwezig waren. Daarnaast werd de samenhang onderzocht tussen attitudes rond samenwerkend leren en hoe vaak er feitelijk werd samengewerkt. Op basis van een attitudevragenlijst werden de attitudes perceived difficulty, perceived relevance, anxiety, enjoyment en self-efficacy bevraagd. In de resultaten kwamen de kenmerken ‘directe interactie’ en ‘positieve wederzijdse afhankelijkheid’ vaak aan bod. Het kenmerk ‘individuele verantwoordelijkheid’ (Johnson & Johnson, 1999) werd niet opgenomen aangezien dit kenmerk nooit aan bod kwam in de opgenomen proeflessen. Er is in de lessen weinig sprake van de kenmerken ‘evaluatie van het groepsproces’ en ‘sociale vaardigheden’. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat deze zaken niet expliciet aan bod kwamen in het didactisch materiaal van STEM@school. Directe interactie daarentegen werd wel meermaals aangereikt als een suggestie voor de leerkrachten. Het STEM-materiaal is een goede input om het samenwerkend leren te stimuleren, maar er kunnen nog meer expliciete suggesties in worden opgenomen of er kan vorming worden gegeven aan de leerkrachten rond samenwerkend leren. De dimensies van attitude hangen significant samen met elkaar, maar enkel perceived relevance hangt samen met het feitelijk gedrag. Deze samenhang is echter niet significant. Dit onderzoek kent als voornaamste beperking de kleine steekproef, waardoor een replicatie met een vergroting van de steekproef aangewezen is.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|